Forumet - Utbildning inom spelskapande

Utbildning inom spelskapande

1569 0 17
Hej jag är välidgt sugen på att jobba med data- och tv-spel men jag vet inte vart jag ska plugga. Jag går sista året på teknik programmet på gymnasiet och jag behöver veta om man ska söka till någon skola för just spelutveckling eller någon högskola för grafisk design eller liknande.

Jag vill utbilda mig i den grafiska biten, alltså mest 3d kanske teckna men inte så mycket programering.

Någon som vet hur jag dska göra?

Spana också in:

Ehum [blush]

Det finns ett par olika spelutbildningar i Sverige, de flesta täcker dock främst programmering, väldigt lite grafik och i princip ingen design.
De två bästa utbildningarna som täcker alla tre delar (programmering, grafik och design) har Högskolan i Skövde och Högskolan på Gotland.

Enligt mina erfarenheter är utbildningen i Skövde ganska tight, men den är mer teoretisk än praktisk, medans utbildningen på Gotland är lite lösare. Man har friare tyglar och den är mer praktisk, dvs man jobbar i fler projekt snarare än skriver tentor osv. Dock kommer högskolan på Gotland att slås ihop med Uppsala Universitet inom det kommande året (beslutet är inte officiellt än) vilket kan innebära vissa förändringar i spelutbildningen.

På utbildningen i Skövde söker du antingen [programmering], [speldesign] eller [grafik] och får goda spetskompetenser inom det valda ämnet, men ev. mindre erfarenhet av att jobba i grupp. På Gotland läser du antingen [programmering & speldesign] eller [grafik & speldesign], vilket enligt mina erfarenheter gör alla piplines extremt mycket smidigare (dvs, om programmeraren förstår vad designern menar pga han/hon har läst design eller vice versa, blir produktionen smidigare).

Tror att
Skentrevlig:


Kan berätta mer om utbildningen i Skövde, om han fortfarande är aktiv.

Själv är jag gästlärare i grafik och speldesign på högskolan på Gotland så om du har några fler specifika frågor är det bara att slänga dem this way.
Miceparade:

Själv är jag gästlärare i grafik och speldesign på högskolan på Gotland så om du har några fler specifika frågor är det bara att slänga dem this way.


Fantastisk! Jag har funderat på Gotland men vet inte riktigt hur utbildningen är och om man är redo att ge sig ut i spelbranchen efter.

Men jag har några frågor:

Vad behöver man för att komma in på skolan på Gotland?
Har för mig att jag läste att man skulle skicka in sina arbeten till skolan när man söker för att dom ska kunna välja dom som är seriösa.

Vet du om och vad man behöver för förkunskaper?
Jag har tecknat väldigt länge och hållt på lite med 3ds max.

Kan du berätta lite det du vet om [grafik & speldesign]?
stoffe93:

Jag har funderat på Gotland men vet inte riktigt hur utbildningen är och om man är redo att ge sig ut i spelbranchen efter.


Det är flera stycken som fått jobb inom spelbranchen dirket efter att de gått ut, och vissa efter nåt år av att arbeta i mindre projekt och bygga på sina portfolios. Jag är osäker på hur statistiken ser ut för detta, men exempelvis alla i den klass jag gick när jag studerade här har fått jobb, antingen på existerande företag, eller genom att starta eget.

stoffe93:

Vad behöver man för att komma in på skolan på Gotland?
Har för mig att jag läste att man skulle skicka in sina arbeten till skolan när man söker för att dom ska kunna välja dom som är seriösa.


Ja, du kommer att behöva skicka in arbetsprover. Detta gör du under våren, minns inte vilket datum men om du söker utbildningen får du reda på detta.

stoffe93:

Vet du om och vad man behöver för förkunskaper?
Jag har tecknat väldigt länge och hållt på lite med 3ds max.


Förkunskaper är alltid bra och kommer att göra det mycket lättare för dig. Vissa kommer in utan särskilt mycket kunskaper alls och de första kurserna spenderar vi på att försöka få alla till en gemensam kunskapsnivå. Dock har vi både grundkurser och avancerade kurser i konceptskiss, 3D-modellering och animering, figurteckning, samt digitalt målande. Så om du har bristande kunskaper kommer du att få chansen att lära dig.

stoffe93:

Kan du berätta lite det du vet om [grafik & speldesign]?


Som grafiker får du lära dig hur du skapar och gestaltar ett koncept och vilka roller en grafiker kan ha inom en spelproduktion, sen kommer du få möjlighet att inrikta dig på 3D eller 2D, eller ev. båda om du är intresserad av det, även om jag är osäker på hur kursupplägget ser ut då högskolan tillämpar Liberal Education-systemet. Föreslår att du läser på om det.

Först året fokuserar man främst på just konceptskiss och grunderna i speldesign. Det är en hel del workshops och figurtecknande och man får också tillfälle att jobba i mindre och temalagda projekt där man lär sig att jobba i grupp.
Andra året är fullt av påbyggnadskurser i både grafik och speldesign. Det ges mer plats för att jobba i större spelprojekt. Tredje året är ungefär detsamma men man får ännu mer tid att jobba med projekt.

I slutet av varje år hålls en stor avslutningsscermoni under två dagar. Gotland Game Conferance. Där stället vi ut projekt vi sysslat med under det gågna året, delar ut priser och går på föreläsningar som hålls av lite olika namn från spelbranchen. Bl.a Ernest Adams och Richard Bartle har undervisat, föreläst och suttit i jury på GGC. Man kan även få chansen att ställa ut på Global game Conferance i Köln om man vinner det priset under GGC.
Vi skickar också iväg folk till Nordic Game Conferance, Global Game Jam, Gamex, Swedish Game Awards osv etc, om man gör bra ifrån sig.

Fler frågor?
Tack så jätte mycket, det var jätte bra information.

Vad krävs betygsmässigt från gymnasiet? Är det vissa kurser man måste läst? Du är kanske inte så insatt i det men är det något ämne som det kan vara viktigt att ha bra kunskaper och högt betyg i?

Hur fungerar det med arbetsproverna, är det något speciellt dom kollar på och är det något speciellt jag borde träna på redan nu? Teckning, 3D, animering osv.?

Än en gång, tack så jätte mycket för informationen [bigsmile]
stoffe93:

Vad krävs betygsmässigt från gymnasiet? Är det vissa kurser man måste läst?


För att komma in till grafik behöver du såvitt jag mins dina grundbetyg och godkänt i matte b. Det ser lite annorlunda ut för programmerare.

stoffe93:

är det något ämne som det kan vara viktigt att ha bra kunskaper och högt betyg i?


Inte egentligen. Vill du hålla på med grafik är det ju bra om du har bra betyg i dina bildämnen, men dina arbetsprover kommer att väga tyngst.



stoffe93:

Hur fungerar det med arbetsproverna, är det något speciellt dom kollar på och är det något speciellt jag borde träna på redan nu? Teckning, 3D, animering osv.?


Det beror lite på vad du skickar in och vad du vill hålla på med senare. En portfolio för en konceptartist ser helt annorlunda ut jämfört med en texturerares eller en 3D-modellerares.
Vill du hålla på med koncept, skicka in bilder på karaktärsdesign, turn arounds och miljödesign. Vill du bli modellerare - skicka in bilder på modeller. Vill du bli animatör - skicka in animerade sekvenser.

Oavsett vad du skickar in kommer vi att titta efter hur väl du lyckas gestalta dina idéer.

massgrav:

ERE JAVA????


Image
Miceparade:

Vill du hålla på med koncept, skicka in bilder på karaktärsdesign, turn arounds och miljödesign. Vill du bli modellerare - skicka in bilder på modeller. Vill du bli animatör - skicka in animerade sekvenser.


Men om jag skickar in koncept skisser och kommer in så är jag väll inte låst till just konceptdesign och sånt?
stoffe93:

Men vad bra, tack så mycket .
All information har hjälpt jätte mkt.


Any time [cool]

stoffe93:

Måste kolla med min syo så jag kan sätta upp mig på bostads kö.


Gört. Har för mig att du kan göra det online på www.gotlandshem.se. Om det inte går online är det bara att maila eller ringa dem så lägger de in dig i bostadskön. Gör det asap.
De har studentbostäder och de flesta av dem ligger 10-15 minuters gångväg från skolan. Vissa ligger längre bort, men alla ligger i Visby, och Visby är inte så stort.
Hallå, hallå. kommer ca 3 år senare och tränger mig in, men... Jag är jättesugen på att börja med spelskapande. har grejjat lite med unreal engine och kan konstatera att jag är lika mycket programmerare som en guldfisk är lejon.  SÅ! Det jag tänkte fråga Miceparade är:  Jag går bild och form, hur stor chans har jag att komma in på en spel-skapar skola?

Hur mycket fria händer har man? Får man skapa ett eget litet team inom skolan, eller gör skolan det åt dig för större projekt (om ens sådana görs) ? 

Jag funderar på att bli concept artist och är jättesugen på att jobba på spel såsom journey, flower å sådanna spel. Har suttit och vridit mig och träglat med game engines, men jag kan icke få nåon pli på det.

Jag vet inte om jag väntar mig svar på detta eftersom sista posten gjordes 2011, men man kan ju hoppas.

Hare gött sålänge.