Aviseringar
Rensa alla

Upplever människor er som potentiella hot när ni vistas utomhus på sena kvällar och nätter?


Ämnesstartare

Jag har upplevt flera gånger att främst kvinnor men även män ökar takten om jag går bakom dem längs en mörk gränd eller dylikt. Ett fåtal har till och med börjat springa, eller vaksamt tittat lite sådär bakom axeln bak i min riktning, därefter ökat hastigheten framåt..

Detta kan ju vara rena tillfälligheter såklart, eller så är de rädda för att jag skall våldta dem.. Mycket obehagliga känslor som vimlar omkring i en iallafall. Ledsen

Frågeställningen gäller flickor såväl som pojkar.


   
Citera
Ämnesstartare

Har märkt det någon gång när det varit riktigt mörkt ute och att någon stackars tjej framför en börjat gå snabbare. Då vill man ju liksom bara ropa typ "nej jag är snäll!, vi kan gå tillsammans!!" Fast eftersom det kan framstå som ännu värre typ så har jag helt enkelt bara stannat. Men fyfan vilken deppig känsla man har då inför hela situationen liksom.


   
SvaraCitera

När de hört steg bakom sig kanske men tvivlar på att mitt utseende skulle skrämma ngn speciellt mkt 


   
SvaraCitera

Men lol..
nej det är inte mest synd om dig i den situationen


   
SvaraCitera

alltså va

Det handlar inte om hur du/en ser ut, det handlar om att män (speciellt på natten) är ett potentiellt hot för främst kvinnor och då är det ju självklart att man börjar öka takten för att komma till säkerhet fortare. 

Och får jag en respons som liknar detta;
"Men JAG är inte sån, alla män är faktiskt inte våldtäksmän!!" 
Så kommer jag dra en riktigt djup suck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CasperJ:
alltså va

Det handlar inte om hur du/en ser ut, det handlar om att män (speciellt på natten) är ett potentiellt hot för främst kvinnor och då är det ju självklart att man börjar öka takten för att komma till säkerhet fortare. 

Och får jag en respons som liknar detta;
"Men JAG är inte sån, alla män är faktiskt inte våldtäksmän!!" 
Så kommer jag dra en riktigt djup suck.

I misshandel drabbas män oftast av könen och attackeras av andra män. (Alla brott på gatan är inte våldtäkt)
Män både gärningsperson och offerGärningspersonerna är oftast män. Kvinnor misstänks i cirka 18 procent av de anmälda misshandelsfallen. Antalet unga kvinnor som misstänks för misshandel har procentuellt ökat mer än männen. Män är även i majoritet bland offren. Cirka en tredjedel av offren är kvinnor och drygt elva procent är barn.

13 procent av samtliga anmälda misshandelsbrott klaras upp genom att polisen hittar den misstänkte gärningspersonen och kan binda honom eller henne till brottet (år 2014).
http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel


   
SvaraCitera

herkuled:

I misshandel drabbas män oftast av könen och attackeras av andra män. (Alla brott på gatan är inte våldtäkt)
Män både gärningsperson och offerGärningspersonerna är oftast män. Kvinnor misstänks i cirka 18 procent av de anmälda misshandelsfallen. Antalet unga kvinnor som misstänks för misshandel har procentuellt ökat mer än männen. Män är även i majoritet bland offren. Cirka en tredjedel av offren är kvinnor och drygt elva procent är barn.

13 procent av samtliga anmälda misshandelsbrott klaras upp genom att polisen hittar den misstänkte gärningspersonen och kan binda honom eller henne till brottet (år 2014).
http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel

Och ändå går nästan alla kvinnor snabbt hemåt, tänker på sin klädsel när de går ut och är, med all rätt, livrädda när de går förbi män i grupp medan de flesta män kan gå runt på natten och inte känna sig ett dugg hotade av omgivningen. Borde inte det betyda något?

Har svårt att tänka mig att män är i majoritet av offren till misshandel/våldtäkter som händer slumpmässigt på gatan mitt i natten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CasperJ:

Och ändå går nästan alla kvinnor snabbt hemåt, tänker på sin klädsel när de går ut och är, med all rätt, livrädda när de går förbi män i grupp medan de flesta män kan gå runt på natten och inte känna sig ett dugg hotade av omgivningen. Borde inte det betyda något?

Har svårt att tänka mig att män är i majoritet av offren till misshandel/våldtäkter som händer slumpmässigt på gatan mitt i natten.

För att män I allmänhet tar större risker?
RisktagandeRedigeraEtt forskarlag med forskare från Kina och USA har upptäckt skillnader i hur delar av mäns och kvinnors hjärnor arbetar med processer som innefattar risktagande moment. Dessa skillnader ses av dem som en möjlig förklaring till varför fler män än kvinnor är riskbenägna i samma situation.[40] Vid fara har det vid hjärnscanning visat sig att män har mer hjärnaktivitet i de delar av hjärnan som utreder handlande medan kvinnor visade mer aktivitet i den del av hjärnan som behandlar känslor. [41]Män är kraftigt överrepresenterade i nästan samtliga olyckstyper, skadeområden och åldersgrupper.[42]

Min poäng var att män utsätts för omfattande mishandel på gatan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. Framförallt när det handlar om gapiga grupper etc.


   
SvaraCitera

Jag ser ju ut som en vit liten pojke, så ne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MaximusPrime:
Jag ser ju ut som en vit liten pojke, så ne.

#notafraid


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Men lol..
nej det är inte mest synd om dig i den situationen

Tycker du personen som råkar gå bakom en annan gör sig skyldig till något? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CasperJ:
alltså va

Det handlar inte om hur du/en ser ut, det handlar om att män (speciellt på natten) är ett potentiellt hot för främst kvinnor och då är det ju självklart att man börjar öka takten för att komma till säkerhet fortare. 

Och får jag en respons som liknar detta;
"Men JAG är inte sån, alla män är faktiskt inte våldtäksmän!!" 
Så kommer jag dra en riktigt djup suck.

Det ät inte riktigt det jag beskriver här, riktigt så enkelt är det inte. Jag har mött både män och kvinnor som visar samma tecken på rädsla. Det har med kroppsspråk att göra, och hur jag går klädd. Det finns fler hot än  våldtäkt där ute.. Personrån och random misshandel sker också, i högre grad...


   
SvaraCitera

S3ON:

Tycker du personen som råkar gå bakom en annan gör sig skyldig till något? 

Nej, men det är inte synd om den personen, utan om personen som är rädd


   
SvaraCitera