Aviseringar
Rensa alla

Utbytesstudent/Plugga utomlands under gymnasiet.


Ämnesstartare

Hej alla tallkottar!

Man börjar ju bli redigt trött på höstrusket här hemma och jag tänkte utforska möjligheterna att kanske hoppa på något utbytes program att åka på I TREAN som jag kommer att börja hösten 2009.

Jag har en del frågor till er som har varit utbytes studenter eller pluggat utomlands.

Var det en bra upplevelse?

Finns det möjlighet att åka på ett utbytesår i trean oberoende av vilken skola man går på eller vilka kurser man läser osv?

Har någon några aningar om vad det kostar att åka ett år ungefär (fickpengar och dylikt inräknat)?

Vet någon om det finns några bra stipendier man kan söka för att få ihop lite extra klirr i reskassan?

Är det väldigt hög konkurrens om platserna?

Finns säkert massvis med fler frågor men jag börjar med de här 🙂 Tacksam om någon svarar!


   
Citera
Ämnesstartare

Varför gör du det i trean för? Du kan ju bara stanna kvar, ta studenten och sen åka utomlands och plugga där några år... Men då vet jag inte hur hjälpmedlen ser ut, du får kolla upp det med SYO och hoppas att de i din skola är bättre än de i min..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Varför gör du det i trean för? Du kan ju bara stanna kvar, ta studenten och sen åka utomlands och plugga där några år... Men då vet jag inte hur hjälpmedlen ser ut, du får kolla upp det med SYO och hoppas att de i din skola är bättre än de i min..

Du har förstås en poäng där och jag har tänkt på det själv men saken är den att jag har redan i stora drag planerat vad jag kommer att göra efter gymnasiet. Där ingår bland annat att resa och sådant.

Anledning till att jag är sugen på att åka iväg är för att jag känner mig väldigt trött på min skola som verkligen är skitkass och det mesta här hemma. Jag skulle verkligen behöva åka bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sultanen:

Anledning till att jag är sugen på att åka iväg är för att jag känner mig väldigt trött på min skola som verkligen är skitkass och det mesta här hemma. Jag skulle verkligen behöva åka bort.

Okej.. Men du måste ändå komma tillbaka och gå om det året för att få betygen, och då kommer du ju ändå tillbaka hem igen, om man säger så..
Då kommer ju dina planer få vänta ett år, då kan de väl likagärna göra det efter studenten och din resa utomlands..

Men ah, du kanske vill åka ändå, jag har själv funderat på att plugga utomlands (inte som utbytesstudent dock) men jag har inte orkat kolla in det ordentligt. Jag vet iallafall att du kan få CSN-stöd, eller lån då. Finns även flera hemsidor där du kan läsa massor om resorna, läsa om folk som själva har rest samt om olika stipendier du kan söka om..

https://www.studera.nu/studera/313.html
http://www.syoguiden.com/utlandsstudier/
http://www.igs.se/
Några exempel, Google is your friend, eller?


   
SvaraCitera

Jag hittade min utbildning på utbildningssidan.se, men jag är osäker på om de har ubildningar i utlandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera