Aviseringar
Rensa alla

Upplysningstråd om Varningar & Banningar.


Ämnesstartare

Nu vet jag faktiskt inte om det finns en, men jag har inte funnit en så då kommer jag med förslaget.

Varför inför vi inte en officiell tråd där moderatorerna listar alla användare som blir bannade eller får varningar - samt en orsak. tycker annars man ser användare från höger till vänster ibland som är bannade utan att man vet orsaken bakom den. tror det skulle underlätta för en del moddar att slippa få frågor från användare, tror även en viss trygghet kommer att infinna sig bland medlemmar om något i stil med det skulle införas.


   
Citera
Ämnesstartare

De som blir bannade får ett PM innan har jag för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, de blir bara låsta och uppmanas kontakta admin/mod om de har några frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, de blir bara låsta och uppmanas kontakta admin/mod om de har några frågor.

Nja, när man låser så kan man skriva kommentar, så det brukar (eller ja, ska) stå: "Du har kommit upp i xx varningspoäng och blir därmed låst", eller vad det nu är för anledning, när den låsta personen försöker logga in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

eller vad det nu är för anledning, när den låsta personen försöker logga in.

Just ja. Så var det.


   
SvaraCitera
Åtta

Förvisso låter det fint och bra, men i praktiken så är jag tveksamt till huruvida det skulle fungera.

Jag som moderator varnar kanske 2-3 användare per dag, samt låser runt 5 i veckan (majoriteten av dem reklamkonton eller dylikt). Varje gång jag varnar någon så måste jag välja antal varningspoäng och formulera en förklaring, samt länka till reglerna. Utöver detta så måste jag kolla hur många varningspoäng användaren fått tidigare. Om den totala summan överstiger 10/15/20 så måste jag låsa. Vid låsning så måste jag skriva ännu en förklaring till låsningen, samt välja hur länge användaren ska vara låst. Sedan måste jag ta mig till moderatorforumet och där skriva vem jag låst, hur länge och varför. Dessutom får man allt som oftast PM från missnöjda användare som undrar varför de blivit varnade (även om det redan står i kommentaren). Detta utväxlande av PM kan ibland ta lång, lång tid.

Att lägga till ännu ett steg i detta tycker inte jag låter rimligt. Användaren ges redan en förklaring till varför de blivit låsta/varnade. Om andra vill veta det så kan de ju alltid PM:a den berörda moderatorn eller helt enkelt fråga i chatten.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att tråden "Nu låser jag denna användaren" i moderatorforumet gjordes publik (men endast skrivbar av >=mods) istället, men jag betvivlar att det är tekniskt möjligt med UM-plattformen.


   
SvaraCitera

Tycker att varningar och låsningar är mellan moderatorkåren och berörda användare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Tycker att varningar och låsningar är mellan moderatorkåren och berörda användare.


   
SvaraCitera

taget från loading eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hakuna matata:

taget från loading eller?

Flashback snarare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hakuna matata:

taget från loading eller?

loading?

Lidande små barn:

Flashback snarare.

Spot on.


   
SvaraCitera