Aviseringar
Rensa alla

V&F samt R&E-delforumen


Ämnesstartare

Det finns två delforum som jag tycker borde omformas lite. Det är:
Vetenskap & Filosofi
Religion & Etik

Varje gång man ser en tråd om konspirationsteorier, domedagsbajsande, spöken eller dylikt så vet man inte riktigt vart man ska lägga den. Oftast skapas de i V&F, och oftast slutar det med att jag flyttar dem till R&E. Dock känns det som att det finns ett behov av bättre indelning här.

På samma sätt ser jag även ett problem till - etik är ju i grund och botten en filosofisk fråga, och jag ser heller inte gärna att den grupperas ihop med religion (inte minst när det redan finns folk som fått för sig att etiken är beroende av religionen).

Mitt förslag är att helt enkelt döpa om dem.
"Vetenskap & Filosofi" blir "Vetenskap, Filosofi, och Etik"
"Religion och Etik" blir "Pseudovetenskap, Religion, Konspirationsteorier"

Dessa känns mycket mer logiska och får med alla trådar om ämnet, tycker jag.
Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Eller så raderar man alla efterblivna konspirationstrådar direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Dessa känns mycket mer logiska och får med alla trådar om ämnet, tycker jag.
Vad tycker ni?

Är nog en god tanke. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så flyttar man allt sådant till "övriga diskussioner" och låter livet gå vidare.

Tycket för övrigt att etik har minst lika mycket med religion som filosofi att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Autokrat:

Eller så raderar man alla efterblivna konspirationstrådar direkt.

Dock kan de vara roliga att debunka eller helt enkelt garva åt. En del konspirationsteorier är ju sjukt komiska, den senaste jag hörde var att Obama's nya vårdsystem skulle införas av skälet att alla amerikaner skulle dö i svininfluensan. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Viljans Triumf:

Tycket för övrigt att etik har minst lika mycket med religion som filosofi att göra

En religion kan innehålla etiska diskussioner och tankar, det är inte det jag motsätter mig. Saken är att dessa diskussioner isåfall fortfarande är filosofiska, eftersom etik är en del av filosofin.
Du kan diskutera etik utan att beröra religion, men inte utan att beröra filosofi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är nog inte möjligt att formulera vad dessa forum ska behandla på ett tillfredställande vis för alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Är nog inte möjligt att formulera vad dessa forum ska behandla på ett tillfredställande vis för alla

Vad är det för fel på mitt förslag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad är det för fel på mitt förslag?

exempelvis så ser jag inte hur konspirationsteorier och religion hör ihop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

exempelvis så ser jag inte hur konspirationsteorier och religion hör ihop

Konspirationsteorier och pseudovetenskap hör ihop. Pseudovetenskap och religion hör ihop.

Det finns en direkt koppling på det sättet. Konspirationsteorier hör bättre hemma där än någon annanstans iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha man skulle ju visa vad man tycker om religion men personligen tycker jag det passar bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Haha man skulle ju visa vad man tycker om religion men personligen tycker jag det passar bättre.

Det finns väl inget egentligt tyckande involverat? Jag menar, de hänger ju väldigt nära ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det finns väl inget egentligt tyckande involverat? Jag menar, de hänger ju väldigt nära ihop.

Religiösa skulle inte bli glada tror jag. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, att gruppera religion ihop med "pseudovetenskap" känns ju lite väl elitistiskt faktiskt. Gör hellre ett nytt forum för "Konspirationsteorier & Pseudovetenskap" i så fall. Men etik borde ligga i filosofi-forumet och inte i religion-forumet. Iofs är väl religion en typ av filosofi så man kanske kunde slå ihop filosofi, religion och etik också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Alltså, att gruppera religion ihop med "pseudovetenskap" känns ju lite väl elitistiskt faktiskt. Gör hellre ett nytt forum för "Konspirationsteorier & Pseudovetenskap" i så fall.

Kan man iofs göra. [y]


   
SvaraCitera

Stringburka:

Kan man iofs göra. [y]

pseudovetenskap och konspirationsteorier

samt

religion, sekter och kulter


   
SvaraCitera