Aviseringar
Rensa alla

Utrota bilismen


sincan

glöm:

säger inte att det ger en mer rätt.
ser bara problematiken och tror att det kommer bidra till stor ovilja gällande att avskaffa bilismen.

Jag är mycket väl medveten om det. Exakt samma klagan som förs gällande höjd koldioxidskatt på tex drivmedel. Men för de flesta så är inte valet av bil grundat i att det inte finns någon kollektivtrafik, snarare är det mer subjektiva orsaker (lathet). Tex i LA åker man inte kollektivt om man har råd med annat, medan det i andra städer kan vara mer varierat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Jag är mycket väl medveten om det. Exakt samma klagan som förs gällande höjd koldioxidskatt på tex drivmedel. Men för de flesta så är inte valet av bil grundat i att det inte finns någon kollektivtrafik, snarare är det mer subjektiva orsaker (lathet). Tex i LA åker man inte kollektivt om man har råd med annat, medan det i andra städer kan vara mer varierat.

i städer och större orter håller jag absolut med om att det är så.
men som uppvuxen ute på vischan kan jag säga att min familj inte överlevt där (enligt dagens levnadsstandard lol) utan bil.
vi hade tvingats flytta eller satsa helhjärtat på att producera allt nödvändigt själva.
mina föräldrar hade inte kunnat arbeta med det de gör. jag hade inte kunnat gå i den gymnasieskola jag gick i.
och att då istället ha någon form av färdtjänst hade knappt fungerat det heller eftersom grannskapet leer så olika liv med så olika behov.
jag ser bara inte hur det skulle gå ihop.
och de som jag vet lever utan bil i mitt före detta grannskap är några enstaka ensamboende tanter. de kanske inte behöver en bil lika mycket som en barnfamilj.

DOCK så förstår jag problemet med bilismen och jag skulle gärna se en bättre lösning.
jag åker kollektivt nu när jag bor i stan och när det inte fanns tillgängligt hemma på landet så cyklade och gick jag till det som låg någorlunda nära.

alltså, jag är inte emot att sänka bilismen och ha koldioxidskatt etc, men jag tror bara att Livet På Landet kommer försvåras och minskas drastiskt.
kanske värt det då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

faen vad jag babblar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och upprepar mig. jaja-.


   
SvaraCitera
sincan

glöm:

och att då istället ha någon form av färdtjänst hade knappt fungerat det heller eftersom grannskapet leer så olika liv med så olika behov.

Ja men med tanke på hur mycket man kan hora ut sig för jobb etc så kan man väl även anpassa andra saker[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Ja men med tanke på hur mycket man kan hora ut sig för jobb etc så kan man väl även anpassa andra saker

tror hela livet blir uppåner om bilarna försvinner, i alla fall som det ser ut nu.
men vi måste väl, om jorden inte ska döden dööö.


   
SvaraCitera
sincan

glöm:

tror hela livet blir uppåner om bilarna försvinner, i alla fall som det ser ut nu.
men vi måste väl, om jorden inte ska döden dööö.

Ja, eller snarare för att ordna upp vår värld på flera plan med jämställdhet över världens befolkning och framtida generationer. Finns ju andra många "radikala" förändringar som bör ske också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Ja, eller snarare för att ordna upp vår värld på flera plan med jämställdhet över världens befolkning och framtida generationer. Finns ju andra många "radikala" förändringar som bör ske också.

ja.
ångest.
döden.


   
SvaraCitera

Skulle jag behöva leva ett liv utan bil så tror jag nog jag hellre kör ihjäl mig den dagen det kommer när det är bestämt. Älskar köra bil fungerar som terapi för mig är jag på dåligt humör tex så bara ut och gasa så blir jag fort på bättre humör .

Att åka kollektivt neeeej tack det jag hatar med det är att jag måste åka omkring utan att själva bestämma över min färd eller vilka som sitter sidan om tex skrikande ungar förkylda människor eller ful gubbar som sitter och stirrar på en .

Nä bilen är så viktig för mig så dör nog av tristess att inte kunna köra[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brorsan, har du tittat ut genom fönstret? Vi är snart inne i April och det SNÖAR ute! Vi behöver avgaserna för att motverka en ny istid!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

Det är ett vårdslöst tänkande som inte gynnar någonting alls egentligen, och oavsett var man står i teorin om global uppvärmning och liknande så hoppas jag verkligen att vi alla kan komma överens om att det kanske inte är så jävla smart att ersätta vår atmosfär med avgaser.

det som står ovan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

på förra sidan


   
SvaraCitera