Aviseringar
Rensa alla

USA kräver att Twitter lämnar ut information om Wikileaks


Ämnesstartare

"Den amerikanska regeringen vill läsa alla twitterinlägg gjorda av fyra personer knutna till Wikileaks, inklusive sajtens grundare Julian Assange och den isländska parlamentsledamoten Birgitta Jonsdottir.

Enligt ett uttalande från Wikileaks på lördagen arbetar den amerikanska regeringen med en hemlig utredning för att spåra de personer som var i kontakt med den spionanklagade amerikanske militären Bradley Manning. Manning anklagas för att ha stulit och läckt hundratusentals dokument och sedan skickat dem till Wikileaks.

En domstol i Virginia har nu begärt att få ut uppgifter om fyra namngivna personer med koppling till Wikileaks från den San Francisco-baserade mikrobloggen Twitter."

Tre av dem, Julian Assange, Birgitta Jonsdottir och den holländske hackaren Rop Gonggrijp, antas ligga bakom publiceringen av den video som visade hur personalen på en amerikansk attackhelikopter i juli 2007 sköt ihjäl civila och en journalist i Bagdad. En video som väckte mycket stort uppseende.

Birgitta Jonsdottir skriver själv på Twitter att "USA:s regering vill ha information om alla mina tweets och annat", skriver AFP.

"Inser de att jag är parlamentsledamot på Island?", skriver hon också.

Enligt nyhetsbyrån AFP har har Jonsdottir diskuterat frågan med Islands justitieminister.

Både Assange och Jonsdottir har gjort klart att de inte tänker överlämna någon som helst information frivilligt.

Samtidigt som Twitter har valt att meddela de fyra, som även inkluderar den amerikanske programmeraren Jacob Applebaum, om domstolens begäran kräver nu Wikileaks att även Google och Facebook ska berätta om de fått en liknande begäran, skriver The Guardian.

Dom ska ta HAN![ops]

http://www.expressen.se/nyheter/1.2283067/twitter-beordrat-att-lamna-ut-assange-...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-soker-info-om-wikileaks-folk

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/usa-kraver-att-twitter-lamnar-ut-information-o...

ÄNDRAT 2011-01-11 18:30

ÄNDRAT 2011-01-11 18:32
Hittade dokumentet från USA:s regering till Twitter där dom kräver ut twitter konto information från wikileaks anhängare, inte helt oväntat finns dokumentet på wikileaks.org [zzz]

http://mirror.wikileaks.info/leak/twitter-subpoena.pdf


   
Citera

jävla fittor, oppositionen skall tystas, sanningen ska vara deras "sanning"


   
SvaraCitera
Åtta

Ska bli intressant att se vad Twitter gör. Tror att de är väl medvetna om att de inte kommer att bli speciellt populära hos sina användare (som till stor del är nördar med intresse för sånt här) om de lämnar ut informationen.


   
SvaraCitera

Har dem sina servrar i usa har dem inte så stort val


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ska bli intressant att se vad Twitter gör. Tror att de är väl medvetna om att de inte kommer att bli speciellt populära hos sina användare (som till stor del är nördar med intresse för sånt här) om de lämnar ut informationen.

Håller med, jag hoppas också att dom vägrar lämna ut informationen.


   
SvaraCitera
Åtta

Sedan kan man ju fråga sig vad poängen med det hela är. Jag misstänker att Julien Assange, en person som studerat matematik och varit med och uppfunnit kryptografiska verktyg, inte skickar sina hemligt terroristmeddelanden i klartext över Twitter. [rolleyes]


   
SvaraCitera

nu ska du inte överskatta amerikansk underrättelsetjänst [crazy]


   
SvaraCitera

Åtta:

Sedan kan man ju fråga sig vad poängen med det hela är.

Jag tror det är för att allmänheten ska börja vänja sig, de är nog medvetna om att de inte kommer hitta ett skit men de vill nog ta steget.

Jag tror allt som handlar om "antiterrorism" och liknande är till för att förstöra vår frihet, jag ser ingen annan rimlig förklaring än att eliten vill ha invånarna i järngrepp.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag misstänker att Julien Assange, en person som studerat matematik och varit med och uppfunnit kryptografiska verktyg, inte skickar sina hemligt terroristmeddelanden i klartext över Twitter.

Jag misstänker att ingen överhuvudtaget skickar sina hemliga terroristmeddelanden i klartext över Twitter.


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Jag misstänker att ingen överhuvudtaget skickar sina hemliga terroristmeddelanden i klartext över Twitter.

Jag skickar alla mina hemliga terroristmeddelanden så. Det är så bekvämt att kunna göra det på mobilen.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag skickar alla mina hemliga terroristmeddelanden så. Det är så bekvämt att kunna göra det på mobilen.

Ska tipsa FRA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Bless America[love]


   
SvaraCitera

New York City:

God Bless America

[shake]


   
SvaraCitera