Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som är fel ?


Ämnesstartare

Hej!
Jag är 17år och har ingen vän. Är det jag som gör fel?
Förut hade jag många kompisar men plötsligt tappade jag kontakt med alla. Jag är ingen "fest-människa", dricker inte alkohol osv.. När jag hade vänner så var jag alltid för dom när ån av dom behövde något, men när jag ville prata med någon så fanns ingen för mig. Den enda vän jag har är min pojkvän, men man kan ju inte prata med honom om allt -det är ju en kille och de förstår inte lika bra ibland... När jag tänker något är fel så säger jag det till människa som gör felet och oftast blir det dåligt och jag förlorar de bara.. Vad ska jag göra? Orkar inte sitta med föräldrar när pojkvännen inte är här då, jag saknar att ha tjejsnack osv.. Kan man göra något åt det eller ska jag va "ensam" hela livet? ...

ensam-2_38833194_120731673.jpg


   
Citera

chokladgris:

Jag är 17år och har ingen vän.

hej! Samma här. jag är en kille som är ensam. jag hade också vänner förr men nu när man e i gymnasiet blir man ensam eftersom man splittras. Jag har svårt att få vänner. Extra svårt för jag är inte denna "Hockey-fest-sportiga-brat"-typen du vet. Vi är nog många som känner så, det är inte bara du. Det bästa är ju att du har en pojkvän, jag har ingen partner överhuvudtaget. Är det svårt att prata med honom om dina bekymmer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den största anledningen varför man inte får nya vänner är för att man fått för sig att det är svårt, tro mig jag vet.


   
SvaraCitera

chokladgris:

men man kan ju inte prata med honom om allt -det är ju en kille och de förstår inte lika bra ibland...

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vigge le man:

Är det svårt att prata med honom om dina bekymmer?

Jag kan prata med honom om allt.
men när vi bråkar lite eller så har jag ingen att berätta det för. Han kan inte säga vilken klänning är finare och vilken nagellack passar till skor.. Så ibland behöver man en tjejkompis [rolleyes]


   
SvaraCitera

Jag har få vänner och festar inte osv som du gör. Det är ju svårt att vidga sina vyer i det verkliga livet eftersom man går i samma klass och så vidare men försök på andra håll, försök hitta kompisar som du kan prata med online osv. Jag har massor av online kompisar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

online kompisar.

Jag har försökt, men det är inte lätt att hitta nån vettig på nätet heller [sad]


   
SvaraCitera

chokladgris:

det är inte lätt att hitta nån vettig på nätet

Jag har hittat jätte många vettiga på nätet så det beror nog på lite vart man letar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

det beror nog på lite vart man letar.

vart letar man då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet hur det är, är inte i precis samma sits men känner att mina vänner inte gynnar mig på så många sätt. Jag får inte ut något av många utav mina få vänskapsrelationer.

Mitt tips är att vara desperat och gå ut (fest osv) så mycket som möjligt. Jag hade gjort det om jag kunde[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chokladgris:

Jag är ingen "fest-människa"

debepe:

Mitt tips är att vara desperat och gå ut (fest osv) så mycket som möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle va kul att ha nån tjejkompis här i Gbg som man kan gå ut med, få hjälp med att välja klänning, skor.. Prata lite dumt och "inte dumt" ibland..

Var kan man hitta nån intressant?


   
SvaraCitera

Börja på nån aktivitet eller ngt då? Brukar vara väldigt lätt att hitta vänner om man är med i ngt typ av lag (ex. fotboll, gymnastik osv, behöver ju inte vara sport heller kan ju va ex. foto). I skolan brukar man ju träffa mkt nya människor och ha chans att lära känna dem vid ex. grupparbeten....annars, om du är desperat och känner att du inte har ngt att förlora så kan du ju alltid snacka med främlingar på bussen/tåget.. Tycker allmänt att svenskar är väldigt stela som inte pratar med fränlingar men jag tror att de flesta blir glada över ett samtal med ngn de inte känner om de ändå bara ska ta sig från en plats till en annan! Förhoppningsvis lyckas du styra ett sådant samtal dit du vill och upptäcker att ni har gemensamma intressen (kanske åker samma buss varje dag till skolan exempelvis? finns då stora chanser att lära känna) och därmed utvecklar en vänskap 😉 Lycka till!


   
SvaraCitera

chokladgris:

vart letar man då?

Här, på UM. Det är förstås fullsmockat av troll, men de brukar vara rätt fina bakom trollandet. Jag träffade min sambo här på UM och många andra som jag har haft mångåriga kontakter med.

Men ja, online-vänner är ju inte samma sak som en nära vän man kan träffa och umgås med. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men ja, online-vänner är ju inte samma sak som en nära vän man kan träffa och umgås med.

[cry]


   
SvaraCitera