Aviseringar
Rensa alla

Uppsats: källor osv


Bara en fråga, men kan man lite på wikipedia? För jag vet nästan inte vad bra källor är, förutom böcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Bara en fråga, men kan man lite på wikipedia? För jag vet nästan inte vad bra källor är, förutom böcker.

Du får ju bestämma själv om du tror att det du läser på wikipedia är sanningsenligt eller inte. Om det är mycket källor skrivna i texten t.ex. Gäller att allmänt vara väldigt kritisk när du läser saker och speciellt på wikipedia.


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

Du får ju bestämma själv om du tror att det du läser på wikipedia är sanningsenligt eller inte. Om det är mycket källor skrivna i texten t.ex. Gäller att allmänt vara väldigt kritisk när du läser saker och speciellt på wikipedia.

Jo... jag hatar att vara allmänt kritisk.
Dold text: Går du i ettan på riktigt? Jag vet inte hur gammal du är 🙁


   
SvaraCitera

Sagitta:

Bara en fråga, men kan man lite på wikipedia? För jag vet nästan inte vad bra källor är, förutom böcker.

I de flesta fall brukar informationen stämma, detta i engelska versionen. Den svenska är värdelös. Den gemene gymnasieläraren brukar även godkänna Wikipedia som källa. Ska man dock studera på högre nivå så duger inte Wikipedia någonstans.


   
SvaraCitera

passaro:

I de flesta fall brukar informationen stämma, detta i engelska versionen. Den svenska är värdelös. Den gemene gymnasieläraren brukar även godkänna Wikipedia som källa. Ska man dock studera på högre nivå så duger inte Wikipedia någonstans.

Bra. Tur att det inte är min enda källa, har lite böcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Går du i ettan på riktigt? Jag vet inte hur gammal du är 🙁

Jag är tjugoett år och pluggar på komvux för att få mina gymnasiebetyg. 🙂


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

Jag är tjugoett år och pluggar på komvux för att få mina gymnasiebetyg. 🙂

Jaha, jag trodde det fast jag visste inte att du pluggade 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Sagitta:

Bara en fråga, men kan man lite på wikipedia?

Engelska wikipedia går att förlita sig på när det gäller ren information, då den håller sig uppdaterad otroligt mycket bättre än någon gammal dammig NE. Dock gäller det att kolla källor, givetvis.

passaro:

Ska man dock studera på högre nivå så duger inte Wikipedia någonstans.

Faktum är att mitt universitet godkänner Wikipedia som källa när det gäller vanliga sketna rapporter och mindre uppgifter, så länge man använt det till att finna ren fakta. Däremot så duger det inte till forskningsrapporter och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Jaha, jag trodde det fast jag visste inte att du pluggade 🙂

Pluggar väl halvt, kommer få betala en förmögenhet till CSN.


   
SvaraCitera

Åtta:

Faktum är att mitt universitet godkänner Wikipedia som källa när det gäller vanliga sketna rapporter och mindre uppgifter, så länge man använt det till att finna ren fakta. Däremot så duger det inte till forskningsrapporter och dylikt.

Hmm, okej, det var nytt för mig, faktiskt. Dög inte till GU.


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

Pluggar väl halvt, kommer få betala en förmögenhet till CSN.

Det suger. Nu har jag skrivit inledningen till min uppsats och ska ta en kaffepaus och sen försöka skriva några meningar till. Jag har typ skrivfobi...


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

Vad är det jag ska kolla upp där menar du? :-c

Om man är osäker på om källan är opålitlig så älskar lärarna när man använder ne[cool] Så man kan se om en del info stämmer, om den finns.


   
SvaraCitera

objektiva källor är mkt viktiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Nu har jag skrivit inledningen till min uppsats och ska ta en kaffepaus och sen försöka skriva några meningar till. Jag har typ skrivfobi...

jag har också skrivit lite, känns skönt att ha börjat.

vad skriver du om?

Harpya:

Om man är osäker på om källan är opålitlig så älskar lärarna när man använder ne Så man kan se om en del info stämmer, om den finns.

det fanns inget alls om honom :-c


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

det fanns inget alls om honom :-c

Då failar den idén.


   
SvaraCitera