Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som gör musik bra?


Ämnesstartare

Detta kanske är en av de svåraste frågor som finns men vad är det som gör att musik är tillfredställande?

Vad är det som gör att just dessa takter eller den här typen av melodier generellt sätt funkar bland de flesta och varför andra inte funkar?

Finns det någon här som inte gillar musik alls?

Någon som har någon fundering kring det hela?


   
Citera
Ämnesetiketter

Bob Dylan

stäng tråd.


   
SvaraCitera

Maxwinner:

Bob Dylan

Tröttnar du aldrig?

ont: sjukt bra fråga. Men det intressanta är mer: hur kommer det sig att vissa gillar en typ av musik som andra verkligen inte står ut med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

ont: sjukt bra fråga. Men det intressanta är mer: hur kommer det sig att vissa gillar en typ av musik som andra verkligen inte står ut med?

Det kanske leder till en ytterligare fråga: Kan allt ljud vara musik?


   
SvaraCitera

rytmer är djupa.

allt annat är bara ytligt.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Det kanske leder till en ytterligare fråga: Kan allt ljud vara musik?

Mjo, vad är definitionen av musik, egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Mjo, vad är definitionen av musik, egentligen?

Precis. Men lixom det finns ju ''populärmusik''. Men beror det på att det är melodier eller rytmer som merparten av människor kan ''känna'' eller beror det enbart på bra marknadsföring?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

beror det enbart på bra marknadsföring?


   
SvaraCitera

Budolicious:

hur kommer det sig att vissa gillar en typ av musik som andra verkligen inte står ut med?

folk ska anse sig vara bättre hela tiden, hävda sin musiksmak typ. men uppenbarligen har ju nån av parterna objektivt (lol) sämre musiksmak, och det kan man nog ha tror jag.

FreeWay89:

Det kanske leder till en ytterligare fråga: Kan allt ljud vara musik?

i rätt sammanhang så tror jag nog det.


   
SvaraCitera

kudde:

folk ska anse sig vara bättre hela tiden, hävda sin musiksmak typ. men uppenbarligen har ju nån av parterna objektivt (lol) sämre musiksmak, och det kan man nog ha tror jag.

Nej, det där stämmer inte. Inte i alla fall åtminstone. Jag kan ju säga att jag verkligen inte gillar hiphop och rnb utan att "hävda mig". Medan andra tycker det är det bästa som finns och de hatar metal.


   
SvaraCitera

Bra musik ger än känslor. Fast det stämmer inte till hundra procent, dålig musik ger än också känslor tex irritation.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Jag kan ju säga att jag verkligen inte gillar hiphop och rnb utan att "hävda mig". Medan andra tycker det är det bästa som finns och de hatar metal.

iofs, det stämmer väl mer om man på nåt snobbigt sätt ser ner på folk som lyssnar på en viss genre. hah. men jo, jag håller med till en viss del. men sedan är ju musik så stort nu att man faktiskt kan säga, hur mycket jag än ogillar det, att det finns något bra inom varje genre.(bortsett från mainstream mtvpophiphoprnb obviously) om man försöker hitta det.

samtidigt är det inte så svårt att få förutfattade meningar om folk som lyssnar på takida-aktig musik då det oftast stämmer.


   
SvaraCitera

Känslan man får.

Sonecha gillar inte musik![surprised]


   
SvaraCitera

kudde:

samtidigt är det inte så svårt att få förutfattade meningar om folk som lyssnar på takida-aktig musik då det oftast stämmer.

Jo, absolut
Men alla har inte intresset/tiden att skaffa sig någon djupare musiksmak heller. Faktiskt.


   
SvaraCitera

Främst melodi, sedan rytm [bigsmile]


   
SvaraCitera