Aviseringar
Rensa alla

Utökad B-behörighet


Ämnesstartare

Vad sjutton är det?!


   
Citera

Det är ett tillägg om du vill köra tunga släpvagnar 


   
SvaraCitera

sommargåvan:
Vad sjutton är det?!

mrman:
Det är ett tillägg om du vill köra tunga släpvagnar 

http://www.davidsons-trafikskola.se/Nya-slapregler-2013/


   
SvaraCitera

sommargåvan:
Vad sjutton är det?!

Trött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Det är ett tillägg om du vill köra tunga släpvagnar 

Men är inte det lite samma sak som BE-behörighet i så fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Det är ett tillägg om du vill köra tunga släpvagnar 

Tjohej:

http://www.davidsons-trafikskola.se/Nya-slapregler-2013/

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. 

Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilas totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.

Är inte dessa två lite motsägelsefulla. Är det 3500 kg eller 4250 kg som gäller för utökad B-behörighet? Förvirrande...


   
SvaraCitera

Jag tänkte att farsan skulle betala en utökad B-tillhörighet men det har han inte gjort än. Ledsen

Här är i vart fall lite info jag letade upp när det var aktuellt i höstas.

Riksdagen antog i går, onsdagen den 14 december 2012, EU:s tredje körkortsdirektiv. Det betyder 4 250 kilo sammanlagd totalvikt på bil och släp - med B-körkort. Förslaget blir verklighet 19 januari 2013.
Det innebär att man med B-körkort kommer kunna köra bil och släp med sammanlagd totalvikt på 4 250 kilo. I dag är det 3 500 kilo som gäller, blir de sammanlagda totalvikterna högre än så måste man ha BE-körkort. När förändringen är genomförd behöver inte heller dragbilens tjänstevikt vara högre än släpets totalvikt. Ett körprov måste avläggas och den utökade B-behörigheten kommer att stansas in på körkortet i form av en sifferkombination, man behöver alltså inte utbilda sig och/eller köra upp för ett helt nytt körkort.

Kom i håg att det på bilens registreringshandlingar står angivet hur tungt släp bilen är byggd för att dra. Det gäller även efter den 19 Januari 2013. Den vikten får under inga förhållanden överskridas, inte heller om man har BE-körkort. Men, man får alltså dra ett släp efter bilen - om det ligger inom den gräns som bilen är godkänd för - som är tyngre än bilen och som är så tungt att den sammanlagda totalvikten på bil och släp går ända upp till 4 250 kilo.


   
SvaraCitera

Varför inte googla istället för att skapa en tråd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet:
Jag tänkte att farsan skulle betala en utökad B-tillhörighet men det har han inte gjort än. Ledsen

Här är i vart fall lite info jag letade upp när det var aktuellt i höstas.

Tack! Så det är alltså en totalvikt på 4250 kg som skiljer sig från de andra?

FNÖ:
Varför inte googla istället för att skapa en tråd?

Jag har googlat, men förstod inte.


   
SvaraCitera

Tillägg till ovan...

Jag har observerat vid flera tillfällen på bilar jag har varit o kollat på att kollar man via Transportstyrelsen på en specifik bil hur mycket den får dra så är det inte alls säkert att den vikten alltid överensstämmer med den vikten det står på kulan dvs på draganordningen på dragbilen. Hur snuten reagerar i det fallet vid en flygande besiktning har jag ingen aning om?


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Tack! Så det är alltså en totalvikt på 4250 kg som skiljer sig från de andra?

Med vanligt B-kort är det 3.500 kilo TOTALVIKT (bil o släp) som gäller samt att totalviken på släpet (även om det är olastat märkligt nog) inte får överstiga tjänstevikten på dragbilen.

Med utökad B-tillhörighet är det totalvikten på dragbil + släp 4.250 kg som gäller samt att släpets totalvikt får väga mer än dragbilens tjänstevikt vilket det inte får göra med vanligt B-kort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet:

Tack så mycket för förklaringen! Tycker fortfarande att detta är komplicerat dock, men får försöka pränta in det. Tack! Glad


   
SvaraCitera

sommargåvan: Tack så mycket för förklaringen! Tycker fortfarande att detta är komplicerat dock, men får försöka pränta in det. Tack! Glad

You're welcome   Blink

Kan du bara hålla isär tjänstevikt o totalvikt så är det ganska lätt.  Glad

Men i samtliga fall - du får inte hänga på ett tyngre släp på dragbilen än vad kulan/draganordningen är godkänd för. Oavsett om släpet är ett boogiesläp med dubbla hjulaxlar.
Såg på YT någon som drog ett släp med en stor Cadillac på o dragbilen var en av de minsta Toyota-modellerna. Men det är alltså inte ok.  Tumme ned


   
SvaraCitera

Tillägg till ovan...

Jag förutsatt att Cadillacen väger ca 2 ton o släpet väger kanske 500 kg vilket innebär att totalviken på släpet var 2.500 kg. Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att en liten Toyota med en tjänstevikt på 900 kg skulle få dra 2.500 kg. Skeptisk

Annars hade ju kombinationen varit helt förträfflig både enl de gamla o de nya reglerna. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Utökat b-behörighet är bra för dom som bara vill dra husvagn, annars bättre med BE-kort.


   
SvaraCitera