Forumet - Utesluta kött = brist?

Utesluta kött = brist?

4131 0 80
Jag har slutat äta kött, jag är inte vegeterian för jag äter kyckling, fisk och sånt...Brukar äta quorn också. Men till saken;
Kan det bli brist på några vitaminer eller annat bara för att jag inte äter "rött" kött?
Finns det någon mer som inte gör det och som vet om man behöver tillskott av ngt (typ vitaminer eller så) eller kanske mer intag av vissa produkter som ger samma typ näringsämnen som köttet i maten etc etc...berätta precis vad isåfall, snälla. Jag vill undvika eventuella brister!
Kyckling och fisk är kött.
Vad du har slutat äta är rött kött.


Men nej, lär inte bli brist på något. Om du slutar med även kyckling och fisk så är det som är värt att hålla koll på:
Järn - Finns i gröna bladgrönsaker, typ spenat och dylikt. Eller sug mycket kuk, sperma smakar iaf järn.
Vitamin B12 - Finns i överflöd i mjölk. Dricker du 2,5 dl mjölk om dagen får du i dig tillräckligt.
Folsyra - Finns även det i mjölk.

Spana också in:

Åtta:

Och nej, om du äter kyckling, fisk o.s.v. så tror jag inte att du behöver äta några tillskott - om du i övrigt har en sund kost.


Finns ju mängder med veganer t.om. som kan ha en sund kost utan tillskott, även om det för veganer krävs en hel del extraarbete (för B12 då, allt annat är enkelt)
Ögon i en plåthink:

Roligt, skall efterforska på detta.


Jag kan vara testobjekt [blush]

EDIT: Fast det lär ju vara rätt värdelöst om man är ett par som båda är vegetarianer, för allt järn som du får genom att suga av honom förlorar ju han och måste kompensera på annat sätt. Men om du hatar spenat och han älskar det är det ju en perfekt lösning.
framtidstron är död:

hur får man i sig b12 som vegan utan tillskott? Gå rdet?


Vissa alger och groddar innehåller det. Kroppen kan lagra det ganska länge, så vad man får göra är väl att bomba i sig massa alger någon gång i månaden.

Om man nu inte känner för att käka jord.
Stringburka:

Vissa alger och groddar innehåller det. Kroppen kan lagra det ganska länge, så vad man får göra är väl att bomba i sig massa alger någon gång i månaden.


som jag förstått det så råder viss osäkerhet kring huruvida vi på ett effektivt sätt kan tillgodose oss b12 från vegetabiliska källor.

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.
Leijonsparf:

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.


Nej precis. Saken är väl att många veganer inte vill äta det om det är tillsatt animalisk snarare än konstgjord B12 (för det finns ju också).

Men jo, det finns väl viss tveksamhet. Har inte läst själva forskningen själv men jag trodde att det lutade åt att det gick att få i sig.
Leijonsparf:

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.


Stringburka:

Men jo, det finns väl viss tveksamhet. Har inte läst själva forskningen själv men jag trodde att det lutade åt att det gick att få i sig.


Känner en som slutade äta kött och fick rejäl brist. Det var visst ganska allvarligt och det slutade med att hon fick ta tillskott i sprutor ett tag.
Myksa:

Känner en som slutade äta kött och fick rejäl brist. Det var visst ganska allvarligt och det slutade med att hon fick ta tillskott i sprutor ett tag.


Kan nog bli problem om man inte dricker hyffsat med mjölk, eller om man har ovanligt stort B12-behov. 2,5 dl mjölk innehåller hela RDI av B12, men det är också vanligaste källan för vegetarianer så utesluter man det kan det bli svårare. Själv har jag ett enzymfel som gör att jag inte tar upp tillräckligt med B12, och den bristen blev större när jag slutade äta kött och minimerade mjölken. Å andra sidan borde jag äta piller oavsett, med tanke på att det tar 3,5 kilo kyckling för att jag ska komma upp i vad jag behöver per dag, så det spelar nog inte så stor roll vad man äter om det är det problemet man har.