Aviseringar
Rensa alla

Uppsala Moské om äktenskap


jessijess: Men den typen av regressiva idéer förekommer näst intill aldrig i Sverige från kristen värdekonservatism.

jessijess: ... en religion som blivit importerad in till Sverige och vars kultur inte genomgått den demokratiseringsprocess vi har upplevt i västvärlden och är således väldigt primitiv

Jovisst! Ta bara en sån grej som abortmotstånd bland kristna och värdekonservativa - kanske mindre vanligt i Sverige, men knappast bland Europas katoliker och ortodoxa. Det är inbyggt i alla abrahamitiska religioner att kvinnan är underordnad mannen och att mannen ska kontrollera kvinnans sexualitet. Visst kan vi prata om gradskillnader, men att det är samma skit i grunden råder det inte någon tvekan om...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Hah. Då har du nog haft turen att inte ha träffat vissa riktigt konservativa kristna. Att skylla hela fenomenet på en otroligt mossig styrelse vars religion är islam är strunt. Läste du artikeln som länkades? Det är ju muslimer som tar ställning mot detta.

Både kristendomen och islam är i grund botten samma människofientliga nonsens. Jag vet att det finns kristna konservativa i Sverige men väldigt sjuka idéer men det finns ändå skillnader. Du får det att låta som om det vore en ren tillfällighet att denna mossiga styrelse råkade vara en muslimsk sådan vilket jag finner föga troligt. Muslimska länder är i stor utsträckning värdekonservativa, många är diktaturer med väldigt liten eller ingen historia av sekularism och demokrati. Många har lagar som är grundade i islams regressiva förhållningssätt, mänskliga rättigheter kommer i andra hand etc etc etc. Människor blir färgade av den omgivningen där de vuxit upp så när muslimer kommer till västvärlden där vi haft en annorlunda och mer progressiv historia så är det inte så konstigt att dessa primitiva åsikter manifesterar sig bland vissa muslimer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Jovisst! Ta bara en sån grej som abortmotstånd bland kristna och värdekonservativa - kanske mindre vanligt i Sverige

Jag pratade specifikt om Sverige och i Sverige är vi väldigt sekulära, religion har väldigt litet inflytande i Sverige och vi är en av de länderna med högst andel agnostiker/ateister. Relativt sätt är svenskar väldigt progressiva i väldigt många frågor.

ekivok ekvilibrist: Det är inbyggt i alla abrahamitiska religioner att kvinnan är underordnad mannen och att mannen ska kontrollera kvinnans sexualitet.

Ja, i grund och botten är religionerna väldigt lika men kristna länder har generellt sett en annan historia. Vi har i Europa gått igenom renässansen och upplysningen och har förkastat mycket av den galenskapen som kristendomen legat bakom. Kristna institutioner har således varit tvungna att åtminstone någorlunda följa med övriga samhällets utveckling för att inte helt tappa sin plats, dock om de hade kunnat hade de säkert fortfarande eldat folk på bål.


   
SvaraCitera

jessijess: Jag pratade specifikt om Sverige och i Sverige är vi väldigt sekulära, religion har väldigt litet inflytande i Sverige och vi är en av de länderna med högst andel agnostiker/ateister. Relativt sätt är svenskar väldigt progressiva i väldigt många frågor.

Ja, i Sverige är vi väldigt sekulariserade och det är knappast frågan om många kristna här som hyser kvinnofientliga och människofientliga åsikter. Bra så. Kanske är sådana åsikter lite vanligare bland muslimer än bland kristna, men sekulariseringen av kristendomen i Europa och Nordamerika bör inte överdrivas heller. Det finns fortfarande en massa kristna och konservativa i de rika delarna av världen som är direkt kvinnofientliga, vilket bl.a. tar sig uttryck i abortmotstånd.

jessijess: Vi har i Europa gått igenom renässansen och upplysningen och har förkastat mycket av den galenskapen som kristendomen legat bakom. Kristna institutioner har således varit tvungna att åtminstone någorlunda följa med övriga samhällets utveckling för att inte helt tappa sin plats, dock om de hade kunnat hade de säkert fortfarande eldat folk på bål.

Jo, klart. Men man får inte glömma att utvecklingen har skett trots kristendomen, inte på grund av den. Tror inte det finns något inbyggt i islam som gör religionen varken bättre eller sämre i det hänseendet, det är den tolkningen som många muslimer gör av religionen i dagsläget - som ofta sammanfaller med ett auktoritärt styre, korruption, fattigdom etc. som inte har så mycket med religion i sig att göra - som är problemet, och den borde man ju rimligen kunna förändra.

Så ja, i grund och botten håller jag väl med om att det handlar om religiösa idioter med primitiva konservativa åsikter. Ville mest poängtera att det inte bara är för muslimer det är ett problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Det finns fortfarande en massa kristna och konservativa i de rika delarna av världen som är direkt kvinnofientliga, vilket bl.a. tar sig uttryck i abortmotstånd.

Japp det har du rätt i. Den rörelsen är dock liten och massivt motarbetad i Sverige som du själv påpekade men visst finns det bakåtsträvande religiösa grupperingar i västvärlden. Dock så går det inte ens att jämföra med den dårskap som du finner i diverse muslimska länder som Egypten, Libanon, Syrien, Sudan, Saudiarabien etc. Där är förtrycket mot kvinnor ett faktum som inte går att förneka, ett förtryck som finner stöd och näring i en väldigt religiöst samhällsklimat. Feminister i Sverige däremot har som största huvudvärk meningslösa saker som sexistiska datorspel och lättklädda kvinnor i reklamer och andra trivialiteter.

ekivok ekvilibrist: Jo, klart. Men man får inte glömma att utvecklingen har skett trots kristendomen, inte på grund av den.

Exakt, vi är överens på den punkten. Jag försökte inte påstå något annat heller. Dessa reformer har kommit nästan uteslutande från sekulära källor, inte religiösa.


   
SvaraCitera

jessijess: Där är förtrycket mot kvinnor ett faktum som inte går att förneka, ett förtryck som finner stöd och näring i en väldigt religiöst samhällsklimat. Feminister i Sverige däremot har som största huvudvärk meningslösa saker som sexistiska datorspel och lättklädda kvinnor i reklamer och andra trivialiteter.

Jag förstår vad du menar och håller med om att kvinnoförtrycket där är ett obönhörligt faktum, men att det i många hänseenden är sämre för kvinnor där gör inte att problem som finns här försvinner. Kvinnor våldtas av män som har en skev syn på kvinnor och sex här liksom där och det är rimligt att se denna syn som sammanbunden med en objektifiering av kvinnor som fortplantar sig kulturellt genom bl.a. reklam och dataspel (jag hävdar naturligtvis inte att alla män som tar del av sexistisk kultur får en kass kvinnosyn som ett brev på posten och helt sonika springer och våldtar närmaste kvinna - det är inte det det handlar om), för att inte tala om ett makt/kontrollbehov som många män tycks ha oavsett om de är religiösa eller ej. Problemen kanske är färre här, men feminism behövs ändå för att komma till rätta med dem.

Tycker det är mer anmärkningsvärt att många feminister tyvärr inte ser, eller åtminstone spelar ned, hur muslimska kvinnor förtrycks genom att de tvingas skyla sig och lyda männen i alla lägen etc. Det är fan inte okej...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså, koranen skres inte igår haha men vissa kanske tror det. Utgivningsåret var ej 2014, ej 2013, 2012, 2011, 1998, 1987


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kimkardashian: asså, koranen skres inte igår haha men vissa kanske tror det. Utgivningsåret var ej 2014, ej 2013, 2012, 2011, 1998, 1987

Kanske dags för en uppdaterad version, yeas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Kanske dags för en uppdaterad version, yeas?

antar att det inte gills
ngn högre makts ord som ngn skrev ned direkt, går inte att anpassa efter dagens samhälle hur som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kimkardashian: antar att det inte gillsngn högre makts ord som ngn skrev ned direkt, går inte att anpassa efter dagens samhälle hur som helst

En högre makt borde veta att orden är föråldrade och att det behövs en ny version. Icke!Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

En högre makt borde veta att orden är föråldrade och att det behövs en ny version. Icke!Blink

aa men alla fattar ej att en högre makt besitter kunskap om psykologi, sociologi, historia, kultur... osv. = allt 
hehe. kanske det som brukar vara mindre bra med människor som lämnar allt i sina liv åt heliga skrifter och högre makter


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är rätt så respektlöst att hålla på som ni gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Resurrectio:
Jag tycker att det är rätt så respektlöst att hålla på som ni gör.

Vilka syftar du på med Ni? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Hah. Då har du nog haft turen att inte ha träffat vissa riktigt konservativa kristna. Att skylla hela fenomenet på en otroligt mossig styrelse vars religion är islam är strunt. Läste du artikeln som länkades? Det är ju muslimer som tar ställning mot detta.

Lite svårt egentligen att göra detta med tanke på att sverige förmodligen är världens mest etablerade ateistiska land efter kommunistregimer som korea och kina. Religion har rationellt och fredligt fasats ut via folkhemstanken och tilltro till vetenskap och mänsklig progression. Att hitta kristna här vars allmäna värdegrund går i linje med dessa skrivelser och den gemene muslim för med sig hit är svårt, riktigt svårt. Tycker det är tråkigt att en del (som du) väljer att ta islam i förvar genom att ursäkta värdegrunder som det uppskrivna i ts med hänvisning till hur kristna skulle bete sig. För det är inte relevant eller för den delen sant. Den attityden hjälper tyvärr ingen.


   
SvaraCitera
time
 time

Weeaboo:

Lite svårt egentligen att göra detta med tanke på att sverige förmodligen är världens mest etablerade ateistiska land efter kommunistregimer som korea och kina. Religion har rationellt och fredligt fasats ut via folkhemstanken och tilltro till vetenskap och mänsklig progression. Att hitta kristna här vars allmäna värdegrund går i linje med dessa skrivelser och den gemene muslim för med sig hit är svårt, riktigt svårt. Tycker det är tråkigt att en del (som du) väljer att ta islam i förvar genom att ursäkta värdegrunder som det uppskrivna i ts med hänvisning till hur kristna skulle bete sig. För det är inte relevant eller för den delen sant. Den attityden hjälper tyvärr ingen.

Nej, jag ursäktar inte värdegrunder som är uppenbart kvinnofientliga och negativa överlag. Det jag motsätter mig är att bunta ihop de som tycker så tillsammans med resten av den muslimska befolkningen. Det går inte att skuldbelägga en hel folkgrupp för att några är idioter. För mig är det uppenbart att det, just i Sverige, ändå är en minoritet som dels har makt (som denna styrelse), dels hyser just dessa åsikter. Att börja kalla det ett importerat prroblem som vi kan lösa genom att strypa invandringen av just de som bekänner sig till islam är inte lösningen, det är början på ett helt annat problem, som vi har sett förut.

Förstår du hur jag menar?


   
SvaraCitera