Forumet - Utesluta gluten och/eller laktos

Utesluta gluten och/eller laktos

1447 2 34
Hej!

Är det någon här som har IBS? Har läst på 1177 och tycker informationen där stämmer in bra på mig och därför har jag typ självdiagnostiserat mig med det. Där stod det även att man kan testa sig fram själv genom att utesluta vissa saker, t.ex. laktos och/eller gluten som oftast brukar orsaka besvär, innan man ev. söker vård.

Laktos är inte så svårt att utesluta, men jag fullkomligt älskar bröd och äter det gärna både till frukost, lunch och kvällsmål. Har försökt äta ägg och grönsaker (typ paprika, tomat och gurka) istället men det är ju inte alls mättande (plus att äggen inte direkt verkar lindra gasbesvären hehe)? Har ni något bra tips på alternativ frukost/mellanmål? Det är ju så himla dyrt med laktosfria yoghurtar och müsli (kanske är billigt att göra egen?) Ledsen Om det finns någon här som faktiskt fått IBS diagnostiserat tar jag gärna emot andra tips o såååååååå

Shoot!
Har själv glutenallergi, har iofs varit diagnostiserad sen jag vart 4 så kanske lite lättare för mig.

Glutenfritt bröd är SVIN dyrt, jag menar 40-50 spänn för en limpa som är mindre än vanliga gluten limpor. Iallafall, att baka själv kan vara jävligt bökigt, samt svårt så de kan jag ej rekommendera. (Dessutom är de glutenfria köpe bröden räliga som fan)

Jag brukar käka en svin-go glutenfri müsli mix som är från semper, vit och grön, små fruktbitar i med! Kan tipsa om passionsyoghurt till den. Mack delen kan bli jobbig dock.

Spana också in:

Researchers at King’s College London, working with leaders in the field at Melbourne’s Monash University, now believe that types of carbohydrates known as Fodmaps are the likely cause of chronic gut pain and other symptoms often attributed to gluten intolerance.

Standing for Fermentable Oligo-Di-Monosaccharides and Polyols, Fodmaps are types of carbohydrates that are poorly absorbed in the small intestine and researchers now believe are responsible for the stomach pains, bloating, wind and altered bowel habits experienced by those suffering the symptoms of IBS.

Although Fodmaps are found in many foods – legumes, pulses, cow’s milk, soft cheese, yoghurt, and fruit and vegetables including apples, mangoes, onions and garlic just to name a few – they are also present in some foods that contain gluten. So while wheat-based bread, pasta and cereals, for example, might trigger gut symptoms, Fodmaps – not gluten – are the likely culprits, researchers believe.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinkadvice/11383983/Gluten-free-diets-why-we-might-have-got-it-all-wrong.html

payphonepimp: Researchers at King’s College London, working with leaders in the field at Melbourne’s Monash University, now believe that types of carbohydrates known as Fodmaps are the likely cause of chronic gut pain and other symptoms often attributed to gluten intolerance.

Standing for Fermentable Oligo-Di-Monosaccharides and Polyols, Fodmaps are types of carbohydrates that are poorly absorbed in the small intestine and researchers now believe are responsible for the stomach pains, bloating, wind and altered bowel habits experienced by those suffering the symptoms of IBS.

Although Fodmaps are found in many foods – legumes, pulses, cow’s milk, soft cheese, yoghurt, and fruit and vegetables including apples, mangoes, onions and garlic just to name a few – they are also present in some foods that contain gluten. So while wheat-based bread, pasta and cereals, for example, might trigger gut symptoms, Fodmaps – not gluten – are the likely culprits, researchers believe.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinkadvice/11383983/Gluten-free-diets-why-we-might-have-got-it-all-wrong.html
"Well the study that this article is referring to about Low FODMAP being the problem and NOT Gluten was done in 2013 and it was ONLY done for 2 weeks. Low FODMAP takes 6 to 8 weeks to work as this article states correctly. A 2 week study CANNOT prove Low FODMAP is the problem if it takes 6 to 8 weeks to work.http://www.gastrojournal.org/a... however Dr. Gibson did another study just this last year and found out that people who are Gluten Intolerant who eat Gluten Free SUFFER from less depression http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu... There was also another study done last May on the Low FODMAP diet and it showed unless you have IBS or Irritable Bowel Syndrome you should avoid the Low FODMAP diethttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu... WHY? It could harm good bacteria "To indicate direction of change, in comparison with the habitual diet the low FODMAP diet reduced total bacterial abundance and the typical Australian diet increased relative abundance for butyrate-producing Clostridium cluster XIVa (median ratio 6.62; p<0.001) and mucus-associated Akkermansia muciniphila (19.3; p<0.001), and reduced Ruminococcus torques." So Low FODMAP can damage GOOD BACTERIA . One more thing Dr. Gibson has NEVER said Gluten Intolerance is false. In a recent interview Dr. Gibson admits the media is blowing his studies on Gluten Intolerance out of proportion and he has not giving up studying Gluten Free.
http://glutendude.com/intervie...
INTERVIEWER: I will ask this straight out. In your mind, does Non-Celiac Gluten Sensitivity exist?
Dr. Peter Gibson: It does if ‘non-celiac’ is really ‘non-wheat protein’. We have no studies that have specifically looked at gluten itself. We chose people to study who had normal small bowel on biopsy or who did not have the genes needed for coeliac disease – we did not want undiagnosed celiacs in our study. The work of others have shown that wheat protein sensitivity seems to occur in 70% or more with minor changes in the small bowel biopsies, but they do not have celiac disease on several criteria. Thus, wheat protein sensitivity (currently referred to as NCGS) is likely to occur.
The other factor is that the two mechanism (protein-induce injury or inflammation and FODMAP effects) are independent of each other and both can occur in the one person. This has not been directly studied because we are still struggling to devise good methods to identify those with wheat protein sensitivity.
It is also worth noting that in our study on NCGS, wheat protein did cause current feelings of depression – a finding that is currently being re-examined in a larger and more complete study (the other was another ‘pilot’)"



Jag har IBS, men är ganska slarvig med vad jag äter
Baka glutenfritt bröd, man kan använda mandelmjöl, kokosmjöl, bovete, majsmjöl mm 
Vet att det finns helt ok glutenfria scones på banan, fiberhusk och mandelmjöl 
Jag pallar bröd om jag inte äter så mycket eller så ofta, samma med pasta. 
Till frukost har jag tidigare försökt att äta sojayoghurt och glutenfri müsli. Sojayoghurten är sisådär så brukar ha i bär för att ge smak, tinar upp ex blåblär från frysdisken. 
Om man har tid så är bananpannkakor gott, är ju bara ägg och banan. Går att göra våfflor på banan, ägg, kokosmjöl, kokosfett. 
Eller kanske smoothies , på typ sojayoghurt, sojamjölk/havremjölk/kokosmjölk, bär och kanske laktosfri kvarg eller nått 
Om du tycker om gröt är det helt ok gott att koka upp glutenfri havregryn i kokosmjölk och ha exempelvis banan till, honung är helt ok med

rekommenderar recept på paleo till IBSmagar
det finns laktosfritt bröd tror jag, bland alla andra bröd. en sak jag vet finns är iallafall laktosfria brödmixar! 
http://finaxglutenfritt.se/produktsortiment/brodmixer/
brödmixar brukar vara fett enkla med gluten då borde de va det utan med. jag har sett finax saker i många livsmedelsbutiker. så. då var brödproblemet löst!

pålägg då. mjölkfritt smör finns. ost vet jag ej? har för mig att laktosintoleranta kan äta ost som lagrats länge. 
Jag har känslig tarm, odiagnostiserat. Utvecklade laktosintolerans efter jag hade haft en infektion och utesluter laktosprodukter. Om jag glömmer det eller äta något som innehåller det så mår jag konstigt illa och det känns som om man skulle kunna sticka hål i min mage som om den vore en ballong, även om den bara blir lite svullen. Har fortfarande bullrande mage och antar att det är för att jag har känslig tarm. Har dock inte ont men känner obehag och den låter extremt mycket hela tiden. Alltså verkligen hela tiden. Äter i nuläget inte mycket gluten (gillar inte pasta t.ex.) men skulle inte kunna leva utan goda mackor. Skulle vilja testa att utesluta gluten men pallar inte. Ledsen

extra mile high club: bacon och ägg : DD
det hinner man ju inte göra när man har 10 min på sig typ 6 på morgonen :( och ägg blir jag mest gasig av så vill gärna ha något alternativ till det som inte kostar skjortan!

Frugan : Baka glutenfritt bröd, man kan använda mandelmjöl, kokosmjöl, bovete, majsmjöl mm
det låter spännande! ska kolla upp

Frugan : Om du tycker om gröt är det helt ok gott att koka upp glutenfri havregryn i kokosmjölk och ha exempelvis banan till, honung är helt ok med
jaa, havregrynsgröt går väl på någon min i micron om jag inte minns fel. tack!

höna: ost vet jag ej? har för mig att laktosintoleranta kan äta ost som lagrats länge.
hårda ostar innehåller inte laktos vad jag har fått höra, orkar inte kolla upp det närmre just nu dock.. ååh vad svårt det är när man är så låst i tänket
ska kika på dom där brödmixarna!

Sagitta: Har dock inte ont men känner obehag och den låter extremt mycket hela tiden. Alltså verkligen hela tiden. Äter i nuläget inte mycket gluten (gillar inte pasta t.ex.) men skulle inte kunna leva utan goda mackor. Skulle vilja testa att utesluta gluten men pallar inte. Ledsen
mmh typ samma här men får ibland akut magknip och ibland måste jag gå iväg till toa på jobbet bara för att fisa pga går inte att hålla in + gör asont i magen Rodnar