Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som gör musik bra?


Ämnesstartare

Jag antar att det är en smaksak och sen kanske till viss del lite vad man kanske assoscierar musiken till?

Jag gillar musik som låter "friskt"/"öppet", om ni tänker er en massa reverb och delay på gitarrerna, trummor som är ambiencemickade där man har en riktig saftig baskagge, bas som spelar kvintar och oktaver med plektrum. Jag tycker om soundet men vissa kanske tycker att detta låter "skitigt" och oorganiserat?

Sen tycker jag även om musik som är väldigt svängigt, slap- och popbas, sådan musik jag kan lyssna på en fin sommarmorgon.

[smile]


   
SvaraCitera

Jag bör tillägga att själva ljudet inte är lika viktigt som melodin!


   
SvaraCitera

vad gullig du är som ställer en sån fråga
men jag tror det är en känsla av sympati typ, som gör det


   
SvaraCitera

Maxwinner:

Bob Dylan

stäng tråd.

Tönt.


   
SvaraCitera

Korvkvartetten:

Jag gillar musik som låter "friskt"/"öppet", om ni tänker er en massa reverb och delay på gitarrerna, trummor som är ambiencemickade där man har en riktig saftig baskagge, bas som spelar kvintar och oktaver med plektrum.

Låter som min idé om bra musik. Brukar lägga reverb på trummor i princip alltid, det ger låtar ett lite mer spejsat sound. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Låter som min idé om bra musik. Brukar lägga reverb på trummor i princip alltid, det ger låtar ett lite mer spejsat sound.

Det är jävligt nice! Jag har prövat det, dock inte på det senaste jag gjort men jag funderar på att köra lite mer med reverb på trummorna.


   
SvaraCitera

soul


   
SvaraCitera

Att den på ett behagligt vis kan förmedla och kanske även förstärka en känsla, eller någon liknande hippieförklaring. [cool]


   
SvaraCitera

Jag fastnar för melodier, sen gillar jag vissa sound och så vidare... All musik är verkligen inte bra, och all musik borde verkligen inte få kallas musik.


   
SvaraCitera

Att musiken är ärlig och har något att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som jag fastnar för i en låt är b la texten, vilket jag alltid lyssnar på. Tycker det är så tråkigt med människor som inte gör det, för då missar man så mycket osv. Sen är det vissa stycken som man längtar efter att få höra i en låt. Det kan vara t ex ett riff som är helt annorlunda mot resten, eller trummorna som spelar annorlunda om bara så för några sek [bigcheers] me like


   
SvaraCitera

Det som i varje fall enligt mig gör musik bra e för att den uttrycker hur man känner sig- ledsen, glad- arg..... och så vidare, och så vidare...
själv står jag verkligen inte ut ens en dag utan musik, hehe[blush]


   
SvaraCitera