Aviseringar
Rensa alla

Utbildning och politik (läs noga innan du röstar!)


Ämnesstartare

Vill se vilket samband det finns mellan utbildning och politik. Frågorna utgår ifrån gymnasiet. Ta antingen utifrån det du läste i gymnasiet ifall du redan gått ut, eller det du för tillfället läser om du fortfarande går. Går du inte i gymnasiet ännu, eller gick aldrig i det, så väljer du någon av de nedersta alternativen.

Frågorna är alltså:

1. Vad går/gick du för linje i gymnasiet? Praktisk eller teoretisk?

2. Är/var din klass generellt åt höger eller generellt åt vänster politiskt?

3. Är/var du själv generellt höger eller generellt vänster när du gick i gymnasiet?

Ifall du bytt åsikt sedan du gick i gymnasiet så ska du alltså inte ta vart du står idag politisk, utan vart du stod när du gick det. Ifall du bytte åsikter mellan höger och vänster medan du gick i gymnasiet så välj det du var under majoriteten av 2:an och 3:an, inte det du var i 1:an. Detta dels för att de flesta gymnasielinjer är ganska lika varandra första året, men blir mer olika de senare två och troligtvis påverkar människor mer då.

Exempel (fiktivt): Jag gick vårdprogrammet, de flesta i min klass var höger men jag var vänster. Då väljer jag alltså "Praktisk - Klassen höger, jag vänster".

Fråga innan du svarar om något är otydligt! [y]

Edit: För att förtydliga så är alla Allianspartier höger i denna poll, och alla Rödgröna vänster. Håller personligen inte med om de definitionerna men blir enklast så eftersom det är så i de flestas ögon. Sverigedemokrater är höger.

ÄNDRAT 2011-01-08 16:38


   
Citera
Ämnesstartare

vill se en sverigedemokratisk knapp då jag vill se det mer i detalj


   
SvaraCitera

Har svårt att svara eftersom majoriteten av de i min klass är för korkade för att ha en politisk åsikt över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min klass är nog ganska neutral, ingen bryr sig typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur ska jag veta vilken politisk åskådning mina klasskamrater hade [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Praktisk - Klassen höger, jag vänster (Du röstade på detta alternativ)

kanske, pga if your not fighting the system you are the system osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Teoretisk - Klassen höger, jag vänster (Du röstade på detta alternativ)

Jag går IT men väldigt teoretisk sådan. Klassen är full av lata liberaler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

vill se en sverigedemokratisk knapp då jag vill se det mer i detalj

Sverigedemokrater räknas som höger i denna poll oavsett vad de själva tror sig vara. [smile] Kunde tyvärr inte ha mer detaljerade alternativ p.g.a. att UM suger och bara ger dig 10.

Capture:

Har svårt att svara eftersom majoriteten av de i min klass är för korkade för att ha en politisk åsikt över huvud taget.

dazed_and_confused:

min klass är nog ganska neutral, ingen bryr sig typ

enhimmelskdrog:

hur ska jag veta vilken politisk åskådning mina klasskamrater hade [tard]

Ni får försöka gissa vad ni tror utifrån de få diskussioner ni haft i klassrum eller på raster. Nåt generellt intryck har ni säkert. [crazy]


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Praktisk - Klassen vänster, jag vänster (Du röstade på detta alternativ)

Fast inte så vänster.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Teoretisk - Klassen vänster, jag vänster (Du röstade på detta alternativ)

av de som hade en åsikt var merparten vänsterorienterade. dock var majoriteten ointresserade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

2. Är/var din klass generellt åt höger eller generellt åt vänster politiskt?

Tardfråga [mad]


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har svårt att rösta, då min klass hade några som var höger, några som var vänster och ännu fler som inte hade någon tydlig politisk åskådning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Sverigedemokrater räknas som höger i denna poll oavsett vad de själva tror sig vara. [smile] Kunde tyvärr inte ha mer detaljerade alternativ p.g.a. att UM suger och bara ger dig 10.

dom är väl iofs dom enda som är verkligt höger och ändå passar in på detta kanske:

Rödingajävel:

Ej gått i gymnasiet - Jag är höger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ni får försöka gissa vad ni tror utifrån de få diskussioner ni haft i klassrum eller på raster. Nåt generellt intryck har ni säkert.

nä, har aldrig diskuterat detta i min klass [blush] dessutom hade vi bara samhällskunskap i ettan och dom man gick med i ettan gick man bara med det året, sedan bytte man klass efter inriktningar och då hade vi aldrig samhällskunskap [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag har svårt att rösta, då min klass hade några som var höger, några som var vänster och ännu fler som inte hade någon tydlig politisk åskådning.

Ta det generella läget. [y]

dazed_and_confused:

dom är väl iofs dom enda som är verkligt höger och ändå passar in på detta kanske:

[crazy]

enhimmelskdrog:

nä, har aldrig diskuterat detta i min klass [blush] dessutom hade vi bara samhällskunskap i ettan och dom man gick med i ettan gick man bara med det året, sedan bytte man klass efter inriktningar och då hade vi aldrig samhällskunskap [blush]

Okej. Men politik gäller ju allt och inte bara samhällskunskap. [crazy] Syn på arbete och arbetsmarknad t.ex! Hur folk ser på folk med utländsk härkomst, osv. Kan du inte alls utläsa nån tendens i klassen får du tyvärr låta bli att rösta. 🙁


   
SvaraCitera