Aviseringar
Rensa alla

Utredning/operation epilepsi


Ämnesstartare

Hej!

Jag har haft epilepsi ända sedan jag var liten och mina mediciner fungerar inte längre lika bra. Om två veckor startar min utredning för att se om operation kan hjälpa mig. Ska vara inlagd i fyra dagar först för EEG, röntgen, samtal med neuropsykolog och träffa ögonläkare.

Undrar om det finns någon här som genomgått en likadan utredning och möjligen operation som kan berätta lite mer detaljerat hur det var och vad som gjordes exakt?
Är mest nyfiken på vad samtalet med neuropsykologen innebar och hur det var efter och inför operationen?

Är väldigt tacksam för svar! 🙂


   
Citera

Vad jobbigt! Hade epilepsi som växte bort efter några år med medicin, bara det var jobbigt. Hoppas det blir bättre för dig efter operationen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack! 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Som jag förstår det innebär det här faktiskt ett ingrepp i hjärnan? http://sv.wikipedia.org/wiki/Temporallobsresektion Det är en tanke som skulle göra mig fruktansvärt orolig. Jag får associationer till lobotomi. Det är säkert svårt med epilepsi, men fundera väldigt noga på om du vill göra ingrepp i hjärnan. Hur svårt det än är med epilepsi - och ursäkta min okunnighet, det är säkert irriterande att höra det här från någon som inte vet hur det är - så skulle jag hellre ha det än låta någon göra ingrepp på hjärnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet att det är svårt att förstå när du själv inte är i samma situation men skulle du ha testat ett antal olika mediciner som gör att du går runt och känner dig som en zombie hela dagarna och hade noll aptit konstant på grund utav mediciner som ändå inte hjälper tillräckligt, så tro mig, då skulle du också överväga operation. Jag har inte bestämt mig än och det är anledningen till att jag vill ha den här informationen.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Jag har inte epilepsi, men här finns ett forum som verkar vara någorlunda aktivt, du har nog bättre chanser att få svar där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för tipset 🙂


   
SvaraCitera

Mm känner en som opererat för epelepsi, men de fick inte bort hela anfallsbiten för då skulle han förlora synen. Fast han övervägde blindhet för han tyckte anfallen var så jobbiga, och skedde ofta då.
De blev bättre efter operationen, men inte helt anfallsfritt. Han tappa styrseln i en hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj,okej, låter jobbigt... :/


   
SvaraCitera