Aviseringar
Rensa alla

Utländska studenter ska börja betala för studier i Sverige


Chryseus:

Varför vill du ha bort Erasmus-studenterna?

För att Erasmus, i alla fall på lågnivå, är överrepresenterade i studentkategorin "åker till ett annat land och super/festar en semestertermin." Kan mycket väl bara vara en olycklig tillfällighet, men problem som jag och mina vänner haft med studenter senaste året är det enbart Erasmusstudenter som har orsakat dessa. Dessutom så behöver vi mycket hellre kontakter med Kina/Indien/Pakistan än Europa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Att Indien och Pakistan inte skulle kunna utbilda sin egna befolkning är ju tämligen en överdrift. Anledningen att de kommer hit är ju för att det är gratis här men inte i deras hemland. Det handlar inte om länderna kan eller ej.

Ok.
Vet att Indien har bra skolor men det betyder inte att de har resurser och kompetens att utbilda hela sin befolkning? .
Och Pakistan för den delen? [confused]
Om Sverige har råd att göra detta (vilket jag antar) och de inte tar svenska studenters platser så tycker jag inte att det är fel att de får utbilda sig gratis här.

Att de kommer hit för att de inte har råd att utbilda sig hemma är inte en sämre anledning än att de kommer hit för att de inte finns bra skolor, båda alternativen hindrar dem från att få en bra utbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

vilket i slutändan innebär färre möjligheter för internationella samarbeten att uppstå

Tror du inte att de som har legat bakom det här beslutet har gjort beräkningar och framtidsskisser på detta? Det är ju inte speciellt svårt att räkna på samarbeten som sker genom utländska studenter.

Om fallet är som du säger vore det väldigt dumt att ens lägga fram förslaget.

Comrade Premier:

För att Erasmus, i alla fall på lågnivå, är överrepresenterade i studentkategorin "åker till ett annat land och super/festar en semestertermin."

Jag kan på sätt och vis hålla med dig, men det gäller även studenter som kommer ifrån USA, Kanada, Australien och delvis även Indien. (Bor på ett område med 2000 utbytesstudenter) Men samhället i sig behöver ju inte lida för detta eftersom att svenskar är Erasmus-studenter i länderna som dina supande exempel kommer ifrån. Det ju +/- 0.

Utländska studenter som pluggar här gratis och sticker är lika med minus.

Trådlös:

Vet att Indien har bra skolor osv men det betyder inte att de har resurser och kompetens att utbilda hela sin befolkning?

Det har inte Sverige heller.

Trådlös:

Och Pakistan för den delen? [confused]

Pakistans universitet håller hög standard.

Trådlös:

så tycker jag inte att det är fel att de får utbilda sig gratis här.

Om svenskar får åka till deras skolor och plugga gratis så håller jag med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var på tiden, verkligen.

Det är ju bara idiotiskt att ge utlänningar en helt gratis utbildning som dom sedan kan använda för att konkurrera med våra landsmän om arbetstillfällena både i och utanför sverige.

Trådlös:

Jag tycker att det är bra och humanitärt att erbjuda gratis utbildning till människor från 3:e världen som i sin tur kan hjälpa sina länder att utvecklas. [cute]

Frågan är ju hur många av dessa som verkligen går tillbaka till sina hemländer för att utveckla det. Det absolut troligaste är att en omfattande brain-drain tas vid likt det som skedde när sovjet var på
randen. Man förskaffade sig fina utbildningar (ex läkare) och stack sedan till västeuropa som erbjöd en fem gånger så hög lön än vad dom kunde göra i ens egna hemländer.

Trådlös:

Och Svenska studenter får ju också läsa gratis förutom att man betalar för böckerna?[shake]

Ja jo det får dem väl. Men samtidigt är det svenska skattekronor som sponsrar studierna. Vilket förändrar saken helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Det har inte Sverige heller.

Vad menar du? Lärarbrist?

Chryseus:

Pakistans universitet håller hög standard.

Ok, visste inte detta. Bra för dem[y]

Chryseus:

Om svenskar får åka till deras skolor och plugga gratis så håller jag med.

Ja, länder som kan borde erbjuda gratis utbildning isf, iaf de länder vars studenter kommer till Sverige.
Men jag tycker inte detsamma om u-länder som inte detta men som har studenter som kommer hit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Vad menar du? Lärarbrist?

Platsbrist såklart. Tänk själv om hela Sveriges befolkning skulle läsa vidare på högskola. Nu är det visserligen aldrig något som kommer hända.. Men det kommer inte hända i Indien heller.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Tror du inte att de som har legat bakom det här beslutet har gjort beräkningar och framtidsskisser på detta?

Vet ej. Men det vore fånigt att förutsätta att detta gjorts. Med den logiken så kan man alltså aldrig ifrågasätta något som helst beslut, eftersom de "aldrig skulle lagt fram förslaget om de inte studerat dess effekter". [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Platsbrist såklart. Tänk själv om hela Sveriges befolkning skulle läsa vidare på högskola. Nu är det visserligen aldrig något som kommer hända.. Men det kommer inte hända i Indien heller.

[tired]


   
SvaraCitera

Underbart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vet ej. Men det vore fånigt att förutsätta att detta gjorts.

Varför är det fånigt att förutsätta att något som du kom på några sekunder efter att ha läst tråden inte skulle ha tagits upp och undersökts när man fattat beslutet?

Vad du än anser om förslaget så är det inte till för att jävlas med svenskt näringsliv. Det skulle förvåna mig oerhört om ingen "snilleblixt" har tagit upp detta och det lett till jämförelser och beräkningar på för- och nackdelar.

Trådlös:

[tired]

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

?

Alla läser inte samtidigt.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Varför är det fånigt att förutsätta att något som du kom på några sekunder efter att ha läst tråden inte skulle ha tagits upp och undersökts när man fattat beslutet?

Det är absolut inte fånigt att tro att det gjorts, men jag skulle inte förkasta all kritik emot förslaget innan jag sett att den bemötts. Att bara förutsätta att all kritik bemötts och "motbevisats" innebär bara att man aldrig kan kritisera något beslut som tagits, eftersom allt man kan komma på "måste ha tänkts på".

Chryseus:

Vad du än anser om förslaget så är det inte till för att jävlas med svenskt näringsliv.

Nej, det tror inte jag heller. Jag tror att det är till för att man inte vill att en del utav utbildningsbutgeten går till icke-svenska studerande. Däremot så tror jag inte att några universitet/högskolor uppskattar det hela, då det innebär att de får mindre budgetar att röra sig med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla ska ha samma möjligheter. Detta ska inte behöva kosta [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

som inte detta

som inte KAN* göra det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Alla läser inte samtidigt.

Det förstår väl jag med. Men om du menar att Sverige har platser till alla som är i åldern för att utbilda sig (när är man ens det enligt dig?) så vill jag gärna se var du får den informationen och det platsantalet ifrån.

Åtta:

Däremot så tror jag inte att några universitet/högskolor uppskattar det hela, då det innebär att de får mindre budgetar att röra sig med.

Jag är tveksam till att universiteten/högskolorna skulle få speciellt mycket lägre (om ens något lägre överhuvud taget) budgetar. Det är inte så att man sätter 100 utländska studenter i en egen klass och utbildar den utan inblandning med svenska studenter (med undantag på kurser i svenska möjligtvis)

Man sprider ju ut de utländska studenterna bland svenskar i kurser som hålls på engelska.... och lokaler, professorer osv lär ju behövas oavsett om där är utländska studenter eller ej.


   
SvaraCitera