Aviseringar
Rensa alla

Utveckla sin egen app


Ämnesstartare

Jag undrar hur svårt det är att utveckla sin egen applikation för Iphone/android. Jag fattar att man måste ha vissa förkunskaper inom programmering o så, men hur svårt är det annars? För om man tittar på denna applikation, ​batappså verkar det inte särskilt svårt. Känns mest som att man måste ha en bra idé bara.


   
Citera

Läste på Feber att det fanns någon typ appskapare som gjorde det jävligt lätt [cute]

Har jag för mig...


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Elektronikprylar och Telefoni


   
SvaraCitera
Åtta

För att utveckla för iPhone så måste du ladda ned deras SDK, vilket är gratis. För att få släppa din applikation så måste du dock gå med i deras developer program, vilket kostar $99 per år. Programmen skriver du i Objective-C.

För att utveckla för Android så måste du ladda ned deras SDK, vilket också är gratis. Det kostar dig dock ingenting att släppa dina applikationer. Programmen skriver du i Java.

Oavsett vad du väljer så måste du kunna programmera, och oavsett vilken plattform du väljer så måste du skriva om din applikation helt om du vill släppa den till den andra plattformen också.

Tycker du att Java/Objective-C är jätteläskigt så kan du ju testa Illumination Software Creator, vilket låter dig programmera genom att lägga ut och koppla samman grafiska block - vilka du sedan kan exportera till iPhone- och/eller Android-projekt. Det är dock egentligen inget jag rekommenderar, då jag misstänker att koden som exporteras lär se ut som skit.

Så ja, vill du skriva egna applikationer så måste du först lära dig att programmera ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värt att tillägga är att man i princip måste ha en Mac om man skall göra iPhone- och iPadapplikationer. Android kräver inte något speciellt operativsystem – däremot så är det lättare att tjäna pengar på en iPhone-applikation än på ett Androiddito.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Värt att tillägga är att man i princip måste ha en Mac om man skall göra iPhone- och iPadapplikationer.

Inte bara "i princip". Från apples introduktionssida för utvecklare:
"To develop with iOS SDK you must have an Intel-based Mac running Mac OS X Snow Leopard or later."

Hampie:

däremot så är det lättare att tjäna pengar på en iPhone-applikation än på ett Androiddito.

Mjeh. Har inte sett någon data som pekar åt något håll, men jag tror faktiskt att det är rätt jämnt nuförtiden. Det finns bara en (eller ja, flera version av en, visserligen) iPhone, men det finns väldigt många Android-mobiler - och det säljs väldigt många fler Android-mobiler än iPhones.

Är man intresserad av att tjäna pengar så tror jag nog att det är smartast att kolla vilken konkurrens som finns på respektive plattform och sedan välja den där det finns minst.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är dock egentligen inget jag rekommenderar, då jag misstänker att koden som exporteras lär se ut som skit.

Haha ja shit [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej. Tackar för alla svar, och länkarna ni gav [smile] Jag har som sagt gjort lite programmering i bland annat Java. Men jag kanske får ta o lära mig det ordentligt först innan jag provar på att utveckla en egen app.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Mjeh. Har inte sett någon data som pekar åt något håll, men jag tror faktiskt att det är rätt jämnt nuförtiden. Det finns bara en (eller ja, flera version av en, visserligen) iPhone, men det finns väldigt många Android-mobiler - och det säljs väldigt många fler Android-mobiler än iPhones.

Jag ahr förvisso bara sett mätningar av det presenterat på Macworld – men de visade att iPhone-användare är mer villiga att betala för sina applikationer.

Åtta:

Inte bara "i princip". Från apples introduktionssida för utvecklare:
"To develop with iOS SDK you must have an Intel-based Mac running Mac OS X Snow Leopard or later."

Numera _kan_ man ju komma undan det, men lämpligast är ju att man gör det faiure and square.


   
SvaraCitera