Aviseringar
Rensa alla

Utesluta kött = brist?


suspicious:

Jag har slutat äta kött, jag är inte vegeterian för jag äter kyckling, fisk och sånt

Varför har du slutat äta kött? Du verkar ju inte vara politiskt eller ideoligiskt övertygad då du äter kyckling och fisk ect.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äter du fisk, kyckling och tex qourn som du sa så har du inget att oroa dig för, det är ju mest proteinet i kött man behöver. Vill du finns det vitaminer man kan köpa anpassade för vegetarianer på apoteket, mitt val vegetarian heter dom


   
SvaraCitera

Stringburka:

Eller sug mycket kuk, sperma smakar iaf järn.

What the fuck...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

tilläggas bör väl att b12 finns tillsatt i skitmycket saker, så jag finner det tveksamt att det skulle finnas någon akut risk. utvecklar man någon brist av det så lär det gå mycket, mycket långsamt.

Stringburka:

Men jo, det finns väl viss tveksamhet. Har inte läst själva forskningen själv men jag trodde att det lutade åt att det gick att få i sig.

Känner en som slutade äta kött och fick rejäl brist. Det var visst ganska allvarligt och det slutade med att hon fick ta tillskott i sprutor ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Du verkar ju inte vara politiskt eller ideoligiskt övertygad då du äter kyckling och fisk ect.

Man kan ju se djuren med rött kött som grisar och kossor som högre stående än kycklingar och laxar och därför välja bort rött kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Känner en som slutade äta kött och fick rejäl brist. Det var visst ganska allvarligt och det slutade med att hon fick ta tillskott i sprutor ett tag.

Kan nog bli problem om man inte dricker hyffsat med mjölk, eller om man har ovanligt stort B12-behov. 2,5 dl mjölk innehåller hela RDI av B12, men det är också vanligaste källan för vegetarianer så utesluter man det kan det bli svårare. Själv har jag ett enzymfel som gör att jag inte tar upp tillräckligt med B12, och den bristen blev större när jag slutade äta kött och minimerade mjölken. Å andra sidan borde jag äta piller oavsett, med tanke på att det tar 3,5 kilo kyckling för att jag ska komma upp i vad jag behöver per dag, så det spelar nog inte så stor roll vad man äter om det är det problemet man har.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Man kan ju se djuren med rött kött som grisar och kossor som högre stående än kycklingar och laxar och därför välja bort rött kött.

Ja men det är ju ändå någon form av ideologisk övertygelse man har i så fall. Jag antar dock att hardcore vegetarianer avstår från de flesta djur över huvud taget.

Men visst det kan mycket väl vara så som du säger, men jag frågade ju för att få ett svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej precis. Saken är väl att många veganer inte vill äta det om det är tillsatt animalisk snarare än konstgjord B12 (för det finns ju också).

varför skulle någon få för sig att tillsätta animalisk b12 i något överhuvudtaget? är inte helt insatt i saken, men med tanke på att b12 är lätt att syntetisera, och såvitt jag vet svårt att extrahera från animaliska källor, så känns det som något av en fältstudie i meningslöshet.

Myksa:

Känner en som slutade äta kött och fick rejäl brist. Det var visst ganska allvarligt och det slutade med att hon fick ta tillskott i sprutor ett tag.

jag säger inte att det inte går att få brist på det, och att det inte är allvarligt, men att få någon faktisk brist av det känns inte helt lätt med en varierad kost, i synnerhet om man äter mejeriprodukter, förutsatt att man inte har något speciellt medicinskt tillstånd som försvårar upptaget.

FreeWay89:

Jag antar dock att hardcore vegetarianer avstår från de flesta djur över huvud taget.

nej, vegetarianer överhuvudtaget avstår från att äta djur. undantaget jag kan komma på är väl encelliga organismer.

edit: de flesta är väl heller inte jättenoga med diverse e-ämnen som är framställda från animaliska produkter, eller produkter som i något led processats med animaliska produkter på något indirekt sätt. det finns exempelvis vinsorter som filtreras/renas med hjälp av gelatin, och det finns även vodkasorter som använder benmjöl i tillverkningsprocessen, även om det inte tillhör vanligheterna. sen mediciner som innehåller exempelvis gelatin och inte på något enkelt sätt kan ersättas med andra mediciner som inte gör det. men det handlar mer om hur marknaden ser ut än om någon aktiv ståndpunkt från deras sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

varför skulle någon få för sig att tillsätta animalisk b12 i något överhuvudtaget?

Ingen aning, vet bara att veganer inte dricker Oatly för att den ofta innehåller animalisk D-vitamin, så tänkte att det kanske var ett problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ingen aning, vet bara att veganer inte dricker Oatly för att den ofta innehåller animalisk D-vitamin, så tänkte att det kanske var ett problem.

d-vitamin framställs från fårull, iallafall i fallet oatly, vet inte om det finns något praktiskt sätt att syntetisera det. och det är bara en del oatlyprodukter som innehåller tillsatt d-vitamin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

proteinet i kött man behöver

Va? Nej. Protein är det man behöver bekymmra sig minst om om man slutar äta kött, i och med att det finns i nästan allting.

FreeWay89:

Varför har du slutat äta kött? Du verkar ju inte vara politiskt eller ideoligiskt övertygad då du äter kyckling och fisk ect.

Man kan ju också låta bli att äta rött kött i och med att det är rätt värdelös föda ur hälsosynpunkt.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Man kan ju också låta bli att äta rött kött i och med att det är rätt värdelös föda ur hälsosynpunkt.

Värdelöst är det ju inte. I fel mängd är det dåligt precis som allt annat.
Det bästa är att äta en varierad kost.

mediakatt:

Protein är det man behöver bekymmra sig minst om om man slutar äta kött, i och med att det finns i nästan allting.

Dock inte lika potent.
Bönor är väl de mest proteinrika av grönsakerna men är proteinfattigt jämfört med rent kött.

Känner många personer som är allt från vegetarianer till inbitna veganer och de får allt trycka i sig mycket för att få i sig samma mängd protein. Detta gäller i synnerhet killar som behöver mycket mer protein i sin kost än tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Varför har du slutat äta kött? Du verkar ju inte vara politiskt eller ideoligiskt övertygad då du äter kyckling och fisk ect.

Det har inte med sånt att göra, jag vill inte äta något rött kött därför att det bidrar till, hör och häpna, dålig hy!!!! Iallafall för min del...samma sak med de flesta mjölkprodukter, jag håller mig från det och därmed får jag då inte B12:an heller då. Dags att gå och inhandla ngt nu då kanske..


   
SvaraCitera
Åtta

FreeWay89:

Varför har du slutat äta kött? Du verkar ju inte vara politiskt eller ideoligiskt övertygad då du äter kyckling och fisk ect.

Det är ju även en möjlighet att man helt enkelt inte gillar smaken utav rött kött. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Värdelöst är det ju inte. I fel mängd är det dåligt precis som allt annat.Det bästa är att äta en varierad kost.

Med tanke på att det i jämförelse med andra sorters kött inte har några hälsofördelar men flera nackdelar så skulle jag nog säga att det är rätt värdelöst.

FreeWay89:

Bönor är väl de mest proteinrika av grönsakerna men är proteinfattigt jämfört med rent kött.

Nej. Sojabönor har till exempel en proteinhalt på 40%, medan nötkött har en proteinhalt på ungefär 20%. De flesta andra baljväxter har en proteinhalt runt 20%, dessutom finns protein i spannmål, rotfrukter, frukter, nötter, grönsaker. Äter man dessutom mejeriprodukter och ägg innehåller det också protein.

Proteinbehovet ligger på 0.8 g/kilo kroppsvikt för personer som inte har väldigt mycket muskler eller försöker skaffa mer muskler. Om du äter varierat så är inte det ett problem, riktigt.

FreeWay89:

Känner många personer som är allt från vegetarianer till inbitna veganer och de får allt trycka i sig mycket för att få i sig samma mängd protein. Detta gäller i synnerhet killar som behöver mycket mer protein i sin kost än tjejer.

I så fall utgår jag från att dessa antingen tränar mycket och/eller försöker bygga muskler eller har väldigt dålig koll på proteinkällor. Äter du 200 gram sojabönor om dagen så har du fått i dig det fulla proteinbehovet för en person som väger 100 kilo.


   
SvaraCitera