Aviseringar
Rensa alla

Uppsala Studentnationer


Exner
Ämnesstartare

Tanken är, att dels förklara deras funktion i staden och studentlivet, och dels, att ge råd om vad man kan få ut av medlemsskap, samt vilken man bör välja. Kommer att glida litet utanför nationernas verksamhet, men det är undantag.

Inledning

Nationerna samlade ursprungligen studenter från samma landsända, som sökte sig till Uppsala, och man levde mer eller mindre i enklaver. I dag finns - med litet undantag för Södermanland-Nerikes Nation - inget härkomstkrav, utan man kan välja vilken man vill. Fortfarande är det dock en stor del av studenterna, som söker sig till sin hemnation, och om man känner, att man behöver få sin dialekt återskapad, är det givetvis dit man går. Nationerna tillhandahåller bostäder, delar ut stipendier, ordnar fester och matservering, samt inhyser studentföreningar.

Uteliv

Nationen är dagtid kaffestuga, och vissa serverar även varm lunch, med studentanpassad kvalitet - här kan jag framför allt rekommendera Värmlands och Norrlands. Det finns även läseplatser och en del kurslitteratur i deras bibliotek.
Om kvällarna har de flesta nationerna pub, driven av studenter, med, öl och musik; vissa dagar även klubb, med olika typer av genrer, och uppkläddhet. Stockholms Nations torsdagar är Uppsala svar på Stureplan.

Föreningar

Avhåller mig från klyschan om, att utbudet är brett, men föreningarna är legio: kulturföreningar, spexföreningar, teaterföreningar, filmföreningar, körer och en hel del annat. Gemensamt är, att studenter som träffas tycker om att dricka tillsammans, men det inte avskräcka en, även om man är nykterist, hälsar andrahandskällor. Spex är oerhört studentikost och det - liksom körandet - brukar kunna ge fribiljett till nationens fester.

Gasquer

Man drar på sig kostym eller finklänning, och äter tre-rätters med sång och underhållning - följt av klubb till sena natten. Tips är att lära sig Helan Går, Så Lunka Vi, Feta Fransyskor och O,Gamla Klang och Jubeltid - om inte, så lär man snart kunna dem. Här kan de olika nationernas traditioner skilja sig en del åt, och eftersom jag bara erfarenhet av ett par, säger jag inte mer, än att spex, körer, Elvis-imitatörer och sambatåg förekommer. I många nationer förekommer Herr- respektive Dammiddagar, där damerna får sitta att skvallra i fred, medan herrarna serverar; eller herrarna kan drägga, och komma med allt olämpligare förslag till servitriserna. Den bästa är enligt min uppfattning Östgöta Nations Baklängessexa -uppfunnen av Tage Danielsson - där kvällen börjar med däckad efterfest hemma hos någon - med slipsen runt huvudet och rufsig frisyr - och äter maträtterna baklänges, avslutande med fördrinken och välkläddhet.

Baler

Vårbalen är själens balsam för den studentikos-romantiskt lagde: i frack och långklänning, med punschkopp runt halsen, drar sjungande studenter runt i staden och njuter ungdomens prolongerade vår. Under kvällen tre-rätters på nation, med efterförljande vals och fridans intill klockan sju på morgonen, då man spelar krockett. Höstbalen är något mer städad, med svartsoppa till förrätt och gås till varmrätt, och alla aktivitet förlagd inomhus. Snaps-, vin- och punschvisor hör givetvis till, även här. Där utöver finns några särskilda baler, bland annat Snerikes Skottårsmaskeradbal, men den känner jag knappast till något om.

Valborg

Den andra, stor höjdpunkten under student-året! Börjar i allmänhet med utgång den 29:onde, efter sammanstrålande med vänner från andra orter. 30:onde börjar man morgonen vid 7 med champagnefrukost nere vid Fyrisån, som flyter genom staden. Ett par timmar senare kommer stundetbyggda flottar att åka nedför floden mot ett vattenfall, där man hoppas att alla kantrar. Runt lunchtid beger man mot en nation - gillar själv Göteborgs bäst - för sillunch och snaps. Vid tre samlas alla vid universitetsbiblioteket, för att- ledda av rektorn - ceremoniellt ta på studentmössan. Därefter stormar alla stundenter ned för backen mot nationerna och Champagnegaloppen: fulla studenter dansar utomhus, drickande och sprutande champagne. Skulle här vilja rekommendera min hemnation, Östgöta, som har trevlig levande musik -; Stockholms, om man orkar ett par timmars köande; eller Snerikes.
Efter galoppen brukar ett par timmars vilande krävas, och ofta grillas det under eftermiddagen. På kvällen har flera nationer finfina utångar, med oerhört mycket folk - slår själv ett slag för Norrlands.
Dagen efter - ja, verkligen Dagen Efter - hålls det under eftermiddagen en mycket formell gasque å de flesta nationer, där man äter upp till fem rätter under lika många timmar, och installerar hedersledamöter. Det trevliga är, att många äldre medlemmar kommer till dessa tillställningar - nackdelen kan vara, att det i bland är dämpad stämning och mycket badrumsbesök. Klubb fortsätter under kvällen, för den som orkar.


   
Citera

Vad hemskt det verkar [cry]


   
SvaraCitera

Påminner om kårföreningen i Halmstad. [smile]


   
SvaraCitera

Exner:

Östgöta Nations Baklängessexa -uppfunnen av Tage Danielsson - där kvällen börjar med däckad efterfest hemma hos någon - med slipsen runt huvudet och rufsig frisyr - och äter maträtterna baklänges, avslutande med fördrinken och välkläddhet.

Vill börja studera vid Uppsala universitet enbart för att få vara med om detta.[love]


   
SvaraCitera
Exner
Ämnesstartare

Nationstillhörigheten är inte längre obligatorisk, men såg gott som hela Uppsala intressanta uteliv för alla under 30 finns här.Kommer att spalta upp enligt mig intressanta argument, och sedan skriva om själva nationerna.

Avgifterna skiljer sig inte nämnvärt åt.

Stundetföreningarna är mig veterligt öppna för alla, oavsett nationstillhörighet, så om man inte tycker att det är jobbigt, att behöva träffa fler nya människor, bör detta inte heller påverka.

Inträden, när det är klubbkvällar, varierar för medlemmar och icke-medlemmar. Gillar man exempelvis indie-musik och identifierar sig med hipsters, kan Kalmar Nation vara en god ide. Värmland-Dala Nation har en mycket trevlig pop-klubb och även Gestrike-Helsinge, båda den rejält subventionerad för landsmän.

Gasquerna har även de skiftande priser - lägre för medlemmar av nationen. Dess utom har landsmän förköpsrätt, före andra, så om man vet med sig att man gärna går på någon särskild nations bal, till exempel, kan det här möjligen fälla avgörandet. Baklänges-och Lucia-gasquerna går sällan eller aldrig att köpa av andra.

Stipendier finns inom nationerna, lik väl som genom kåren. Här finns mycket att hämta, men kan mest uttrycka mig i generella termer, så som att Stockholms och Upplands Nationer har gott om stipendier, som flera vänner sökt. Nationerna härstammar i många fall från 1600-talet, och stipendier är närmast omöjliga att omformulera; därför kan stipendier i stil med "Prästson från Kyvlinge By i Västgötland, som studerar grekiska" förekomma. Stipendiekansliet, via uu.se, bör ni kunna söka genom.

Bostäder är kanske det allra största problemt - och därmed argumentet. Norrlands Nation, liksom Gestrike-Helsinge och Stockholm har nybyggda bostäder, som ligger bra till för alla utom teknologer och medicinare, vid Ekonomikum. Bostadsstiftelserna är i övrigt väldigt utspridda - och det blir nästan ogörligt att gå genom alla - men någon av de ovan eller V-dala skulle jag valt ur den aspekten.

Slutligen den - med glimten i ögat- viktigaste aspekten: häfvd! Man väljer nation, ut i från sitt ursprung, så som det var tills för något årtionde sedan.

Gotlands Nation

Gottlänningar! Den på alla sätt minsta nationen, och sämst om man vill aktivera sig. Kan servera grosshandlargrogg i puben. Det intressantaste är deras Lambskallegasque, där man äter just vad ni tror; öjene e det gåoudaste!

Gästrike-Hälsinge Nation

Uppsala bästa utbud av öl från hela världen, och försvarlig mängd whisky. Kören ska enligt min tidigare hälft vara mycket trevlig. Deras popklubb Diod ska vara mycket bra.

Göteborgs Nation

Bästa silllunchen under Valborg. Känner i övrigt till den ganska dåligt, är jag rädd. Anonym nation.

Kalmar Nation

Poppklubb och inofficiellt HBTQBBQ-certifierad med homo-klubb och liknande. Deras popklubb är välbesökt och populär. Lånar ut brädspel i sin pub.

Norrlands Nation

Tar upp ett halvt kvarter i centrum. Överlägset flest medlemmar, och därtill bästa pubmaten. Trevlig och prisvärd restaurang inom nationen, öppen för allmänheten. Utmärkt lunch. Inom nationen finns massor av föreningar, där spexet kan särskilt nämnas. Bra möjligheten för den som vill engagera sig. Deras 04-släpp efter gascquerna är bland de bästa. Nackdelen att är, att man kan
försvinna i mängden.

Smålands Nation

Har en ganska fin kör. Trevligt after work om fredagarna, med bubbel och snittar. Deras orkester är rolig, för den som spelar
storbandsinstrument.

Stockholms Nation

Har haft reklamer i stil med "Nu tar vi pappas plastkort" och "Litet dyrare, lika bra". Lunchbuffe och a la carte, som inte är så dum. Gott om ekonomer och jurister, som plötligt drabbats av prata-stockholmska-sjukan när bussen från Skövde stannat vid centralen. Fin arbetslivsanknytning, som jag förstått saken. Störst Champagnegalopp vid Valborg, och mest stekig utång om
torsdagarna. Kö till båda!

Södermanlands-Nerikes Nation

Den mest traditionstyngda mycket bra, men har inte besökt dem. Utmärkt utgång om tisdagarna, med flera dansgolv och blandad musik. God, mättande och stor brunch under söndagarna. Har lunchservering.

Uplands Nation

En av de mindre nationerna. Mycket trevlig pub nere i källarvalv, med brädspel, och frestande desserter. Har tyvärr aldrig varit där vid gasque eller bal.
Värmlands nation
Mycket god lunch, med varmt, hembakt bröd. Deras fredagsutgång kallas ofta köttmarknaden. Brukar ha sportvisningar på
storbildsskärm.

Västgöta Nation

Vacker 1600-talsbyggnad, alldeles vid ån. Även här pub i källarvalv. Deras manskör kan mycket varmt rekommenderas, om man gillar sådant. Anordnar tefatsgasque, med pulka-åkning och after-ski. Teater- och spexförening som är bra.

Västmanlands-Dala Nation

En av de största, med gott om aktiviteter. Kulturklubben har jag själv erfarenhet från, och får mina varmaste rekommendationer. Bra utgång. Ordnar varje år Rebus-rally, där man klär ut sig och kör runt i tankenötstävling över hela den Uppländska slätten.

Östgöta Nation

Huset står i sommarfager prakt! En halv-professionell teaterförening och mycket duktig kör. Baklängessexa som är mycket populär och en av de bästa balerna. Föreningsutbudet är dess värre sämre och pubmaten som bäst medelmåttig. Våffelbuffet under helgerna.


   
SvaraCitera

Exner:

Slutligen den - med glimten i ögat- viktigaste aspekten: häfvd! Man väljer nation, ut i från sitt ursprung, så som det var tills för något årtionde sedan.

Exner:

Har haft reklamer i stil med "Nu tar vi pappas plastkort" och "Litet dyrare, lika bra".

Exner:

Gott om ekonomer och jurister, som plötligt drabbats av prata-stockholmska-sjukan när bussen från Skövde stannat vid centralen.

[cry][cry][cry][cry] Det där låter ju hemskt.


   
SvaraCitera
Exner
Ämnesstartare

Hampie:

Det där låter ju hemskt

Just därför Snerikes i stället. 😉


   
SvaraCitera

Exner:

Gott om ekonomer och jurister, som plötligt drabbats av prata-stockholmska-sjukan när bussen från Skövde stannat vid centralen.

så true 🙂

är det inte lite hybris att klistra tråden?


   
SvaraCitera
Exner
Ämnesstartare

qazedctgb:

är det inte lite hybris att klistra tråden?

Möjligen, men flera användare har bett mig om hjälp med det här. Kan avklistra den om någon vecka.


   
SvaraCitera

Exner:

Möjligen, men flera användare har bett mig om hjälp med det här. Kan avklistra den om någon vecka.

Äh, låt oss låta Ungdomar.se göra ett slag för ett av Sveriges äldsta och finaste universitet!


   
SvaraCitera

Kreativt inlägg: V-Dala har den fulaste byggnaden.


   
SvaraCitera

Exner:

Möjligen, men flera användare har bett mig om hjälp med det här. Kan avklistra den om någon vecka.

haha ingen fara jag gillar att vi favoriserar uppsala 😀


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Apan är en apa


   
SvaraCitera

Nice sammanfattning! Precis vad jag ville ha. Vet nu åtminstone att Stockholms inte kommer vara min grej. Blir nog V-dala eller Norrlands.


   
SvaraCitera
Keeper

Stockholms på torsdagar är ett jävla hålligång. Lite väl mycket.


   
SvaraCitera