Aviseringar
Rensa alla

USA - mer rastänkande än på evigheter, eller den "omvända" rasismen


Ämnesstartare

Leafonaleash:

Annars så är det rasism, i lika hög grad som all annan!

Dock så är det redan rasism, eftersom de anser en svart man vara mer värdig posten som president! [bigsmile]

Men det är klart, börjar man överanalysera allt och hitta på ursäkter för att legitimera dåligt beteende, så kan man säkert få Ku Klux Klans budskap att vara antirasistiskt.


   
SvaraCitera

Blade Runner:

Dock så är det redan rasism, eftersom de anser en svart man vara mer värdig posten som president!

Hmm jag förstår faktiskt din synpunkt mycket väl, och jag håller med om att det som de svarta väljarna gjorde kan ses som rasism.

Dock så har jag förståelse för vad de svarta människorna gjorde, jag tänker inte skylla det på något. Men innerst inne så hade jag troligen gjort samma sak om det var omvänt, främst för att jag själv skulle kunna känna att mitt land faktiskt är lika mycket mitt land som det är de vitas land (eller i omvänt fall, de svartas land). Det handlar som sagt främst om symbolisering.

Rasistiskt eller inte, så är det så som det fungerar i de flesta människornas huvud antar jag...

Att kunna se det på det synsättet som du gör är dock starkt och väl tänkt, det skaru ha en poäng för! [y]


   
SvaraCitera

Blade Runner:

Om de mörkhyade i USA inte röstade på McCain för att han är vit, så är det att generalisera alla vita.

Inte när det gäller två personer. Hade de gällt fler kunde man dra den slutsatsen men är det bara två alternativ tycker jag det är överdrivet att börja skrika rasism. Speceillt om det, som jag sa, bara har skett en gång och man har inget upprepande system att hänvisa sina anklagelser på. Det är följ möjligt att vid nästa val tänker många svarta, "vi har redan haft en svart, vi vet att vi kan. Så låt bästa man vinna denna gång". Det kan man inte säga säkert nu.

Blade Runner:

Två fel gör inte ett rätt och att ta så lätt på rasism känns ju heller inte rätt. Men ska jag ta detta som ett erkännande till att du hade fel i ditt tidigare inlägg?

Vilket fel? Ja sa att jag inte anser att det är rasism och jag står kvar vid det påståendet.
Och vilka två fel är det du pratar om? Att de röstar på en man bara för att han är svart är en brist. Vilken är den andra (jag spelar inte dum [blush]).

Blade Runner:

Jag tycker dock att jag klargjorde ganska bra att man kan vara en vettig individ och ändå inte se det som diskriminering.

Jag anser att just den kommentaren saknade det framhävandet. Men bra att jag har en chans att uppfylla kriterier att vara vettig. [smile]

Blade Runner:

Det bryter åtminstone mot min antirasistiska värdegrund att ta lätt på mörkhyades rasistiska val på grund av saker som inte varit aktuella på riktigt länge.

Svarta diskrimineras än idag i USA. Efter att ha spenderat några månader i NY är det inte en sak man kan undgå. Visst är det inte lika utbrett som förr, men hat bland de vita lever kvar och det mer än vad vissa tror.

Blade Runner:

Det är som att tycka att det är okej att en "svennehora" blir gruppbangad ibland, eftersom invandrarna här fått stå ut med trakasserier så länge.

Jag har lite svårt att de kopplingen där. Kan du förklara lite bättre [confused]


   
SvaraCitera

Blade Runner:

Dock så är det redan rasism, eftersom de anser en svart man vara mer värdig posten som president!

De svarta jag har pratat med täkter inte i banerna om huruvida han är mer värdig eller ej som du säger. Eller någon annan rasistisk argument. De vill bara se en svart på posten. Inte för att de anser att de vita är mindre värda men för att de anser sig själva vara tillräckligt värda att få den åtminstone en gång.

Låter mer som försök till jämställdhet än rasism.


   
SvaraCitera

Med det sagt så skulle jag också vilja påpeka att svensk media går inte att lita på överhuvudtaget och jag ser fram emot en ändring.

Likaså, så har jag börjat tvivla på att man kan kalla Sverige för en demokrati, då man hela tiden går bakom ryggarna på det svenska folket!
Det skedde en folkomröstning angående Euro t.ex.. Det svenska folket röstade NEJ till Euro (jag fick då inte rösta men jag ville dock ha euro och bad äldre att rösta för Euro, jag har nu ändrat mig dock eftersom att svenskfientligheten är alldeles för stor för att ignoreras, och jag kontrar då med att blint stå för kronan). Trots detta så har regeringen börjat införa Euro på prov (på prov my ass) i vissa kommuner, och det går att handla med euro över hela landet... Sakta men säkert, slugt och fult så går man bakom svenskarnas ryggar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leafonaleash:

Hmm jag förstår faktiskt din synpunkt mycket väl, och jag håller med om att det som de svarta väljarna gjorde kan ses som rasism.

Det gjorde du inte för en halvtimme sedan, haha [cheers]

Leafonaleash:

Dock så har jag förståelse för vad de svarta människorna gjorde

Det har jag också, precis som jag förstår varför män anställer män och vissa svenska arbetsgivare rynkar på näsan när de ser en jobbansökan där den sökande har ett utländskt namn. Det är precis samma sak, och de vitas rasism är inte värre än de svartas. Det är dock lika moraliskt förkastligt alltihop.

Leafonaleash:

främst för att jag själv skulle kunna känna att mitt land faktiskt är lika mycket mitt land som det är de vitas land

Som antirasist finner jag det löjligt att härleda mig själv till en grupp människor som jag inte känner, bara för att de har samma hudfärg som mig. Det är liksom det mest rasistiska man kan göra och det visar återigen hur kort bit på vägen USA och världen faktiskt kommit på liberalismens och humanismens demokratiska bana.

Templar:

Inte för att de anser att de vita är mindre värda men för att de anser sig själva vara tillräckligt värda att få den åtminstone en gång.

Du har just presenterat ett rasistiskt resonemang. De skiljer sig själva från de vita och de anser inte att de vita kan representera dem.


   
SvaraCitera

Blade Runner:

Du har just presenterat ett rasistiskt resonemang. De skiljer sig själva från de vita och de anser inte att de vita kan representera dem.

Inte alls, med rasism menar man rasklasser där den ena är underställd den andra. Jämställdhet mellan svarta och vita är något annat. Dessutom har jag aldrig sagt att vita eller svarta tillhör olika raser. De tillhör samma mänskliga ras som alla andra människor på jorden. Klassdiskriminering kanske kunde snuddat vid rätt betäckning om något.


   
SvaraCitera

Hur kan ni säga att rasismen inte har minskat? Att en svart man nyligen blev ordförande för RNC tyder ju även det på att hudfärg inte längre hindrar en person från att få makt och påverka världen.

Det finns fortfarande många rasister i USA, och de flesta svarta, bruna, gula och vita amerikaner är fortfarande väldigt rasmedvetna och älskar att till exempel kalla poliser rasister så fort de ger sig på en person som tillhör någon sorts minoritet. Men att kalla folk rasister är långt i från att hindra människor med en viss hudfärg från att utnyttja sina rättigheter.

Att fler svarta röstade i det senaste valet bara för att Obama ställde upp ser jag bara som något positivt dock, alla ska vara aktiva i politiken.


   
SvaraCitera

Egentligen så är det ju så att om man är rasistisk, så är man på något sätt emot någon av annan nationalitet eller folkras. Att rösta för en svart president kan inte ses som att man är emot vita människor, och kan iofs därför inte klassas som rasistiskt. Det kan dock vara rasmedvetet, vilket inte är särskilt positivt i alla sammanhang.

Detta kanske skiljer sig lite från vad jag tidigare skrev, men det är bara för att jag funderade lite på det här idag, och det är faktiskt ganska löjligt hela skiten om hur folk skriker ut rasist åt alla håll på allihopa.
Sålänge man inte begår någon slags ond handling mot en annan folkgrupp pga rasistiska åsikter så kan man ju inte klassas som rasist, det är ju löjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leafonaleash:

så är man på något sätt emot någon av annan nationalitet eller folkras.

Rasism kan rent allmänt tolkas som att människor av en vis rastillhörighet (om det nu finns sådana, råder det delade meningar om) utsätts för diskriminering. Det kan man nog säga att McCain råkat ut för. Alltså rasism. Du får nog svänga tillbaka kappan igen [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera