Aviseringar
Rensa alla

Uppsatser på universitet


Ämnesstartare

Varför lär man sig inte sånt här på gymnasiet eller i början av kursen,  :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:
Vad är skillnaden mellan inledning och syfte egentligen

Inledning ger mer bakgrundsinformation medan syfte är mer konkret vad syftet är med just den här uppsatsen.

Kort exempel på inledningsfras i en uppsats om högerextremistiska framgångar: Globaliseringen har lett till att nationsgränserna fått mindre betydelse och människor förflyttar sig enklare mellan dem. Den har ökat möjligheter för människor att bosätta sig i nya länder och de ser kanske inte bara sitt eget land som sin spelplan, utan hela världen. Detta har resulterat i mångkulturella samhällen där människor från olika bakgrunder, religioner och kulturer möts och ska samexistera. Men är detta verkligen möjligt? Högerextrema krafter växer sig starkare i Europa och menar på att mångkulturalismen är ett hot mot den nationella identiteten. Bla bla bla bla bla.... massor av information om det...

Kort exempel på syftesfras i en uppsats om högerextremistiska framgångar: Syftet med denna uppsats är att studera högerextremismens framväxt för att identifiera möjliga orsaker till att den växer sig starkare i Europa idag. Det är viktigt eftersom det är ett väldigt aktuellt ämne och högerextremismen etablerat sig såväl i riksdagen som i EU-parlamentet och kan komma att få stor betydelse i politikens utformning under de närmsta åren.

Ah... ok inte jättebra MEN DU FATTAR hoppas jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:
Varför lär man sig inte sånt här på gymnasiet eller i början av kursen,  :/

Har för mig att jag fick gå metodkurser (dvs. hur man skriver vetenskapliga uppsatser) innan vi faktiskt skulle skriva uppsatser. Förvånad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick också lära mig att flera författare har hört av sig till UU när elever har citerat dem fel/tolkat och skrivit att författaren menar så ist för att citera exakta ord. Så det ska man inte göra heller Förvirrad anars blir man stämd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
Fick också lära mig att flera författare har hört av sig till UU när elever har citerat dem fel/tolkat och skrivit att författaren menar så ist för att citera exakta ord. Så det ska man inte göra heller Förvirrad anars blir man stämd.

På b-uppsats?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Inledning ger mer bakgrundsinformation medan syfte är mer konkret vad syftet är med just den här uppsatsen.

Kort exempel på inledningsfras i en uppsats om högerextremistiska framgångar: Globaliseringen har lett till att nationsgränserna fått mindre betydelse och människor förflyttar sig enklare mellan dem. Den har ökat möjligheter för människor att bosätta sig i nya länder och de ser kanske inte bara sitt eget land som sin spelplan, utan hela världen. Detta har resulterat i mångkulturella samhällen där människor från olika bakgrunder, religioner och kulturer möts och ska samexistera. Men är detta verkligen möjligt? Högerextrema krafter växer sig starkare i Europa och menar på att mångkulturalismen är ett hot mot den nationella identiteten. Bla bla bla bla bla.... massor av information om det...

Kort exempel på syftesfras i en uppsats om högerextremistiska framgångar: Syftet med denna uppsats är att studera högerextremismens framväxt för att identifiera möjliga orsaker till att den växer sig starkare i Europa idag. Det är viktigt eftersom det är ett väldigt aktuellt ämne och högerextremismen etablerat sig såväl i riksdagen som i EU-parlamentet och kan komma att få stor betydelse i politikens utformning under de närmsta åren.

Ah... ok inte jättebra MEN DU FATTAR hoppas jag!

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:

På b-uppsats?

Ingen aning, men det spelar nog ingen roll. Bra att ha det in mind iaf, även om texten  felstavad så ska man ej korrigera när man citerar.


   
SvaraCitera

Bell: Vi har en speciell referenshanteringsmall som är särskild utformad för pedagogik på mitt universitet.

APA-systemet?


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Postlapsaria:

APA-systemet?

Nej, men tror det utgår från APA. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar apor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samma sak som gäller uppsatser på gymnasiet, bara mer strikt vid bedömningen på universitet

Källförteckning i bokstavsordning, referenser/fotnoter, rätt formalia, rubriker som passar brödtexten osv.

ni lär få någon mall på vad ni ska göra, iaf första året


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:
Samma sak som gäller uppsatser på gymnasiet, bara mer strikt vid bedömningen på universitet

Källförteckning i bokstavsordning, referenser/fotnoter, rätt formalia, rubriker som passar brödtexten osv.

ni lär få någon mall på vad ni ska göra, iaf första året

Aldrig gjort nåt liknande i mitt gymnasium, fast det sades att det var ett av de bästa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nån som vill läsa vad jag har so far?


   
SvaraCitera
b1son

alltså har en guide till apa och där står inte hur man refererar till källorna i texten??? får man göra hur man vill eller? är rädd för att jag följer naturvetenskaplig disciplin av vana + orkar inte kolla upp jävla humaniora skit? gör alltså såhär "blablablabla fuck off (1)" o så numrerar jag källorna under references. är det ok eller orkarinte


   
SvaraCitera