Aviseringar
Rensa alla

vad är akutpsyk till för egentligen?


elverpigen:
verklighet alltså: tänkermer och mer regelbundet attjagvill dö, får ingen samtalskontakt av landstinget och min ort har inget annat att tillgå, alternativen är att pendlaupp till åtta mil för att träffa ngn och det pallar intemitt psyke riktigt, måste kunna få träffa ngn det är någorlunda lätt att tasigtil

varför får du ingen samtalskontakt i din kommun, pga väntetider?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

tråkigt att du stött på dålig mottagning. beklagar.

ingen jag känner har upplevt det bra. en nära släkting till mig försökte ta livet av sig, sedan släppte de hen efter några timmar. har en vän som har extrem ångest och självskadar som har åkt in, hen blev hemskickad. det är fel på vårt system. 


   
SvaraCitera

amsi:

ingen jag känner har upplevt det bra. en nära släkting till mig försökte ta livet av sig, sedan släppte de hen efter några timmar. har en vän som har extrem ångest och självskadar som har åkt in, hen blev hemskickad. det är fel på vårt system. 

tror inte riktigt det är så lätt som att dra hela psykvården över kammen, för att vissa individer har råkat illa ut. det är såklart jättedumt och trist, men jag tror man måste se till helheten för att kunna bedöma om det är ett systemfel eller om det är ett "personalfel".


   
SvaraCitera

Chibibbi:

tror inte riktigt det är så lätt som att dra hela psykvården över kammen, för att vissa individer har råkat illa ut. det är såklart jättedumt och trist, men jag tror man måste se till helheten för att kunna bedöma om det är ett systemfel eller om det är ett "personalfel". 

min mamma blev erbjuden jobb på psykakut, hon jobbade där en dag sen slutade hon pga hur dåligt det var. nu har jag beskrivit tre ställen, inte ett. jag tänker inte se det ur någon annan synvinkel eller bortförklara det genom att vara ödmjuk och förstående, det är fel, och de jävla idioterna i kombination med rättsystemet har bidragit till två års jävla helvete för mig oxh min familj.


   
SvaraCitera

koanstigt att folk mår sämre och sämre om det nu är så jävla bra.


   
SvaraCitera
Lounge

kontakten är väll främst om man är suicidal eller krisar

men jag har pratat med en riktig pingla då jag mådde grymt dåligt efter en händelse, det hjälpte mig mycket bara att prata med henne

sedan en gång när jag var ung och hade någon "psykos"liknande grej så kom de med stesolid och körde mig till mitt ex familj

2 gånger har jag fått dåligt bemötande i tele, varav en sa trött "kom hit då...", vilket jag sket i

vissa akutpsyk vill inte vara "pratlinjer" och bryr sig enbart om självmordsbenägna etc, medan andra genuint försöker hjälpa oavsett

om du känner att allting är ohanterbart tycker jag absolut att du ska ringa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

varför får du ingen samtalskontakt i din kommun, pga väntetider?

pga idioti. jag vet med mig att jag behöver få samtalskontakt helst 2 ggr i veckan, men erbjuds bara varannan/tredje vecka (eller gjorde förra hösten) och ja, jagmissade en gång pga var helt jävla däckad av mediciner, så fick jag ringa och tjata på henne för att få ny tid. fick ingen, ingen har kontaktat mig eftr min remiss denna gång


   
SvaraCitera

amsi: min mamma blev erbjuden jobb på psykakut, hon jobbade där en dag sen slutade hon pga hur dåligt det var. nu har jag beskrivit tre ställen, inte ett. jag tänker inte se det ur någon annan synvinkel eller bortförklara det genom att vara ödmjuk och förstående, det är fel, och de jävla idioterna i kombination med rättsystemet har bidragit till två års jävla helvete för mig oxh min familj.

jag tvivlar inte på att den skada som orsakats din familj eller andra du känner, men rent krasst, kan inte dom fallen tala för hela psykvården, är jag rädd. Att utgå från endast vissa fall, för att beskriva det stora hela blir inte riktigt rätt. om man sammanlagt lägger ihop alla fall och utifrån det drar en slutsats, kan man då se om felet ligger i systemet eller om felet är något annat.


   
SvaraCitera

elverpigen:

pga idioti. jag vet med mig att jag behöver få samtalskontakt helst 2 ggr i veckan, men erbjuds bara varannan/tredje vecka (eller gjorde förra hösten) och ja, jagmissade en gång pga var helt jävla däckad av mediciner, så fick jag ringa och tjata på henne för att få ny tid. fick ingen, ingen har kontaktat mig eftr min remiss denna gång

är det inte rätt svårt att få två ggr per vecka? får ens någon det?
bättre att du tar den där varannan vecka nu så kanske du får utökat tid sedan?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

jag tvivlar inte på att den skada som orsakats din familj eller andra du känner, men rent krasst, kan inte dom fallen tala för hela psykvården, är jag rädd. Att utgå från endast vissa fall, för att beskriva det stora hela blir inte riktigt rätt. om man sammanlagt lägger ihop alla fall och utifrån det drar en slutsats, kan man då se om felet ligger i systemet eller om felet är något annat.

så dagens psykiska ohälsa och bemötande från vården förklarat inte det? jag tänker inte foga mig i att det är såhär, bara le och nicka som alla andra. man kan välja att se problemen, eller låtsas att de inte finns för atlet är lättare.


   
SvaraCitera

amsi: så dagens psykiska ohälsa och bemötande från vården förklarat inte det? jag tänker inte foga mig i att det är såhär, bara le och nicka som alla andra. man kan välja att se problemen, eller låtsas att de inte finns för atlet är lättare.

om det inte var psykvården som gav upphov till ohälsan, kan jag inte påstå att jag håller med om att det är psykvårdens ansvar att människor är psykiskt sjuka. däremot är det deras ansvar att hjälpa sjuka människor när dom väl blivit hänvisade dit. tråkigt är det när enskilda individer utsätts för enskilda vårdenheter som inte lever upp till den behövda standarden. men dessa enheter själva kan inte ge en representativ bild för hela psykvårdssystemet. när samlad data från samtliga fall hos alla vårdenheter i hela landet har ordnats, kan man sedan utifrån den informationen dra en slutsats om huruvida vården generellt gör ett bra jobb eller ej. att det finns regionsskillnader i kvalitet, tvekar jag inte på. vi bör givetvis göra vad vi kan för att kvalitetssäkra vården för alla som är i behov utav den.


   
SvaraCitera

men jag tror kanske inte att det är läge att diskutera det här, för tillfället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

är det inte rätt svårt att få två ggr per vecka? får ens någon det?
bättre att du tar den där varannan vecka nu så kanske du får utökat tid sedan?

jag mår långt mycket sämre av att få samtalskontakt varannan/trejde vecka,om jag ens får detalls. Och ja, jag kan inte få tag på henne trots att jag försökt mycket, då hoon på något sätt är fristående från vc och inte gåratt få tag på via växel + inte går attfå tag på nummer till. nu senast för några månader sedan när jag fick nytt läkemedel utskrivet + deltidssjukskrivning skulle samma psykoterapeut som innan kontaktamig via telefon. hon kontaktade aldrig, läkaren jag pratade med har inte ringt och kollat om jag fortfarande lever och medicinen funkar, jag får inte tag i någon av dem via vårdcentralens växel. När jag fick denna medicin utskriven var jag alltså ok med tanken på att jag skulle få träffa ngn svinsällan och må jättedåligt bara för att typ vara en mönsterpatient men det är jävligt svårt att vara en mönsterpatient utan behandling. eller det kanske är vad en mönsterpatient är. 

fick 2 ggr i veckan en period då jag var på bup. och vill framhålla att JAG inte slutade gå där, jag missade två tider pga svinkraftiga insättningsbesvär och lyckades aldrig få tag på henne igen för att boka ny tid. nu får jag ingen ny tid, trots ny remiss. mvh mellan stolarna som fan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

där = psykoterapeut på vc


   
SvaraCitera

åkte dit när jag typ inte pallade med att finnas, ångestbajsen försvann dock efter den långa resan så åkte till en kompis och grinade lite istället för att checka in


   
SvaraCitera