Aviseringar
Rensa alla

Va e detta för jävla trend?


Ämnesstartare

Det finns tydligen ett program på 4an som heter kvällsöppet. Jag såg det aldrig, men när man pratade om vad det skulle handla om i programmet så hörde jag något i stil med "allt fler unga tjejer drömmer om att vara hemmafruar. Vad hände med jämställdheten?"

Hur kan man drömma om detta? Varför? Är det ens sant? Jag menar... ska man fråga om detta någonstans så är det ju här... Är det någon tjej som läser detta som på fullaste allvar "drömmer" om att bli hemmafru?

För mig låter detta helt bisarrt[shake]

Programmet finns säkert o kolla in på 4ans hemsida... dock suger det att ens försöka kolla på bilder på den anslutning jag är på för tillfället, så det får bli någon annan gång.

Vill dock läsa tankar och funderingar om detta, inte bara se nåt program.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag vill bli hemmaman/make. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Är det någon tjej som läser detta som på fullaste allvar "drömmer" om att bli hemmafru?

Jag vill vara hemmafru, iaf när barnen är små. Jag ser inget fel i att mannen arbetar. För mig har det inget med jämställdhet att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Jag vill bli hemmaman/make.

But why? Oavsett kön känns det som sagt bisarrt att vilja bli detta. Man borde vilja "prova sina vingar" i alla fall tills man är 30 eller 35, då vet man att "nej, jag vill vara hemmafru/man" eller "jag har hittat det jag vill jobba med resten av livet".

Eller... så kanske du bara driver med mig?[confused]

kraamiszz:

För mig har det inget med jämställdhet att göra.

Nej egentligen ser jag inte vad det har med jämställdhet att göra heller - om detta nu är vad kvinnan/tjejen själv drömmer om. Jag tog bara med det för att få med hela citatet på ett ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkte skriva långt och vettigt inlägg, men orkar inte. Detta relaterar till reaktionära partiers frammarsch och populariteten hos program som "Svenska Hollywoodfruar".

OT: Har börjat gilla dina inlägg och trådar mer och mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Detta relaterar till reaktionära partiers frammarsch och populariteten hos program som "Svenska Hollywoodfruar"

Att jag inte tänkte på detta *facepalm*. Jag hoppas innerligt att du har fel. För om du inte har det känner jag för att antingen börja gråta eller slå sönder lite saker. Eller kanske både och...

KingGurka:

Har börjat gilla dina inlägg och trådar mer och mer

[blush]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kraamiszz:

Jag vill vara hemmafru, iaf när barnen är små

Och så ska jag tillägga att detta är förståeligt. Jag såg som sagt aldrig programmet, så egentligen har jag gett mig in i något som jag vet alldeles för lite om. Jag vet inte vad som diskuterades... men jag tänker att om man är sådär 18 och 19 (eller rent av yngre) och drömmer om att bli hemmafru så känns det... bisarrt. Om man dessutom gör det bara tack vare "Svenska Hollywoodfruar" så är det bara fel.

Jag känner nu ett rätt starkt tvång att vid tillfälle se vad detta program verkligen handlade om. Vad som sas. Vad det verkligen handlar om för åldersgrupp och varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

But why? Oavsett kön känns det som sagt bisarrt att vilja bli detta. Man borde vilja "prova sina vingar" i alla fall tills man är 30 eller 35, då vet man att "nej, jag vill vara hemmafru/man" eller "jag har hittat det jag vill jobba med resten av livet".

But why not? Tänk vad chill, dricka folköl och spela dator medan ungarna sitter i en sådan där gallerfyrkant hela dagarna. Om de gnäller kan man ju alltid bjussa på lite folköl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Om man dessutom gör det bara tack vare "Svenska Hollywoodfruar" så är det bara fel.

Hatar svenska hollywoodfruar [mad]

Storchen84:

Jag känner nu ett rätt starkt tvång att vid tillfälle se vad detta program verkligen handlade om. Vad som sas. Vad det verkligen handlar om för åldersgrupp och varför.

Gör så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Om de gnäller kan man ju alltid bjussa på lite folköl

Ok så du driver med mig. Gör du däremot inte det så är det du vill bli inte hemmaman, utan snarare soffpotatis.

Dessutom är dina tankar på hur du skulle uppfostra dina barn lite... ehm... ja, udda. Tänkte skriva skrämmande först, men känns som att det just nu är att ta i.

kraamiszz:

Hatar svenska hollywoodfruar

Det är du inte ensam om... byter kanal bara jag ser reklam för det[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade jag fått/får chansen skulle jag aldrig tveka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hellre det än ett j*vla cp horjobb. roligt att laga mat o så.

men jag drömmer inte om så mkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Dessutom är dina tankar på hur du skulle uppfostra dina barn lite... ehm... ja, udda. Tänkte skriva skrämmande först, men känns som att det just nu är att ta i.

JAG VET VÄL BÄST SJÄLV HUR JAG UPPFOSTRAR MINA BARN!?!?!?!?!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nä men, det är väl inte direkt så att arbetslinjen lockar för tillfället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imaginarium:

Hade jag fått/får chansen skulle jag aldrig tveka.

Fast varför? Och är detta du går omkring och drömmer om och längtar eller kanske rent av strävar efter? Eller mest bara som du själv säger att det är en chans som du hade tagit om du hade fått den?

enni:

hellre det än ett j*vla cp horjobb

Detta var vad jag funderade på. Eller nästan.

Det jag funderade på är att man kanske vill bli hemmafru... inte för att slippa jobb, utan för att slippa söka jobb och hela tiden vara på jakt och bli besviken.

Fast är det verkligen så mycket bättre att vara hemmafru än att jobba? Jag menar det är inte bara att laga mat. Det är städa, tvätta, föda barn, ta hand om barnen och mycket mer. Hela dagen. Varje dag. Har man ett jobb så får man i alla fall helgerna. Är man hemmafru så får man inte några lediga "avkopplingsdagar" som lördag och söndag. I alla fall inte om man har barn. För de är alltid där.

Roll on:

JAG VET VÄL BÄST SJÄLV HUR JAG UPPFOSTRAR MINA BARN!?!?!?!?!

Rolf


   
SvaraCitera

Inte vilken hemmafru som helst, antagligen en NY-house wife.. Gifta sig rikt, leva loppan etcetc. Men ja, det är hjärndött. Att vilja vara med barnen när de växer osv (dvs vara mammaledig och ägna tid åt familjen) är väl inget konstigt, men att inte ha något jobb eller något vettigt att göra som kan stimulera en är lite dumt.

Men det jag inte förstår är var de har fått allt det ifrån? Unga tjejer som i 14-åringar eller 24-åringar? Och har de uttryckligen sagt det i någon omröstning eller är det random bloggar de läser? Beats me..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Fast varför? Och är detta du går omkring och drömmer om och längtar eller kanske rent av strävar efter? Eller mest bara som du själv säger att det är en chans som du hade tagit om du hade fått den?

Alltså det vore ju på ett sätt min dröm om jag blev det. Men å andra sidan, det lär ju inte vara så lätt om man inte har en man/sambo som vill ha det likadant. Och varför? Varför inte snarare? Stannar hellre hemma och fixar alla hemmasysslor, tar hand om barn m.m. än slava runt på något jobb.


   
SvaraCitera