Aviseringar
Rensa alla

Utredning och behandlingshem?


Ämnesstartare

Vad krävs för att man ska bli inlaggd på ett behandlingshem?
Alltså inte för drog- och alkoholproblem utan mer psykiska saker. Som självskada och sånt?

Och vad jag förstått är det soc som gör en utredning. Vilka frågor ställer dom? Hur går själva utredningen till?


   
Citera

Är du redo att anta utmaningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hobzii:

Är du redo att anta utmaningen?

Alltid redo sir!


   
SvaraCitera

Foxiesnow:

Alltid redo sir!

Bra! Börja med att läsa riktigt deprimerande och självskadande böcker. Bra författare är Virginia Wolf och Silvia Plath. Du bör lyssna på självskadande musik också, såsom Kent, Broder Daniel och Håkan Hellström. Detta är ett bra underlag för att dom verkligen ska tro att du är psykiskt belastad och förstörd.

Alla frågor som rör familjen är det bara att svara så icke trevligt på som möjligt. Typ, pappa som tafsar och sådant är saker som ökar chansen för att just DU ska få komma bli inlagd på en av statens angenäma anstalter! Utredningen kommer vara grundlig, så du måste ha bra med material som kan visa att du är mer eller mindre lämplig att få vistas med oss andra vanliga människor i samhället.

Så surfa på skumma sidor! Läs konstiga böcker! Bli kommunist! Skaffa en låtsas kompis! Jag vet att allt detta låter jättesvårt, men sen är det ju så att det inte är alla som får vara med i den exklusiva klubben som staten driver, och därför är det så höga intagningskrav!

Så om du är redo, ANTA UTMANINGEN IDAG!


   
SvaraCitera

Foxiesnow:

Och vad jag förstått är det soc som gör en utredning.

Nä, om det inte handlar om droger lr att du har det dåligt hemma, utan det beror på psykisk sjukdom kommer dom anse att det är psykiatrins ansvar. Det är då psykiatrin som får genomföra en utredning och se om du är tillräckligt sjuk för att satsa pengar på. Man ska va rätt så däven för att komma in/vara i behov av dygnet runt vård och inte klara att ta hand om sig själv. Annars kommer de föreslå öppenvårdsbehandling.


   
SvaraCitera

Foxiesnow:

behandlingshem

= psyket

du är verkligen korkad om du vill hamna där[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du är verkligen korkad om du vill hamna där

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vill hamna där, men jag har en utredning med soc snart.


   
SvaraCitera

Foxiesnow:

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vill hamna där, men jag har en utredning med soc snart.

Man måste vara ganska sjuk i huvet om man som 16 åring blir inlagd på psykhem. Då har man ju ett antal skruvar lösa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wild:

Man måste vara ganska sjuk i huvet om man som 16 åring blir inlagd på psykhem. Då har man ju ett antal skruvar lösa

vadå? jag blev det ju när jag var 14? och jag kämpade mig ju fan dit! på den tiden tyckte jag det var lite status liksom! så man kunde sitta där med ett gäng emosar och skryta om hur man åkte in och ut på psyk. att man fått nya tabletter utskrivna med anti-deppresiva och stesolid och all annan skit. att man hade permis från behandlingshemmet och att alla var så jävla sjuka i huvudet!
men det är någonting man kan ångra liksom...

men sen till frågan som bruden ställde som ville in på behandlingshem. det är inge vidare asså. har du bra päron och sånt skulle jag verkligen inte rekomendera behandlingshem! verkligen inte!
man blir liksom satt i en miljö får se helt sjuka grejer som man inte vill se liksom! tar du inte droger nu så kryllar det på ställena och en del har ju svårt att stå emot och ibland vet man ju inte va det är för skit "kompisarna" ger en liksom. även fast det är ställen för folk som bara e deprimerade existerar drogerna.

ska inte föreslå BUP eftersom dom e lite som det är liksom. däremot tkr jag att privatvården är bättre.
och väljer man BUP så välj en KBT (KOGNETIV BETEENDE TERAPI?)
allt shit dom gör med drömtolkningar, sitter och analysera bilder man tvingas måla och det är mesta dels flum så.
lycka till lr nått!


   
SvaraCitera

angel_dead:

vadå? jag blev det ju när jag var 14? och jag kämpade mig ju fan dit! på den tiden tyckte jag det var lite status liksom! så man kunde sitta där med ett gäng emosar och skryta om hur man åkte in och ut på psyk.

angel_dead:

att man fått nya tabletter utskrivna med anti-deppresiva och stesolid och all annan skit. att man hade permis från behandlingshemmet och att alla var så jävla sjuka i huvudet!
men det är någonting man kan ångra liksom...

Tur att du inte var lika skev som jag trodde, [rolleyes]. Och du lär ju lida av bekräftelsebehov om du tycker det är fräckt att åka in på hispan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wild:

Tur att du inte var lika skev som jag trodde, . Och du lär ju lida av bekräftelsebehov om du tycker det är fräckt att åka in på hispan

varför då? hur då bekräftelsebehov?


   
SvaraCitera

angel_dead:

varför då? hur då bekräftelsebehov?

var sarkastisk, du är ganska skev. bekräftelsebehov, du tycker det är fräckt att åka in på hispan och kunna få tabletter utskrivna. du är som en emo, fast utan nitar och läder


   
SvaraCitera

angel_dead:

vadå? jag blev det ju när jag var 14? och jag kämpade mig ju fan dit! på den tiden tyckte jag det var lite status liksom!

Vad hemsk du är.


   
SvaraCitera

Vad som gör att du hamnar på behandlingshem är iaf när man uteslutit samtliga andra alternativ. Finns väl inget som man direkt kan gå efter, men om inte skolsituationen funkar, och inte hemma, och man anser att du behöver dygnet-runt-vård men samtidigt inte är så illa däran att det är psyk du ska hamna på.


   
SvaraCitera

Foxiesnow:

Vilka frågor ställer dom? Hur går själva utredningen till?

och hur utredningen ser ut beror på vad som ska utredas. I en utredning vars syfte är att komma fram till enbart en diagnos så får du göra diverse tester, och man går igenom din uppväxt, tar reda på om du haft några sjukdomar som spädbarn och såntdär.
Sen kan det kallas utredning fast man inte tänker ställa en diagnos, fast man oftast blandar in diagnosfrågan i det hela ändå. Då utreder man hur situationen för närvarande ser ut för att veta vilka åtgärder som behövs, och blandar i större utsträckning in hela familjen i det hela.


   
SvaraCitera