Aviseringar
Rensa alla

Utbrändhet redan första året, hjälp..


Irrelevante:

Pja, då har man åtminstone en möjlighet att göra klart studierna och få ett bättre snitt. Jag menar med ett gräsligt lågt snitt hamnar man ju ändå i kassan på ICA. Om man nu inte scorar högt på HP, vill säga.

beror väl på vad man vill studera vidare? finns ju gott om utbildningar med fler platser än sökande.

Irrelevante:

Det jag vill få fram är att det alltid finns två sidor av myntet.

det är ju sant, men att få skiten avklarad känns vettigare än att inte få den avklarad. om det nu är alternativen som finns, vilket det väl inte är i varje fall, men rätt många iallafall. det är jag rätt säker på.


   
SvaraCitera

mörknäs:

20%, kanske, då får du sketna betyg, men iallafall behörighet att läsa vidare.

plus en utskällning av mina föräldrar som anser att jag ska ha mvg i allt, vare sig ingen annan klarar det eller inte..


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Media och kommunikation heter den.. ren journalist linje i princip..

Ajdå. Det hade varit lite enklare att skita i det mesta om du gick något studieförberedande där första året mest är repetition av högstadiet.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

plus en utskällning av mina föräldrar som anser att jag ska ha mvg i allt, vare sig ingen annan klarar det eller inte..

Det är bara att suck it up. Det är din framtid det handlar om, inte deras.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

plus en utskällning av mina föräldrar som anser att jag ska ha mvg i allt, vare sig ingen annan klarar det eller inte..

de kan ju knappast tvinga dig till det.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Det jag vill få fram är att det alltid finns två sidor av myntet.

Nu får du det att låta som att jag är en lat jävel som tror att livet ska vara en dans på rosor.

Jag har haft ett helvete i skolan, vad gäller betyg osv, jag är duktig som fan enligt folk, men lärare tycker oftast att jag är lite obstinat, så hela skolans gång är en ständig fight mot förutfattade meningar osv.
men fast än det hela tiden har gått mig emot med skolan, så har jag kämpat vidare och gått ut nian med fina betyg. så jag har inte slöat mig igenom allt, snarare tvärtom, kämpat som en idiot. till vilken nytta egentligen? jag kämpade med plugget för att komma till nästa plugg, där jag ska kämpa för ännu nästa plugg, för att få ett kneg.. hej och hå vad inspirerad jag känner mig..

Jag är totalt utbränd på skolan och livet, så mycket tjafs som jag har måsta vara med om. snacka om två sidor på myntet du. .
varje skoldag innebär ett krig med mig själv och mina klasskamrater plus lärarna på skolan.. det är inte kul längre.. jag orkar inte mer... "/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Fast hur smart är det då? Valfriheten krymper ju i takt med ett sjunkande snitt.

Om man ska läsa till läkare eller något sådant kanske. Snitt i gymnasiet är annars väldigt oviktigt. Man kommer oftast in vart man vill ändå.

Corvette_cat:

jag har så mkt på sidan om i livet som krånglar att jag inte orkar med skolan..

Ingen acceptabel bortförklaring tyvärr. Mindervärdskomplex ftw.

Corvette_cat:

samtidigt som jag ser mina läxor att växa mer och mer, medan färre och färre blir gjorda.. "/

Vad sägs som att göra dina läxor?

Corvette_cat:

Mina betyg rasar, jag har inte varit i skolan på ett antal dagar och bara tanken att gå dit får mig att villa "försova" mig dag ut och dag in. depressionen är alltså igång igen och psykologen pratar om utbrändhet dessutom...

Så studera hemma mer? För mig fungerade det att vara borta flera dagar i veckan.

Corvette_cat:

Men nu är det ju inte på lek längre

Tro mig, gymnasiet är en lek det också. Ser man det som blodigt allvar så blir man ju bara nedstämd.

Corvette_cat:

Jag är fortfarande totalt slut på skolan, matte har jag räknat hela mitt liv långt mer än andra har gjort, extrauppgifter, extra matteböcker, osv osv osv. [chocked] så varje gång jag ser min mattebok får jag ångest. jag älskade att skriva, men jag är så trött på det att jag bara vill gråta när jag ser en penna.. [cry]

Låter som du har utvecklat något form av tvång att klara skolan bra. Du klarar inte av pressen och blir deprimerad/utbränd/nestämd istället.


   
SvaraCitera

mörknäs:

beror väl på vad man vill studera vidare?

Mjo, men alltså. Vad blir man efter att ha gått gymnasiet? Vad blir man efter att man gått MEDIA på gymnasiet?

mörknäs:

finns ju gott om utbildningar med fler platser än sökande.

Mja, antagligen vill trådskaparen plugga vidare inom journalistikens djungel och där är det - trots att många platser finnes - hög konkurrens om dem. Men, om hon nu mot förmodan inte skulle vilja göra det, har jag svårt att se vilka utbildningar du de facto talar om. Allt som en som gått media är behörig till har av förklarliga skäl ganska höga snitt, både kurser och program. Kurser har ju ofta platsgaranti förvisso, och visst, men kan bygga en examen med hjälp av kurser, men program som kräver simpel särskild behörighet och inte har fler sökande än platser, tror jag inte växer på några träd.

mörknäs:

men att få skiten avklarad känns vettigare än att inte få den avklarad.

Jovars. Egentligen tycker jag nog som du, men jag tycker om att argumentera för argumentationens skull.


   
SvaraCitera

sylar:

Om man ska läsa till läkare eller något sådant kanske. Snitt i gymnasiet är annars väldigt oviktigt. Man kommer oftast in vart man vill ändå.

Mja, det är långt ifrån bara läkarprogrammet som har >15 i snitt till antagningen.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Mjo, men alltså. Vad blir man efter att ha gått gymnasiet? Vad blir man efter att man gått MEDIA på gymnasiet?

jag pratar ju om vidareutbildning, inte arbete. media är den sämsta linjen som finns helt oavsett vad man vill göra efteråt.

Irrelevante:

trots att många platser finnes - hög konkurrens om dem

fast då är hon ju körd oavsett, för ingen person som inte mår i toppskick orkar motivera sig att få mvg i allt. om ens det är en garanti. det vettigaste känns som att gå klart utbildningen med sänkta krav, och hoppas på att toppa högskoleprovet istället.

Irrelevante:

Jovars. Egentligen tycker jag nog som du, men jag tycker om att argumentera för argumentationens skull.

samma här, det är inte som om jag bryr mig egentligen! [party]


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Jag har haft ett helvete i skolan, vad gäller betyg osv, jag är duktig som fan enligt folk, men lärare tycker oftast att jag är lite obstinat, så hela skolans gång är en ständig fight mot förutfattade meningar osv.

Well, svälj din stolthet för ett tag och lyssna på lärarna. Hur fel du än tycker att de har, så lyssna på dem. Att kämpa i motvind bara för att är både tråkigt och tröttsamt.

Corvette_cat:

jag kämpade med plugget för att komma till nästa plugg, där jag ska kämpa för ännu nästa plugg, för att få ett kneg..

That's life. Allvarligt. Vill man ha ett någorlunda bra jobb som man trivs med (för min del är det inte i kassan på ICA) får man vara beredd att kämpa, även om det tar emot. Nu säger jag inte att du inte gör det, men det är så man måste göra. Även människor med motgångar måste göra så för att ta sig någonstans.


   
SvaraCitera

mörknäs:

media är den sämsta linjen som finns helt oavsett vad man vill göra efteråt.

Agree. [y]

mörknäs:

det vettigaste känns som att gå klart utbildningen med sänkta krav, och hoppas på att toppa högskoleprovet istället.

Mjo. Precis. Eller bli kvitt depressionen.

För övrigt, vem känner sig inte deprimerad nu? Jag menar, det är fan kolsvart en stor del av dygnet och det är jul om dryga veckan? Vem känner sig inte slutkörd? Jag har inte öppnat en bok på en vecka, och känner jag mig själv rätt är det ett under om jag tänker göra det innan veckan är slut ens.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

För övrigt, vem känner sig inte deprimerad nu? Jag menar, det är fan kolsvart en stor del av dygnet och det är jul om dryga veckan? Vem känner sig inte slutkörd? Jag har inte öppnat en bok på en vecka, och känner jag mig själv rätt är det ett under om jag tänker göra det innan veckan är slut ens.

jag rekommenderar bakning och avancerad matlagning. man känner sig så löjligt huslig, då finns det ingen som kan gå och vara emo! [party]


   
SvaraCitera

mörknäs:

jag rekommenderar bakning och avancerad matlagning.

Det där är mina favoritsysselsättningar när jag inte orkar plugga inför tentor. Jag blir kolossalt huslig då - en gång stod jag och gjorde risotto vid halv ett en tisdagsnatt.

Idag skall jag däremot tvätta. Det har jag gått och samlat motivation för under de senaste fyra dagarna, därav inget plugg.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Det där är mina favoritsysselsättningar när jag inte orkar plugga inför tentor. Jag blir kolossalt huslig då - en gång stod jag och gjorde risotto vid halv ett en tisdagsnatt.

fast... det låter inte rätt.

Irrelevante:

Idag skall jag däremot tvätta. Det har jag gått och samlat motivation för under de senaste fyra dagarna, därav inget plugg.

det där känns inte som en helt vettig taktik. varför inte ställa ett ultimatum, inte göra något annat än plugga tills du orkat tvätta? viljestyrka! [party]


   
SvaraCitera