Aviseringar
Rensa alla

Utbilda sig till lastbilschaufför?!


Ämnesstartare

Hejhej!
Jag är en tjej som ska söka till gymnasiet nu i år! (Ska börja 9:an..)
Jag har nyligen fått intresse för crossar, bilar osv. Har ingen aning om var detta plötsliga intresse kommit ifrån då jag aldrig haft det tidigare. Eftersom jag inte har haft intresset tidigare har jag 0 kunskap alls av att meka osv.
Och nu till grejen, jag vill utbilda mig till lastbilschaufför! Hur är den linjen? Kommer jag klara av det även fast jag har 0 tidigare kunskap/erfarenhet? Berätta gärna med egna erfarenheter..!
Tack för mig! Kram & hej!Glad


   
Citera

BandWhore: Och nu till grejen, jag vill utbilda mig till lastbilschaufför! Hur är den linjen? Kommer jag klara av det även fast jag har 0 tidigare kunskap/erfarenhet?

Ja, självklart. 


   
SvaraCitera

Finns det en linje för det? Och ja, gymnasielinjer behöver man ingen förkunskap för isf. De tittar bara på dina betyg om du kommer in på gymnasiet eller ej. 


   
SvaraCitera

Go for it, det finns rätt många tjejer inom branschen nu, de verkar trivas Rodnar Hörde nåt bull om att för att jobba som lastbilschaffis i framtiden är man tvungen att ha gått en utbildning liknande den du talar om (vilket är helt fucked up men..)

Källa; är lastbilschaufför på somrarna


   
SvaraCitera

Min morfar var lastbilschaufför i 30 år, det enda han hade var ett giltligt bilkörkort, krävdes inte mer på den tiden. Dessutom krävdes det typ inget av folk för att få bilkörkort på 40-talet, så någon utbildning för att vara förberedd för faror hade han inte, and guess what, han råkade aldrig ut för enda olycka. 

Det mesta utav dessa praktiska yrken lär man sig i arbetslivet, tror nog att de flesta hade klurat ut hur man kör en lastbil också på egen hand efter diverse små misstag orsakade av utebliven körutbildning. 

Ja, utbildningar these days are far to överdrivna... 


   
SvaraCitera

Snart krävs det en särskild utbildning för att tillåtas andas luft & leva.


   
SvaraCitera

Vill du se på TV, surfa på nätet? Stopp och belägg, du måste ha en särskild utbildning för det i framtiden och kunna bevisa att du är behörig på papper utskrivet från ngn databas! Endast gud vet vilka risker du utsätter dig för utan utbildningar. 


   
SvaraCitera

isola: Finns det en linje för det?

Finns en linje som heter Transport som ger lastbilskörkort. 


   
SvaraCitera

S3ON: in morfar var lastbilschaufför i 30 år, det enda han hade var ett giltligt bilkörkort, krävdes inte mer på den tiden. D

fast det är ju skillnad på att köra en vanlig en personbil och lastbil med släp så det är ju verkligen tur att reglerna skärpts där.


   
SvaraCitera

om du tror att du kommer digga cowboy-livet


   
SvaraCitera

S3ON:
Snart krävs det en särskild utbildning för att tillåtas andas luft & leva.

det är så, folk är arbetslösa som fan men man måste vara högskoleutbildad för att få städa lokaler. Det är för företagen vill ha flitiga arbetare som gör sitt bästa för att inte hamna i utanförskap, man ska ta vilket skitjobb somhelst för att det är ont om dem, folk ska inte tro att de är något, börja ställa krav etc
(mitt råd, lämna sverige såfort du känner att du kan)


   
SvaraCitera

Tickstart: (mitt råd, lämna sverige såfort du känner att du kan)

var ska vi?


   
SvaraCitera

onödigt elak:

var ska vi?

nåt mer ödmjukt och utvecklat land, norge förstås men typ, polen, österrike tyskland.. Serbien


   
SvaraCitera

Tickstart:

nåt mer ödmjukt och utvecklat land, norge förstås men typ, polen, österrike tyskland.. Serbien

tyskland, norge eller schweiz imo


   
SvaraCitera

onödigt elak:

tyskland, norge eller schweiz imo

aa schweiz med! alltså sverige lider av usa-komplex, OCH av usa-problem, vi tror vi är så jävla bäst på allting medan verkligheten är en helt annan


   
SvaraCitera