Aviseringar
Rensa alla

Utbrändhet redan första året, hjälp..


Rock N Roll !

Hur gör man för att få upp sin motivation till att plugga?
(om den dåliga motivationen inte sitter i slöhet utan depression och utbrändhet?)

Efter tre år i högstadiet, där jag samtidigt tog igen hela mellanstadiet som jag fick diagnoser av min psykolog och började ta tag i mig själv och mina erfarenheter i livet, var jag alldeles slutkörd. jag har alltid haft bra betyg, men jag vet själv att om det inte vore för att jag var så slut och deprimerad så hade jag haft ännu bättre betyg..

Jag är fortfarande totalt slut på skolan, matte har jag räknat hela mitt liv långt mer än andra har gjort, extrauppgifter, extra matteböcker, osv osv osv. [chocked] så varje gång jag ser min mattebok får jag ångest. jag älskade att skriva, men jag är så trött på det att jag bara vill gråta när jag ser en penna.. [cry]

Men nu är det ju inte på lek längre, i högstadiet gjorde ett halvtaskigt godkännt inte så mycket, det var ju bara att samla ihop ett mvg nästa prov. nu går jag ju på gymnasiet och det är engagemang till 100% som egentligen förväntas av mig, men jag orkar inte..

Mina betyg rasar, jag har inte varit i skolan på ett antal dagar och bara tanken att gå dit får mig att villa "försova" mig dag ut och dag in. depressionen är alltså igång igen och psykologen pratar om utbrändhet dessutom...

Så vad/hur gör man för att ta sig ur depressionens hårda grepp?


   
Citera

Vad går du för linje?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Corvette_cat:

Rock N Roll !


   
SvaraCitera

ta ett ledigt år där du kan tänka och göra vad du vill.
jag blev skoltrött i början av nian, jag började skolka och det ledde till rasande betyg.
så jag gick ut nian med IG i engelska och detta år pluggar jag upp mig två dagar i veckan på IV. resten av tiden praktiserar jag lite smått annars gör jag det jag själv vill lägga ner min tid av livet på.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

engagemang till 100% som egentligen förväntas av mig

jag förväntade mig sj detta av mig sj men så blev det tyvörr inte.. man ska sätta ribban såpass högt som man klarar av.. men om folk runtomkring en säger: jag vill att du ska ha MVG i allt så blir ribban tyvärr högre, men då blir ju prestationen ibland (kanske t.o.m oftast) mkt sämre o man når precis till G.

Sätt ribban såpass högt som du vet att du klarar av, inte högre.. öka sedan med tiden

Corvette_cat:

bara tanken att gå dit får mig att villa "försova" mig dag ut och dag in

gjorde det för mig oxå.. blev en hel del skolk i 2.an o 3.an på gymnasiet.. men det hade ju sina skäl.. dock inte samma som du

Corvette_cat:

Så vad/hur gör man för att ta sig ur depressionens hårda grepp?

önskar jag visste ngn metod där jag bara kunde säga att såhär o såhär ska du göra så är det löst.. men mitt svar på frågan är väl egentligen Gud.. om du inte är troende så kan du ju iaf testa o bara säga "Gud hjälp mig ur denna depressionen" så ska du se att Han hjälper [y] men annars är det det jag sa förut... sätt ribban såpass högt som du vet att du klarar av, inte högre


   
SvaraCitera

Ger sig fan på det och tänker att man inte vill gå om så man tvingas gå ETT ÅR EXTRA i skolan.
Det är vad som håller mig igång iaf ^^


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Hur gör man för att få upp sin motivation till att plugga?

Man tänker - vad tusan har jag för val?


   
SvaraCitera

du behöver ju inte ge 100% för att klara gymnasiet, direkt. 20%, kanske, då får du sketna betyg, men iallafall behörighet att läsa vidare.


   
SvaraCitera

mörknäs:

20%, kanske, då får du sketna betyg, men iallafall behörighet att läsa vidare.

Fast hur smart är det då? Valfriheten krymper ju i takt med ett sjunkande snitt.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Fast hur smart är det då? Valfriheten krymper ju i takt med ett sjunkande snitt.

bättre än att inte orka längre än mitten av tvåan, sjukskriva sig och inte orka återuppta studierna senare, amirite? [party]


   
SvaraCitera
Tyrael

Corvette_cat:

Utbrändhet redan första året, hjälp.

Ta ett år ledigt.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Vad går du för linje?

Media och kommunikation heter den.. ren journalist linje i princip..


   
SvaraCitera

mörknäs:

bättre än att inte orka längre än mitten av tvåan, sjukskriva sig och inte orka återuppta studierna senare, amirite?

Pja, då har man åtminstone en möjlighet att göra klart studierna och få ett bättre snitt. Jag menar med ett gräsligt lågt snitt hamnar man ju ändå i kassan på ICA. Om man nu inte scorar högt på HP, vill säga.

Det jag vill få fram är att det alltid finns två sidor av myntet.


   
SvaraCitera

lololololololol
Gymnasiet iz siriuz biznizz


   
SvaraCitera

DPope:

en mitt svar på frågan är väl egentligen Gud..

Wow, är du på riktigt? =]
Jag är troende, oo jaa..

mina föräldrar anser att jag ska ha mvg i allt i princip.. kommer jag hem och säger att jag fick vg på ett prov frågar dem mig varför jag inte fick ett mvg.. inte "vad kul. vad var det du missade?"..
så pressen är hög..
samtidigt som jag ser mina läxor att växa mer och mer, medan färre och färre blir gjorda.. "/
jag har så mkt på sidan om i livet som krånglar att jag inte orkar med skolan..
och även när jag har tid så känns det så otroligt jobbigt att bara vara i skolan.. "/


   
SvaraCitera