Aviseringar
Rensa alla

Vad är det jag gör?


Ämnesstartare

Jag har länge försökt gå ner i vikt och bantat lite av och an. Gick ner några kilo i höstas. Nu har jag gått upp igen och väger mer än någonsin vilket har gett mig panik. Har börjat spy upp det jag äter och tränar mer än vanligt. Jag äter och spyr, äter och spyr men "hetsäter" aldrig i riktigt stora omgångar som jag vet människor med allvarlig ätstörning kan göra. Jag spyr tills jag väger mindre än före måltiden eller lika mycket, aldrig mer då får jag panik. Ibland behåller jag det jag precis ätit om det inte går att spy för att det finns folk i hemmet som kan höra mig. Annars spyr jag.
Jag strävar alltid efter att gå ner i vikt och planerar mina dagar om vad jag ska äta och träna.

Jag känner mig duktig när jag spyr men jag vill egentligen sluta spy och äta! Hjälp 🙁


   
Citera

Börja ät efter en diet.. Typ bara äta kött, fisk och sånt. Inte äta potatis, ris, pasta och andra degprodukter. Lågt GI/Atkins.
Träna inte mer än fyra gånger i veckan och sluta tänk på din vikt. Ju mer du stressar upp över det så ger det oftast motsatt effekt.
Och spy inte upp maten! Du går inte ned i vikt för det.

Hur lång är du och hur mycket väger du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är 156 cm, 48.5 kg..


   
SvaraCitera

Är man såpass ung som du är så ska man inte banta övht, är man extremt överviktig så får man dietråd av läkare.
Då detta endast är en äs-grej så ska du försöka lägga bort alla tankar om kalorier, fett etc och försöka bli frisk.


   
SvaraCitera

Jag vill bara skaka om dig och få dig att genom någon annans ögon se vad du gör med dig själv. Såsom jag önskar någon gjort med mig.. Just bulemi, vilket du troligtvis håller på att utveckla, är farligt på det sättet att du förutom att du förstör din kropp genom att gå ner i vikt, också förstör tänderna m.m. Var starkare än tankarna och sök hjälp för det är inte normalt att spy upp maten för att gå ner i vikt. Även om mia vill bli din vän, eller ana för den delen så är inget värt det. Mina röster sitter kvar även om matlusten och kilona är tillbaka.

Men försök annars att börja äta 'nyttigt', normala portioner men dra bort sötsaker m.m. När du äter 'ren' mat så kan det kännas lättare att inte behöva spy upp den sen. Och dra ner på motionen till måttliga mängder.

Vill du prata om något så skriv 🙂
Kram


   
SvaraCitera
_1993_

Jag tycker du ska börja ta hand om dig själv. Inte banta eller tänka på din vikt så mycket. Du är ju så ung! Risken för ätstörning är stor, och jag lovar dig att du inte vill dit. Jag talar av egen erfarenhet, och jag har också haft många vänner som fastnat där.

Men jag tycker inte det är fel att du vill ta hand om dig, ät nyttigt och motionera lagom det är det bästa för kroppen och det snabbaste sättet att gå ner i vikt. Spy inte upp maten.

SNÄLLA ta dig samman innan det blir värre, du har redan börjat få tendenser till ätstörning. Jag kan stötta dig om du vill, pm.a isf.

<3


   
SvaraCitera