Aviseringar
Rensa alla

Uppsala Studenstad!


Ämnesstartare

Jaaa nu såhär mitt uppe i den tiden då många söker till olika Högskolor run omkring så börjar ju vissa frågor att hopa sig.

Jag har sökt till en hel del olika ställen men det är Uppsala som jag framförallt är intresserad utav, just för att jag har hört otroligt bra saker om Uppsala båda som stad men även för det studentliv som byggts upp [smile]

Största stället jag bott på hittils har varit Umeå och där trivdes jag sådär, ville ha något ännu större [crazy]

Nog måste vi ha några här som antingen har studerat, kommer studera eller är mitt upp i att studera där?
Skulle vara jäkligt kul att utbyta erfarenheter av ställer och kanske få svar på nå frågor [smile]

Så vad tycker ni som vet något om det?
Är det Sveriges främsta Studentstad eller är det bara en myt? [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

Har firat valborg där. Folk var fulla. Stan såg förjävlig ut.


   
SvaraCitera
KSENIA

Studerar i eskilstuna just nu, om du vill att ditt studentliv ska spåra ur flyttar du hit. Det är galet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har faktiskt just flyttat från ett bajsjobb och bostad i ett äckligt ghetto i Stockholm till lugna Ekeby i Uppsala och nu studerar jag för fullt. Jag måste bara säga att Uppsala är en sjukt fin stad. Massor och åter massor av unga människor (20-25 år) här, eftersom så många är studenter. Det känns som att hela staden andas sommarstad och skolavsutning (studenten) på något vis. Det du ska akta dig för är stenby, eller något sånt. Tror det hette så. Det ska tydligen vara ett brutalt ghetto. Annars kan jag bara säga att jag stormtrivs i min nya stad. En trevlig familj bor jag med och massor av trevliga klasskamrater som jag redan blivit vän med. Det gick ovanligt fort, eftersom jag är ganska osocial. Men tveka inte, sök dig hit!
Ah, glömde nästan! Det finns en sak jag stör mig på: cyklisterna. Det är cyklister överallt. Det är cyklar slängda överallt. Som bilmänniska stör jag mig enormt på alla korkade cyklister som far kors och tvärs utan att bry sig om trafikreglerna. Det finns verkligen brualt mycket cyklister här i Uppsala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Det känns som att hela staden andas sommarstad och skolavsutning (studenten) på något vis

Lät ju precis som jag vill ha det det där [smile]
Får man fråga vad det är du studerar?
Och visst är det så att skolområdet är väldigt centrerat så man behöver inte fara runt hela staden för att ta sig till nånstans vad gäller skolans byggnader?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Får man fråga vad det är du studerar?

Jag är utbildad vvs-ingenjör och "kompletterar" nu med en ky-utbildning till teknisk säljare. Ska starta eget när jag knytit ihop säcken [smile]

Casull:

Och visst är det så att skolområdet är väldigt centrerat så man behöver inte fara runt hela staden för att ta sig till nånstans vad gäller skolans byggnader?

Ja och nej. Har faktiskt inte så stor insyn eftersom jag bara pluggar på folkuniversitetet. Men universitetets stora bibliotek ligger i alla fall inte i direkt anslutning till allt det andra, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Ska starta eget när jag knytit ihop säcken

Ojdå, lycka till med det då [cheers]

Blade Runner:

Ja och nej.

Aja, har hört att det ska vara hyffsat när varandra iaf [smile]
Hoppas verkligen på att få komma in där, har bara sökt på 2 olika program just nu ditåt men håller hoppet uppe [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Hoppas verkligen på att få komma in där, har bara sökt på 2 olika program just nu ditåt men håller hoppet uppe

Kämpa på. Kan i alla fall garantera att Uppsala är 210 ggr bättre än Umeå, som jag själv också har erfarenhet av. Umeå är en reko studentstad, men Uppsala är så mycket större och intensivare. Plus att det inte ligger i norrland, vilket är skönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Plus att det inte ligger i norrland, vilket är skönt.

Hehe precis [bigsmile]
Har bott här i norrland typ hela mitt liv på olika ställen så känner att det är på tiden att få se resten utav sverige [smile]
Även om jag inte kommer in i Uppsala så har jag sökt på 11 andra program och de flesta är Söderut så kommer nog hamna nånstans där iaf [bigsmile]

Har dessutom en kompis och möjligtvis en utav mina bröder som kanske kommer in på nån utbildning i Uppsala också så det skulle ju vara extra grymt om man kunde få med sig någon man känner att utforska en ny stad med [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Hehe precis
Har bott här i norrland typ hela mitt liv på olika ställen så känner att det är på tiden att få se resten utav sverige

Jag har bott i en den äckliga lilla norrländska staden Boden i hela mitt liv. Gissa om jag tyckte det var skönt att ta mitt pick och pack och flytta till Stockholm för ett par månader sedan. Jag tog första bästa jobberbjudande jag fick, hyrde första bästa rum och sedan tog jag bara flyget och stack. Du måste flytta från norrland, tro mig. Man behöver vidga sina vyer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Du måste flytta från norrland, tro mig. Man behöver vidga sina vyer.

Yep och det ska jag göra också [smile]
En stor anledning till att jag studerar är just för att det ger mig chansen att få flytta till andra ställen och se nya saker.
Skulle aldrig kunna bli en sån som stannar på ett ställe hela mitt liv.. Jag vill ut i världen helt enkelt [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Yep och det ska jag göra också
En stor anledning till att jag studerar är just för att det ger mig chansen att få flytta till andra ställen och se nya saker.

Det gäller bara att våga vara spontan och strunta i risken för att allt ska gå åt helvete. För går det åt helvete, så ska det gå åt helvete med sång och musik. Om man inte vågar så blir man som min numera döda granne i Boden. Han föddes i huset bredvid vårt, han äxte upp där, han bodde där under hela sitt vuxna liv, han dog där 66 år gammal. Den längsta resan han gjorde var till Lund. Ett tragiskt liv. Jag har tur som är en ganska ansvarslös människa som aldrig orkar planera någonting i mitt liv. Det är bara att sticka dit näsan pekar [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera