Aviseringar
Rensa alla

Utesluta kött = brist?


Ämnesstartare

Jag har slutat äta kött, jag är inte vegeterian för jag äter kyckling, fisk och sånt...Brukar äta quorn också. Men till saken;
Kan det bli brist på några vitaminer eller annat bara för att jag inte äter "rött" kött?
Finns det någon mer som inte gör det och som vet om man behöver tillskott av ngt (typ vitaminer eller så) eller kanske mer intag av vissa produkter som ger samma typ näringsämnen som köttet i maten etc etc...berätta precis vad isåfall, snälla. Jag vill undvika eventuella brister!


   
Citera
Åtta

Om du äter kyckling och fisk så äter du fortfarande kött. Vad du inte äter är biff, fläsk, lamm o.s.v.

Och nej, om du äter kyckling, fisk o.s.v. så tror jag inte att du behöver äta några tillskott - om du i övrigt har en sund kost. Men jag är inte vegetarian, så jag kan ha fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kyckling och fisk är kött.
Vad du har slutat äta är rött kött.

Men nej, lär inte bli brist på något. Om du slutar med även kyckling och fisk så är det som är värt att hålla koll på:
Järn - Finns i gröna bladgrönsaker, typ spenat och dylikt. Eller sug mycket kuk, sperma smakar iaf järn.
Vitamin B12 - Finns i överflöd i mjölk. Dricker du 2,5 dl mjölk om dagen får du i dig tillräckligt.
Folsyra - Finns även det i mjölk.


   
SvaraCitera

Nej, det är högst osannolikt att du skulle få någon form utav näringsbrist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och nej, om du äter kyckling, fisk o.s.v. så tror jag inte att du behöver äta några tillskott - om du i övrigt har en sund kost.

Finns ju mängder med veganer t.om. som kan ha en sund kost utan tillskott, även om det för veganer krävs en hel del extraarbete (för B12 då, allt annat är enkelt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det finns ingenting i rött kött som du inte kan få från andra animaliska produkter. På det stora hela är det nyttigare att inte äta det.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Eller sug mycket kuk, sperma smakar iaf järn.

Roligt, skall efterforska på detta.


   
SvaraCitera

Ditt mu kommer krympa till ett mjao


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Roligt, skall efterforska på detta.

Jag kan vara testobjekt [blush]

EDIT: Fast det lär ju vara rätt värdelöst om man är ett par som båda är vegetarianer, för allt järn som du får genom att suga av honom förlorar ju han och måste kompensera på annat sätt. Men om du hatar spenat och han älskar det är det ju en perfekt lösning.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Finns ju mängder med veganer t.om. som kan ha en sund kost utan tillskott

Ja jo. Jag tänkte mer "tillskott" som "något att utöka sin kost med". Inte nödvändigtvis tabletter (även om det är ett smidigt sätt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

(för B12 då, allt annat är enkelt)

hur får man i sig b12 som vegan utan tillskott? Gå rdet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

hur får man i sig b12 som vegan utan tillskott? Gå rdet?

Vissa alger och groddar innehåller det. Kroppen kan lagra det ganska länge, så vad man får göra är väl att bomba i sig massa alger någon gång i månaden.

Om man nu inte känner för att käka jord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vissa alger och groddar innehåller det. Kroppen kan lagra det ganska länge, så vad man får göra är väl att bomba i sig massa alger någon gång i månaden.

som jag förstått det så råder viss osäkerhet kring huruvida vi på ett effektivt sätt kan tillgodose oss b12 från vegetabiliska källor.

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.

Nej precis. Saken är väl att många veganer inte vill äta det om det är tillsatt animalisk snarare än konstgjord B12 (för det finns ju också).

Men jo, det finns väl viss tveksamhet. Har inte läst själva forskningen själv men jag trodde att det lutade åt att det gick att få i sig.


   
SvaraCitera
KSENIA

nä, men vet att man har brist på hjärna om mna äter kött :S


   
SvaraCitera