Aviseringar
Rensa alla

Vaccination mot livmoderhalscancer


Ämnesstartare

Hej, ska snart vaccinera mig mot livmoderhalscancer och undrar om det är någon här som har gjort det och kan förklara hur det gick till?
Tydligen så ska man på något läkarbesök innan själva vaccineringstillfället, vad gör man på det? är det nån slags undersökning man måste genomgå? hur många sprutor är det man tar och var tar man dem?
Många frågor[crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

Oh, jag undrar också. Och hur lång tid det tar...
Var fjärde kvinna får livmoderhalscancer. Har jag hört.
Eller läst. w/e


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

facklitteratur:

Oh, jag undrar också. Och hur lång tid det tar...
Var fjärde kvinna får livmoderhalscancer. Har jag hört.
Eller läst. w/e

Usch, är det så många som drabbas? [surprised]
Jag har även hört att vaccinationen blir "mer säker"(Alltså mindre risk att man drabbas trots vaccineringen) om man är oskuld när man gör den, hoppas inte det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ska helst vara oskuld när du vaccineras.
Eftersom det som ger cellförändringar och livmodercancer är HPV viruset.
Det är en "art" av kondylom viruset, och smittar tjejer vid samlag.

Jag tror det är tre sprutor man ska ta innan man är fullt vaccinerad.
Undersökningen man genomgår innan är jag osäker på.
Sprutan kan man nog få i låret, skinkan eller överarmen...tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

"mer säker" om man är oskuld

Jo jag har också hört det... Så... Ja vi får väl se hur det blir med det.
Men visst tar man flera sprutor över ett antal veckor? Längre tid?
Hmm..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rauija:

smittar tjejer vid samlag

även skyddat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite överkurs kanske?

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____5132.aspx

"Den primära vaccinationsserien består av tre separata doser om 0,5 mL som ges enligt följande schema; 0, 2, 6 månader.

Om ett alternativt vaccinationsschema måste användas, bör den andra dosen ges minst en månad efter den första dosen och den tredje dosen ges minst tre månader efter den andra dosen. Alla tre doserna bör ges inom en ettårsperiod.

Behovet av påfyllnadsdos är inte fastställt.

Barn: Gardasil rekommenderas inte för barn under nio års ålder beroende på otillräckliga data avseende immunogenicitet, säkerhet och effekt (se avsnitt 5.1 i produktresumén).

Vaccinet ges som intramuskulär injektion, helst i deltoideusområdet på överarmen eller lårets anterolaterala del.

Gardasil får ej injiceras intravaskulärt. Subkutan och intradermal administrering har inte utvärderats och rekommenderas därför inte (se avsnitt 6.6 i produktresumén)."

källa http://www.lakemedelsverket.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

facklitteratur:

även skyddat?

Nej, kondom skyddar mot HPV


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rauija:

Du ska helst vara oskuld när du vaccineras.
Eftersom det som ger cellförändringar och livmodercancer är HPV viruset.
Det är en "art" av kondylom viruset, och smittar tjejer vid samlag.

Oj, men om man vet att man inte har någon könssjukdom/har skyddat sig så borde det väl inte vara någon fara? eller? [surprised]


   
SvaraCitera

Tänk bara på att fortfarande skydda dig som om du inte vore vaccinerad. Det vaccin som finns är inte jätteeffektivt, men det fungerar bra mycket bättre än inget. Så kasta inte bort kondomerna. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

Oj, men om man vet att man inte har någon könssjukdom/har skyddat sig så borde det väl inte vara någon fara? eller? [surprised]

Om du alltid har haft skyddad sex så borde du inte vara smittad.
Men berätta hur det ligger till för läkaren, om han frågar.

Och som Dahgor skriver, det är jätte viktigt att fortsätta använda kondom även om man är vaccinerad.
Vaccinet skyddar bara mot HPV. Det finns många könssjukdomar kvar att akta sig för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

facklitteratur:

Jo jag har också hört det... Så... Ja vi får väl se hur det blir med det.
Men visst tar man flera sprutor över ett antal veckor? Längre tid?
Hmm..

Tydligen tar man 3 olika sprutor under en halvårsperiod, och varje dos kostar ca 1000 spänn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

Tydligen tar man 3 olika sprutor under en halvårsperiod, och varje dos kostar ca 1000 spänn.

Den primära vaccinationsserien består av tre separata doser om 0,5 mL som ges enligt följande schema; 0, 2, 6 månader.


   
SvaraCitera