Aviseringar
Rensa alla

Ursäkt att skita i jobbet?


Ämnesstartare

uhuhuhu. jag har ett litet problem.

Jag har ett arbete som jag haft i mer än ett år nu, har alltid varit vikare som städare för en kvinna där när hon har haft semester. Jag har alltså alltid arbetat ensam, trivts otroligt bra med det och det har alltid gått jättebra.

Nu ska det företaget flytta och jag hjälper till med flytten. MEN, nu arbetar jag med henne jag är vikarie för. Och jag hatar det. Jag hatar mitt jobb, jag försover mig varenda dag för att jag inte vill dit. Handledaren är världens hemskaste kärring och ger mig dumma kommentarer hela tiden. Jag har därför bestämt att jobba nu dessa sista dagar och sen aldrig mer gå tillbaka dit.

Och problemet. Det är bestämt sen länge att jag och mina kompisar ska ut på fredag. (första dagen på malmöfestivalen=given partynatt, + att jag ska förmodligen sova hos en kille, vilket jag väntat på såå länge nu). Jag ska däremot jobba på lördagen har jag fått veta + att det är min sista dag på jobbet. Men jag kan inte arbeta på lördagen, inte om jag ska ut på fredag.

Så, ursäkten för att jag inte ska jobba på lördag? ska jag dra en lögn? vilken?!?!?! vara ärlig? eller festa hela natten och komma dit död på morgonen direkt?


   
Citera

sjukanmäl dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

sjukanmäl dig?

ska jag göra det på lördagsmorgonen eller börja 'må dåligt' på jobbet dagen innan`?


   
SvaraCitera

Om det är sista dagen spelar det väl ingen som helst roll? Du kan ringa och säga att du inte kan komma för att du ska knulla med henne man hela den dagen om du känner för det.


   
SvaraCitera

Human:

ska jag göra det på lördagsmorgonen eller börja 'må dåligt' på jobbet dagen innan`?

hm.. det kan ju finnas en större chans att hon tror mer på dig om du mår illa redan på fredagen.


   
SvaraCitera

Sjukanmäl dig. Du får ingen lön för den dagen (lol karensdag) men det finns ingenting din arbetsgivare kan göra åt saken, oavsett om de tror dig eller ej. (Men ge fan i att posta om utekvällen på Facebook, din blogg eller liknande, sånt har folk åkt dit på åtskilliga gånger.)

Eller så struntar du bara i att gå dit, men sjukanmälan är nog en bättre idé om du vill kunna använda arbetsgivaren som referens i framtiden. Det lär också leda till mindre bråk för att få ut din sista lön, anställningsbevis, etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Om det är sista dagen spelar det väl ingen som helst roll? Du kan ringa och säga att du inte kan komma för att du ska knulla med henne man hela den dagen om du känner för det.

det gör ju det, jag vill gärna ha det som en bra referens. Har ändå jobbat där i ett år och varit jätteduktig.

Gentlernen:

vill kunna använda arbetsgivaren som referens i framtiden. Det lär också leda till mindre bråk för att få ut din sista lön, anställningsbevis, etc.

precis. jag gör nog så.

Men sen kan jag inte hjälpa att få lite skuldkänslor eftersom de verkligen behöver min hjälp på lördag, men jag vill inte. Vad hade ni gjort?


   
SvaraCitera

Human:

Vad hade ni gjort?

Med hur kort varsel talade de om för dig att de behövde hjälp? Om jag hade haft någonting inplanerat sedan innan och plötsligt blivit inkallad för att jobba under arbetstid som inte varit schemalagd sedan tidigare hade jag helt enkelt sagt nej, och det hade arbetsgivaren fått acceptera. Hade arbetsgivaren inte accepterat det hade jag definitivt sjukanmält mig, och omedelbart börjat leta efter ett nytt jobb. Jag har svårt att tänka mig att ditt kollektivavtal tillåter arbetsgivaren att kalla in dig på godtyckliga tider med någon enstaka dags varsel om du inte själv vill jobba då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

inte varit schemalagd sedan tidigare hade jag helt enkelt sagt nej, och det hade arbetsgivaren fått accepter

det är i princip schemalagt. Men det är mer komplicerat. Handledaren sa i början att jag skulle få 1 månads jobb, sen anlitade de en kille till eftersom hon trodde de behöve mer hjälp. Det behöve dem inte så dagarna har delats upp på oss, jag har alltså bara fått ca 2 veckor, lite mindre. Har vetat att jag ska jobba på lördag i 3 veckor, sen jag fick schemat, bara inte tänkt på att det varit den lördagen. Det känns samtidigt som ett sätt att straffa henne, eftersom hon är så otroligt elak hela tiden.


   
SvaraCitera

Human:

Det behöve dem inte så dagarna har delats upp på oss, jag har alltså bara fått ca 2 veckor, lite mindre.

Vad står det i kontraktet du tecknade med din arbetsgivare? Om ni kom överrens om att du skulle jobba heltid under hela månaden så ska du också ha lön för heltidsjobb, även om du bara fått jobba två veckor. (Det gäller dock bara om ni uttryckligen kommit överrens om att du ska jobba heltid i en månad.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

(Det gäller dock bara om ni uttryckligen kommit överrens om att du ska jobba heltid i en månad.)

det har vi inte, jag har timlön. Har alltid jobbat de dagar,veckor,månader hon velat va ledig, har alltid ställt upp för henne. Men att säga 1 månad och ge mig 2 veckor, även om det inte är ett kontrakt, är väldigt dålig stil tycker jag. Har ju planerat nästan hela min sommar runt det.


   
SvaraCitera

Säg att du har familjeproblem och när hon frågar vad det är säg "det är personligt och du vill inte prata om det". [y]

Joey använde den ursäkten när Phoebe skulle lära honom att ljuga [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Säg att du har familjeproblem och när hon frågar vad det är säg "det är personligt och du vill inte prata om det". [y]

hade gjort det om inte min mamma också arbetar där.


   
SvaraCitera

Human:

det har vi inte, jag har timlön.

Det spelar ingen roll, man kan ha fasta avtalade tider även om man har timlön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Human:

Jag hatar mitt jobb, jag försover mig varenda dag för att jag inte vill dit.

Human:

är väldigt dålig stil tycker jag


   
SvaraCitera