Aviseringar
Rensa alla

Upplever du att du behandlas annorlunda baserat på ditt kön?


Ämnesstartare

En lite mer saklig frågeställning än den i den andra likartade tråden. För att utveckla frågan:
Upplever du att du på något sätt behandlas på ett sätt, som skiljer sig från hur personer av andra kön blir behandlade?


   
Citera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Man - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Jag upplever detta på en mängd olika sätt på massa olika plan, men för att ta två tydliga exempel från den senaste veckan:
1. På min arbetsplats är det en ganska rå macho-jargong, där kvinnor ständigt sexualiseras, objektifieras och kommenteras av mina arbetskamrater. Detta drabbas inte jag av.
2. Jag ges mer utrymme att prata. När jag senast var på besök hos en vän i Örebro, och vi diskuterade med hennes far ang. att en lärare hade betett sig väldigt sexistiskt mot min väns syster, så tenderade han att avbryta sin dotter medan han inte avbröt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är ju ganska svårt att veta om man bara har provat det ena könet liks : P


   
SvaraCitera
Paseo

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Oooooooooofta.
Men bryr mig inte. Jag är en kvinna, och det är stor skillnad på kvinna och man. Kvinnor och män ska ha lika rättigheter såklart och vara jämställda, men man kan inte hålla på o säga att det inte spelar någon roll vilket kön man har och kalla alla "hen". Neee blir nästan arg så töntigt det där tjötet är.

Sen gillar jag när män tycker att de behöver vara lite sköra och försiktiga mot kvinnor. Ja, bara för att vi är kvinnor. DÅRÅ????


   
SvaraCitera
Lounge

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Aldrig (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar ej reflektera över det, så vet icke. Ska tänka på saken i några veckor.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Man - Aldrig (Du röstade på detta alternativ)

Men kan inte peka ut något annorlunda för kvinnor i min omgivning[confused] Elr jah dom brukar ha mer förstående föräldrar och komma undan med att ej betala när dom bor hemma och ändå ha råd med saker som; dyra kläder osv. Men jag känner att jag hade varit likadan om jag haft en dotter så vafan lixom[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Man - Sällan (Du röstade på detta alternativ)

inget positivt iaf, men har inte märkt av så mycket. det enda är nog att man förväntas tåla mer, inte lika okej att känna sig liten och svag ibland. förväntas hålla uppe sin fasad och klara allt själv osv.

samt att ca 75% av alla bostadsannonser(ej överdrift faktiskt) är "obs endast till tjejer". känns lite stört att det fortfarande är så :S


   
SvaraCitera
höna

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Sällan (Du röstade på detta alternativ)

tiiiep


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Sen gillar jag när män tycker att de behöver vara lite sköra och försiktiga mot kvinnor. Ja, bara för att vi är kvinnor.

varför gillar du det?

ont vill svara ibland. men får väl bli ofta kanske. tänker nu mest sliskighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

man förväntas tåla mer, inte lika okej att känna sig liten och svag ibland. förväntas hålla uppe sin fasad och klara allt själv osv.

Detta känner jag också igen, delvis. Jag vet dock inte om det är mer för män än kvinnor längre, kvinnor idag har också en oerhörd press på att aldrig visa sig svaga; det är en del av den liberala machokulturen som går över alla könsgränser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Sällan (Du röstade på detta alternativ)

Ibland. Är van så tänker inte alltid på det. Men skulle vilja slippa alla sliskiga gubblickar och gliringar av muppar när man går förbi på stan på somrarna. Vad ger dem den rätten att yttra sig så???? Det skulle ju aldrig hända att en grupp kvinnor yttrade sig så om en förbigående man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Man - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Självklart. Man ska ta för sig och vara tävlingsinriktad. Svaghetstecken och återhållsamhet leder till skeptiska blickar. Ökad press (så väl inbillad som reell) på att utveckla talanger att konkurrera med.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

isola:

Det skulle ju aldrig hända att en grupp kvinnor yttrade sig så om en förbigående man.

En gång när jag var ute och cyklade blev jag avstannad av en tjej som ville framföra att jag "ser ut som en kille som spelar CS". Kände mig djupt kränkt och anmälde henne till polisen.

Dold text: Ha överseende med sanningshalten i det senare påståendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

e blev jag avstannad av en tjej som ville framföra att jag "ser ut som en kille som spelar CS"

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Man ska ta för sig och vara tävlingsinriktad. Svaghetstecken och återhållsamhet leder till skeptiska blickar. Ökad press (så väl inbillad som reell) på att utveckla talanger och attityder att konkurrera med.

Upplever du att svaghetstecken hos personer av andra kön inte leder till skeptiska blickar eller att dessa inte ska vara tävlingsinriktade?

Detta är inte retoriska frågor, jag undrar verkligen. Tycker mig ha sett en hel del tecken på att detsamma gäller lite oavsett kön nuförtiden, om en ser till hur många av alla kön som går in i väggen på grund av stress, hur "attityd" framställs vara nyckeln till hur vi lyckas i livet (jävla lyckodoktrin, jag hatar den) osv. Jag har ju dock bara upplevt det jag upplevt liksom.


   
SvaraCitera