Aviseringar
Rensa alla

Utländska studenter ska börja betala för studier i Sverige


Ämnesstartare

Snart kommer utländska studenter få betala för att använda sig av vår utbildning i Sverige.

Idag kan utländska studenter komma ifrån vilken världsdel som helst och helt sonika studera utan att betala för sig. Vi har studenter ifrån Pakistan, Iran, Indien osv som studerar och sen åker hem och använder utbildningen utan att att ha gett något tillbaka till oss svenska skattebetalare som betalt för hela kalaset.

Med tanke på att svenska studenter får betala hutlösa summor för att studera utomlands borde det vara obligatoriskt med samma sak för människor som kommer hit ifrån länder utanför EU.

Vad kommer det här betyda för svenska ekonomin och högskolan?
Blir det kraftiga protester ifrån vänstern? Vad tror ni och vad tycker ni?

http://www.e24.se/makro/sverige/utlandska-studenter-ska-betala_1876217.e24

http://svt.se/2.22620/1.1896476/utlandska_studenter_ska_betala?lid=senasteNytt_2...

Lund är först ut med att sätta prislappar på deras utbildningar:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utlandska-studenter-far-betala-dyrt-1.1130473


   
Citera
Ämnesstartare

WTF! [tired]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Netherlick:

WTF! [tired]

in a good way xD


   
SvaraCitera
Åtta

Hmm, jag är osäker. Förvisso förstår jag "ska vi betala ska de fan också betala"-mentaliteten, men å andra sidan så gör det ju att svenska utbildningar blir ännu mindre attraktiva - vilket gör att vi drar till oss färre utländska studenter och får färre internationella samarbeten, vilket i sin tur på längre sikt kan tänkas innebära att vi får in mindre utländsk kompetens till våra lärar- och forskarkårer.


   
SvaraCitera

det är väl bra. kanske skulle man istället kunna utveckla samarbeten med vissa länder som leda till att studenterna från de länderna kan studera gratis här mot att svenska studenter kan studera gratis där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

men å andra sidan så gör det ju att svenska utbildningar blir ännu mindre attraktiva - vilket gör att vi drar till oss färre utländska studenter och får färre internationella samarbeten

Att vi får färre studenter ifrån utlandet är ju rätt uppenbart. Men samtidigt gynnar det kanske svenskar då fler platser finns över till de.

Att vi skulle få färre internationella samarbeten vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Samarbeten går ju ut på att man byter studenter med varandra utan att de behöver betala något extra. Utbytesstudenter kommer fortfarande inte betala något oavsett om de kommer från USA eller Kina.

Eller menar du samarbeten mellan företag som skickar doktorander osv till Sverige?

Åtta:

vilket i sin tur på längre sikt kan tänkas innebära att vi får in mindre utländsk kompetens till våra lärar- och forskarkårer.

Som läget är nu med dagens arbetskraftsinvandrings-politik är det ändå väldigt få studenter som stannar kvar efter studierna.

dzjugasjvili:

efter det stannar en del i sverige

Är väldigt tveksam till att denna "del" väger upp de som inte stannar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Synd att man bestämt sig för att ändra på det.
Jag tycker att det är bra och humanitärt att erbjuda gratis utbildning till människor från 3:e världen som i sin tur kan hjälpa sina länder att utvecklas. [cute]
Och Svenska studenter får ju också läsa gratis förutom att man betalar för böckerna?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Är väldigt tveksam till att denna "del" väger upp de som inte stannar.

jupp, jag hade fel. de måste enligt svensk lagstiftning söka arbetstillstånd från sina hemländer, vilket är rätt idiotiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Jag tycker att det är bra och humanitärt att erbjuda gratis utbildning till människor från 3:e världen som i sin tur kan hjälpa sina länder att utvecklas. [cute]

Fin idé. Om alla länder hade haft gratis utbildning för utländska studenter, inkl länder i 3:e världen så hade jag hållit med.

Trådlös:

Och Svenska studenter får ju också läsa gratis förutom att man betalar för böckerna?[shake]

Ingenting är gratis. Vi har ett skattesystem som gör att utbildningen inte kostar några direkta summor.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Men samtidigt gynnar det kanske svenskar då fler platser finns över till de.

Fast det är inte precis någon platsbrist på svenska universitet (även om det nu under de senaste åren blivit enormt många fler, tack vare den ekonomiska situationen).

Chryseus:

Eller menar du samarbeten mellan företag som skickar doktorander osv till Sverige?

Jag tänker mig att om fler ges möjlighet att studera i Sverige så ökar också intresset och medvetenheten om Sverige som möjlig samarbetspartner inför framtiden. Någon som doktorerat i Sverige lär ju ha fler kontakter här inför framtida forskningsprojekt och dylikt.

Chryseus:

Som läget är nu med dagens arbetskraftsinvandrings-politik är det ändå väldigt få studenter som stannar kvar efter studierna.

Just därför är det ju viktigt för oss att få in fler utländska resurser till de svenska lärar- och forskarkårerna, när många svenska studerande flyttar utomlands efter att ha tagit sin examen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Fin idé. Om alla länder hade haft gratis utbildning för utländska studenter, inkl länder i 3:e världen så hade jag hållit med.

Ja,

Åtta:

Förvisso förstår jag "ska vi betala ska de fan också betala"-mentaliteten, men å andra sidan

Men alla länder har inte samma resurser som Sverige, om de inte kan utbilda sin egna befolkning kan man inte förvänta sig att de ska kunna utbilda folk ifrån andra länder gratis dessutom. (U-länder)

Bara för att andra länder (I-länder, som Usa, England osv) är sämre än Sverige när det kommer till detta betyder det ju inte att Sverige ska vara likadant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Fast det är inte precis någon platsbrist på svenska universitet (även om det nu under de senaste åren blivit enormt många fler, tack vare den ekonomiska situationen).

Platsbristen varierar ju väldigt mellan universiteten och vilken utbildning du söker. På Stockholms Universitet och KTH (några av landets mest populära lärosäten just nu) läser ju tusentals utländska studenter och utbytesstudenter och konkurrerar således med svenskar.

Åtta:

Jag tänker mig att om fler ges möjlighet att studera i Sverige så ökar också intresset och medvetenheten om Sverige som möjlig samarbetspartner inför framtiden.

Möjligheten finns ju fortfarande. Det är bara det att de måste betala för den. Anledningen att vi har så många utländska studenter är ju för att de tvingas betala i sina egna hemländer men inte här och väljer därför att åka hit och studera gratis. Och det missbrukas på så sätt. Tråkigt men sant..

När det gäller utbytesstudenter (som betalar i sina länder) så är Sverige inte speciellt attraktivt heller. Vi är attraktiva bland andra för att vi är gratis.

Åtta:

Just därför är det ju viktigt för oss att få in fler utländska resurser till de svenska lärar- och forskarkårerna, när många svenska studerande flyttar utomlands efter att ha tagit sin examen.

Hur har andra länder som tar betalt för sin utbildning löst detta? Jag tror inte att deras lärar- och forskarkårer lider.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Trådlös:

kan utbilda sin egna befolkning kan man inte förvänta sig att de ska kunna utbilda folk ifrån andra länder gratis dessutom

Att Indien och Pakistan inte skulle kunna utbilda sin egna befolkning är ju tämligen en överdrift. Anledningen att de kommer hit är ju för att det är gratis här men inte i deras hemland. Det handlar inte om länderna kan eller ej.


   
SvaraCitera

Får vi bara bort Erasmusidioterna är jag nöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Får vi bara bort Erasmusidioterna är jag nöjd.

Varför vill du ha bort Erasmus-studenterna?
För din del är jag ledsen(?) att säga att det inte blir så.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Hur har andra länder som tar betalt för sin utbildning löst detta?

Vet ej. Kanske genom att erbjuda bra utbildning; någonting som Sverige kanske inte precis utmärker sig i.

Chryseus:

Möjligheten finns ju fortfarande. Det är bara det att de måste betala för den.

Jo, det är klart. Men det blir ju självklart färre, vilket i slutändan innebär färre möjligheter för internationella samarbeten att uppstå - även om de på intet sätt kommer att försvinna.

Chryseus:

När det gäller utbytesstudenter (som betalar i sina länder) så är Sverige inte speciellt attraktivt heller. Vi är attraktiva bland andra för att vi är gratis.

Precis. Och nu när det inte längre blir gratis så kommer vi alltså inte att vara attraktiva på något sätt ö.h.t. [n]


   
SvaraCitera