Aviseringar
Rensa alla

Vad är det för fel med att vara ensam?


Ämnesstartare

Hej :))
Jag är en tjej på 15 år som har ganska många kompisar och inte något socialt problem eller så. Men det är en sak jag har lagt märke till, en egenskap hos många jag känner. Dom vill aldrig vara ensamma eller rättare sagt kan aldrig vara ensamma. Dom är typ beroende av andra människor t.ex. - jag måste ha någon att sitta med på bussen - jag måste ha sällskap när jag hämtar mina böcker i skolan - det måste vara någon som tar mer mat sammtidigt som mig - jag kan inte gå omkring ensam för då kanske folk tror att jag inte har några vänner - osv.

Alltså det känns som att det antingen är 1. Någon slags statusgrej att alla ska typ "visa upp sig med kompisar".
Eller 2. Att dessa mäniskor helt enkelt inte får ut något av att vara ensamma och inte trivs i sitt eget sällskap.

Om jag tar mig själv som ett exempel så är jag inte alls såhär. Jag kan verkligen tycka att det är otroligt skönt att vara ensam. Tillåtas tänka på vad man vill, drömma sig bort, uppskatta bra musik eller bok och helt enkelt bara vara. Jag tycker verkligen synd om dom som inte verkar kunna känna så. Ändå kan jag tänka mig att om jag t.ex gick på stan och hade shoppat och skulle möta någon så skulle den personen bara "Vad gör du här alldeles ensaam?" och klippa med ögonen lite förvånat.

Självklart är det jättekul att ha sällskap och allt det där - you name it. Men 24/7? Jag kanske överanalyserar det ganska mycket, men vad tycker ni? Är ni så att ni inte kan vara ensamma eller är ni mer som jag?


   
Citera

Det går nog över när de blir äldre.
Jobbigt om man känner att man inte kan klara sig själv på toaletten ens.


   
SvaraCitera

Agree. Har aldrig varit en person som måste ha någon med sig vart jag än går, tycker det är rätt skönt att vara ensam för det mesta.


   
SvaraCitera

vad är fel med att vara ensam?
Allt

MVH erfaren


   
SvaraCitera

kul att vara ensam ibland. inte alltid. är roligare att vara med folk


   
SvaraCitera

men hayudhaydagisidgai ni verkar ju ej fatta att detta inte gäller att vara ensam jämt utan att i princip aldrig kunna vara själv övht


   
SvaraCitera

Har man vänner kan man alltid välja att vara ensam om man inte vill välja att vara ensam vill man antagligen inte det för att man tycker att det är bättre att vara med andra.


   
SvaraCitera

Isabelle15:

Jag kan verkligen tycka att det är otroligt skönt att vara ensam. Tillåtas tänka på vad man vill, drömma sig bort, uppskatta bra musik eller bok och helt enkelt bara vara.

Man kan ju göra samma sak med kompisar också, om man vill...


   
SvaraCitera

håller med. bara jobbigt att umgås med folk bara för sakens skull. men ah tjejer brukar vara sånna.


   
SvaraCitera

Isabelle15:

Är ni så att ni inte kan vara ensamma eller är ni mer som jag?

Jag är mer som du [smile] Visserligen är jag ensam alldeles för ofta eftersom jag typ inte har några vänner, men jag njuter ändå av ensamheten liksom. Jag skulle nog njuta ännu mer av själva LIVET om jag inte var ensam nästan JÄMT, men det är ändå skönt. Att läsa en jävligt bra bok eller lyssna på musik, det är underbart!


   
SvaraCitera

Människan fungerar som vilket annat flockdjur som helst.


   
SvaraCitera
njsbo

Jag förstår dig precis!
Tex, om jag går med tre eller flera personer finns det några som ALDRIG gå ensam sist, tänker bl.a. på mina två bästa kompisar som har svårt för det. Detta tyder endast på dålig självkänsla, själv vill jag ju såklart gå bredvid kompisarna men eftersom jag inte är livrädd för att gå sist (och därför inte håller på och tränger mig osv), så hamnar jag ofta sist. Mycket intressant tråd, tack för att du skapade den!

Hoppas alla förstår vad du menar bara! [smile]


   
SvaraCitera

känner nog lite samma som du


   
SvaraCitera

en del människor har nog väldigt dåligt självfötroende. hade 1 kille som typ förföljde mig första året på universitetet (alltså ingen pojkvän utan 1 kille i min klass)
sjukt jobbigt


   
SvaraCitera