Aviseringar
Rensa alla

Utbilda mig till kock?


Ämnesstartare

Överväger att söka kockutbildning. Är ju något jag vill lära mig och skulle bryta min arbetslöshet åtminstone tillfälligt.

Jag har just nu servitörsutbildning och bartenderutbildning, och om jag även har kock skulle det vara ganska bra "overall" så att säga. Har inga jobb på G heller, så ur den aspekten har jag inte mycket att förlora på det.

Det som tar emot är:
Kursen är på 42 veckor. Vad händer om jag inte klarar av den? Har haft svårt för plugg innan så...
Kött. Att stå och ta på, tillaga, och mojsa med kött hela dagarna känns vidrigt. När jag väl har utbildningen kan jag ju försöka få jobb på en vegetarisk restaurang - vilket är något av en dröm - men det kommer vara jävligt svårt under utbildningstiden.

Hjälp! Har ni några råd eller förslag?


   
Citera
Ämnesstartare

Stringburka:

Hjälp! Har ni några råd eller förslag?

Antagligen kan du tyvärr inte undvika att pyssla med kött. Det är också stor risk att du kommer behöva jobba med det dagligen senare. Så om jag kände äckel inför kött skulle jag inte bli kock.

Är kock någonting du vill bli eller är det bara för att slippa arbetslösthet du skulle utbilda dig?
Det finns flera utbildningar som leder till jobb, du kan ju bli vad som helst. Komvux kan ha gymnasikurser som hör till omvårdnad, bygg och liknande på vissa ställen, borde ta ett år ungefär att läsa dem, så det är en ganska kort yrkesutbildning om det främst är det du söker.
Jag vet däremot inte om du har rätt att läsa en yrkesutbildning på komvux om du har ett fullständigt gymnasiebetyg, men du kan alltid testa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Är kock någonting du vill bli eller är det bara för att slippa arbetslösthet du skulle utbilda dig?

En kombination. Det är något jag gärna skulle arbeta med om jag kunde arbeta på en vegetarisk restaurang (eller en med väldigt lite kött, t.ex. ett café). Sen har jag inte gymnasiekompetens än eftersom jag hoppade av gymnasiet, och läser jag det här kurspaketet så är det enda som saknas Svenska A och Naturkunskap A för att jag ska ha gymnasiekompetens.
Sen är det ju delvis för att slippa arbetslösheten - det är helt enkelt väldigt lägligt för mig att plugga nu.

framtidstron:

Det finns flera utbildningar som leder till jobb, du kan ju bli vad som helst. Komvux kan ha gymnasikurser som hör till omvårdnad, bygg och liknande på vissa ställen, borde ta ett år ungefär att läsa dem, så det är en ganska kort yrkesutbildning om det främst är det du söker.

Den här kursen är på ett år, tror jag. Väldigt förvirrande. Står att den är på 42 veckor, men när jag skulle söka stod det i kanten att mina ansökningar motsvarade 57 veckors heltidsstudier. Så jag vet inte, kanske läser typ 55h/vecka eller nått 😐


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Go for it!
Du är ju ung och kan utbilda dig till någonting annat sen.
Eller man behöver ju inte ens vara ung iof.. min mosters man kom på att han skulle förverkliga sin barndomsdröm och bli pilot när han var 45[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sökt nu. Tänkte att om jag blir antagen men inte vågar får jag väl tacka nej till platsen. [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tänkte att om jag blir antagen men inte vågar får jag väl tacka nej till platsen.

[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

[no-no]

Vadå? De sätter ju andra på reserv i annat fall. Jag kom in på min serveringsutbildning som reserv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vadå? De sätter ju andra på reserv i annat fall. Jag kom in på min serveringsutbildning som reserv.

Ja, men du ska våga[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, men du ska våga[no-no]

Jaha... Jag vet inte. Får gå på infomöte först isf. Hoppas man inte behöver stycka djur [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Sen har jag inte gymnasiekompetens än eftersom jag hoppade av gymnasiet, och läser jag det här kurspaketet så är det enda som saknas Svenska A och Naturkunskap A för att jag ska ha gymnasiekompetens.

Då är det ju en väldigt bra utbildning, om du senare vill studera vidare behöver du bara gå en halv termin på komvux. Jag skulle nog köra på kock.
Däremot så tror jag det är ett måste att klara av kött under tiden du utbildar dig. Kan hända att ni går igenom hur man styckar osv, alltså ganska grisiga grejer för någon köttäcklad. Men det är ju bara att stå ut i ett halvår-år och sen kan du söka dig till en arbetsplats med mindre kött.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag googlade och hitta denna:
​​Länk [länk korrigerad]

På den verkar styckningskurserna bara vara en del för dem som vill bli "kock i butik".

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

länken blev fel, men iaf; kurserna som var om styckning ingick bara i en inriktning i utbildningen du kan välja bort.
Men det kan nog vara olika på olika skolor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jaha... Jag vet inte. Får gå på infomöte först isf. Hoppas man inte behöver stycka djur

"Hej! här får ni varsin lammunge..."

Hur mkt kostar utbildningen föresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Kan hända att ni går igenom hur man styckar osv, alltså ganska grisiga grejer för någon köttäcklad. Men det är ju bara att stå ut i ett halvår-år och sen kan du söka dig till en arbetsplats med mindre kött.

Ja, precis så tänker jag.

isola:

"Hej! här får ni varsin lammunge..."

Hur mkt kostar utbildningen föresten?

Kostar nada. Får t.om. pengar för att läsa det. Kostar bara kurslitteratur & kläder och så.

framtidstron:

På den verkar styckningskurserna bara vara en del för dem som vill bli "kock i butik".

Coolt, det verkar ju bra. Sen kan man ibland få göra lite undantag, när jag gick Servering slapp jag tranchera hela kycklingar, räckte att jag läste teorin bakom det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Kostar nada. Får t.om. pengar för att läsa det. Kostar bara kurslitteratur & kläder och så.

Men studiebidraget är väl inte så mkt pengar? Kläderna och böckerna äter väl upp de mesta av de pengarna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

undrar vad man får i maten då[wink] fast är väl inget man inte smakat på tidigare[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men studiebidraget är väl inte så mkt pengar? Kläderna och böckerna äter väl upp de mesta av de pengarna?

Studiebidraget är ca 3000 i månaden. När jag gick servering ett halvår kostade böckerna ca 1100 kronor totalt, kläderna 500 totalt (två par svarta byxor jag använde även utanför skolan), och skolmaten ca 250 kronor i månaden. Så mycket av pengarna går ju till skolgrejerna, men en slant hade jag över. Just nu får jag ca 2800 för att jag går hos jobbcoach, så de blir ju varken mycket plus eller minus.


   
SvaraCitera