Aviseringar
Rensa alla

Uppslag till en webbutvecklingsuppgift


Åtta
Ämnesstartare

Jag läser för tillfället en grundläggande webbutvecklingskurs. En av uppgifterna går ut på att vi ska skapa en hemsida (no shit!?)

Mitt problem är att jag har ingen aning om vad jag ska göra.

Sidan måste vara helt statisk; så bara bilder och text är tillåtet. Inga funktioner, ingen interaktion att tala om. Jag får inte använda någon modern teknik, och jag får inte skriva någon Javascript. Tänk er en sida från 1998, så får ni en hygglig bild av vad det är jag ska göra.

Skiten måste ha någon slags nytta (även om nyttan bara är att visa information), och den måste bestå av minst 5 sidor.

Vad fan ska jag göra?


   
Citera

hitta på ett politiskt parti och en agenda till det


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

qazedctgb:

hitta på ett politiskt parti och en agenda till det

Bra idé, men lite väl mycket jobb att hitta på ett parti och skriva en satans massa text.

Text kommer jag visserligen behöva skriva ändå, men man kan ju åtminstone försöka minimera mängden.


   
SvaraCitera

Ta ett befintligt parti[badgrin]

eller gör någon random sida typ "det här är min kanin tusse"
så skriver du fakta om kaninjäveln och lägger upp bilder


   
SvaraCitera

slå upp nån random wikisida åch konvertera


   
SvaraCitera

Jag har en vän som ev. hittat på ett parti. Om han har ett partiprogram (vilket jag dock betvivlar) och kan skriva lite floskler därikring kan du ju göra en sida på det. [crazy] Partiets namn är Cynikerpartiet väljarförakterna.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eller gör någon random sida typ "det här är min kanin tusse"
så skriver du fakta om kaninjäveln och lägger upp bilder

Övervägde detta, men körde på att göra en portfoliosida åt en icke-existerande fotograf. Då kan jag slänga in ett bildgalleri, kontaktinformation och annan skit.

Tickstart:

slå upp nån random wikisida åch konvertera

Det hade varit intressant. Skulle tagit denna.


   
SvaraCitera

Är inte det bara koda i PHP samt ha en MySQL-bas?
PHP är väl språket för att lagra information?
Samt använda simpel HTML för att pastea in lite bilder, nån font osv?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Är inte det bara koda i PHP samt ha en MySQL-bas?

I denna kurs så får vi endast använda oss av XHTML 1.0 och valfria versioner av CSS. Vi har inte ens tillstånd att använda oss av Javascript. Skriptspråk för exekvering på server-sidan är jag tveksam till huruvida min lärare ens sett någon gång.

Tamburinmannen:

PHP är väl språket för att lagra information?

Du lagrar aldrig information i ett programmeringsspråk.

Du lyckasdes f.ö. helt missa vad min fråga var. Nu har jag visserligen redan löst mitt problem, men ändock.


   
SvaraCitera

Lulz. Det hela låter fett meningslöst.

Ser att du löst ditt problem, så jag ville bara påpeka hur värdelöst detta låter.[party]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

passaro:

Lulz. Det hela låter fett meningslöst.

Oja.

passaro:

jag ville bara påpeka hur värdelöst detta låter.

Du predikar till kören. Jag var på fullaste allvar tvungen att göra en mockup/storyboard i Powerpoint. Det var ofantligt plågsamt, och gränslöst efterblivet.


   
SvaraCitera

Åtta:

Du lagrar aldrig information i ett programmeringsspråk.

Du lyckasdes f.ö. helt missa vad min fråga var. Nu har jag visserligen redan löst mitt problem, men ändock.

Nej, du lagrar inte information i ett språk, men PHP används för att presentera, redan lagrad information i databaser, till en webbläsare etc. Men det vet du nog.

Aah, du undrade vad din sida skulle fylla för funktion? Jag trodde du hade problem med det tekniska, sorry. [crazy]
Iaf så vara poängen att PHP/MySQL är ett bra språk att använda för att bygga en sådan hemsida du beskrev. Fast det är sinnesjukt astråkigt.

Låter verkligen som en kass uppgift i övrigt.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Fast det är sinnesjukt astråkigt.

Tamburinmannen:

Men det vet du nog.

Ja. Jag jobbar som webbutvecklare. [party]

Tamburinmannen:

Låter verkligen som en kass uppgift i övrigt.

Mycket. Har just gjort en djävla storyboard i Powerpoint. Det värsta jag varit med om, tror jag.


   
SvaraCitera

Åtta:

Övervägde detta, men körde på att göra en portfoliosida åt en icke-existerande fotograf. Då kan jag slänga in ett bildgalleri, kontaktinformation och annan skit.

kanin/fotograf, same shit! [y]


   
SvaraCitera