Forumet - Utrota bilismen

Utrota bilismen

1067 1 26
Själva poängen med personbilar är att de skall vara små, opraktiska och inte rymma särskilt många personer, så att det helt enkelt kan finnas väldigt många av dem (anledning: tjäna pengar utan eftertanke).

Det är ett vårdslöst tänkande som inte gynnar någonting alls egentligen, och oavsett var man står i teorin om global uppvärmning och liknande så hoppas jag verkligen att vi alla kan komma överens om att det kanske inte är så jävla smart att ersätta vår atmosfär med avgaser.

Jag tycker att vi essentiellt bör avveckla personbilarna och istället satsa på en högpraktisk kollektivtrafik som gör det möjligt att förflytta oss vart vi vill, när vi vill utan att behöva fylla världen med små plåtlådor.

Det finns många fördelar med detta bortom de rent miljömässiga faktorerna av att ha mindre antal fordon med primitiv rörelsemekanism ute på vägarna. Exempelvis; med minskat antal fordon tillkommer även minskat antal förare. I dagsläget kan vilken idiot som helst skaffa ett körkort i princip och förkunskaperna och färdighet generaliseras till den grad att alla skall kunna klara det. Med ett mindre antal förare kan vi satsa på bättre utbildningar i att framföra ett fordon och få skickligare chaufförer så att andelen olyckor minskar drastiskt.

Så vad tycker ni, är det jättehäftigt att ha en blänkande plåtkoja som brummar högt och kan köra fort (;P) eller bör vi tänka mer praktiskt på en hållbar lösning att kunna transportera oss längre sträckor fort?
tas bilismen bort kommer alla tvingas flytta in till stan.
(om det inte kommer en bättre lösning.)
vad ger bra kollektivtrafik miljön om den ska gå till minsta lilla håla ute i skogen så pass frekvent att folk ska kunna bo där(och ändå ha möjlighet att åka till affären/skola/jobb)?

Spana också in:

För att inte tala om färre naturresurser som krävs för att bygga fordonen. Det skulle även vara lättare att ställa om färre fordon till mer förnyelsebara bränslen istället för hela dagens fordonspark. Bygg ut järnvägen för i helvede, en superjärnväg som tar en runt i Europa lika enkelt som flyg!

glöm:

vad ger bra kollektivtrafik miljön om den ska gå till minsta lilla håla ute i skogen så pass frekvent att folk ska kunna bo där(och ändå ha möjlighet att åka till affären/skola/jobb)?


Anropad kollektivtrafik tex.

Men det är klart, några personbilar kommer nog behöva finnas kvar, tex för folk med mark, myndigheter etc.
glöm:

ja fast, måste man vara flera för att få anropa då? för om någon ska köra ut och hämta en så blir väl inte det bättre än att en har egen bil?


Färdtjänst fungerar idag så att det räcker med att vara en. Sedan hade de varit bra om bokningssystemet såg ut så att man såg när andra ska åka och att det blir billigare ju fler man är.
sincan:

Färdtjänst fungerar idag så att det räcker med att vara en.


ja men hur många är det som åker färdtjänst då?
om det ska finnas tillgängligt för alla som bor utanför stadstrafiken så tror jag det uppstår problem.

sincan:

Sedan hade de varit bra om bokningssystemet såg ut så att man såg när andra ska åka och att det blir billigare ju fler man är.


jo men snacka om att behöva anpassa sig nåt extremt efter andra. jag tror definitivt att det skulle leda till att fler flyttade in till städerna. att landsbygden till slut sinade helt.
glöm:

ja men hur många är det som åker färdtjänst då?
om det ska finnas tillgängligt för alla som bor utanför stadstrafiken så tror jag det uppstår problem.


Visst det är inte helt problemfritt.

glöm:

jo men snacka om att behöva anpassa sig nåt extremt efter andra. jag tror definitivt att det skulle leda till att fler flyttade in till städerna. att landsbygden till slut sinade helt.


Det sker ändå. Vad mer än den fria viljan gör att det är mer rätt att använda sig av mer bränslen och bilar bara för att man bor på landsbygden? Man bidrar ju även där till utarmning och miljöförstöring. Vill man bo där kanske man får ta och anpassa sig lite. Mycket sitter i huvudet, det blir inte ett problem förrän man själv intalar sig att det är det.
sincan:

Det sker ändå. Vad mer än den fria viljan gör att det är mer rätt att använda sig av mer bränslen och bilar bara för att man bor på landsbygden?


säger inte att det ger en mer rätt.
ser bara problematiken och tror att det kommer bidra till stor ovilja gällande att avskaffa bilismen.
glöm:

säger inte att det ger en mer rätt.
ser bara problematiken och tror att det kommer bidra till stor ovilja gällande att avskaffa bilismen.


Jag är mycket väl medveten om det. Exakt samma klagan som förs gällande höjd koldioxidskatt på tex drivmedel. Men för de flesta så är inte valet av bil grundat i att det inte finns någon kollektivtrafik, snarare är det mer subjektiva orsaker (lathet). Tex i LA åker man inte kollektivt om man har råd med annat, medan det i andra städer kan vara mer varierat.
sincan:

Jag är mycket väl medveten om det. Exakt samma klagan som förs gällande höjd koldioxidskatt på tex drivmedel. Men för de flesta så är inte valet av bil grundat i att det inte finns någon kollektivtrafik, snarare är det mer subjektiva orsaker (lathet). Tex i LA åker man inte kollektivt om man har råd med annat, medan det i andra städer kan vara mer varierat.


i städer och större orter håller jag absolut med om att det är så.
men som uppvuxen ute på vischan kan jag säga att min familj inte överlevt där (enligt dagens levnadsstandard lol) utan bil.
vi hade tvingats flytta eller satsa helhjärtat på att producera allt nödvändigt själva.
mina föräldrar hade inte kunnat arbeta med det de gör. jag hade inte kunnat gå i den gymnasieskola jag gick i.
och att då istället ha någon form av färdtjänst hade knappt fungerat det heller eftersom grannskapet leer så olika liv med så olika behov.
jag ser bara inte hur det skulle gå ihop.
och de som jag vet lever utan bil i mitt före detta grannskap är några enstaka ensamboende tanter. de kanske inte behöver en bil lika mycket som en barnfamilj.

DOCK så förstår jag problemet med bilismen och jag skulle gärna se en bättre lösning.
jag åker kollektivt nu när jag bor i stan och när det inte fanns tillgängligt hemma på landet så cyklade och gick jag till det som låg någorlunda nära.

alltså, jag är inte emot att sänka bilismen och ha koldioxidskatt etc, men jag tror bara att Livet På Landet kommer försvåras och minskas drastiskt.
kanske värt det då.