Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som gör så att vi blir förälskade i någon?


ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag har tänkt på detta, men exakt vad är det som bestämmer vem vi förälskar oss i? 

    

En rolig grej på tal om det där; jag och kompis A snackade med några snubbar på gymmet i veckan och berättade att vi skulle ha fest i helgen blabla och bjöd in dem. jag tyckte att en av dem verkade sjukt schysst, han var rolig och verkade vettig. så jag berättade det för kompis B och sa att han skulle komma.

han och B hookade senare på kvällen! idag berättar hon att hon antagligen inte hade lagt märke till honom om jag inte hade sagt något om honom. det tycker jag är lite roligt, för så är det ju. ibland missar man människor som man ett tag senare lär känna och så tänker man; hur kunde jag missa dig?

jag tror att miljön påverkar väldigt mycket hur man klickar med en person. omgivningen, vad man hittar på tillsammans, hur man framstår osv. sånt påverkas ju också i framtiden, så alla förhållanden går alltid igenom jobbiga perioder där man inte känner likadant längre. så gör man slut och går vidare till nästa förhållande där samma sak ofta händer igen.


   
SvaraCitera
Apa13

honolulu:

lärde mig på neuropsykologin att skratt, orgasm och förälskelse registreras på samma område i hjärnan. därför kan man tro att man är intresserad av/förälskad i någon när man legat eller om denne får en att skratta, i samband med att man är på samma plan i tankar och värderingar. även utseendet/attraktion påverkar, vi tenderar att tillskriva goda egenskaper till det som ser bra ut estetiskt, rent evolutionärt (vi blir lite förvånade när en vacker blomma stinker).

Nu är det ju såhär att om du hade läst hela tråden så skulle du har sparat runt 10-30 sekunder kanske men bara för att nu gjorde det du gjorde så kanske någon gång idag så kunde du har haft 10-30 sekunder tillbaka.

"hjärtat är bara en muskel och utsöndrar ingenting i tanke-/känsloväg. används bara som metafor. hjärnan sköter allt. sen att det kan påverka blodtrycket etc så att man känner obehag eller pirr i mage och bröst är pga blodtrycksförändringar och annat."

Helt rätt! men om du nu hade läst vad jag skrev högre upp så skulle du förstå att jag var inte direkt 100% seriös men jag gillar verkligen hur du framförde det och jag hade en tanke innan att blodtrycket bör ju förändra ganska mycket. liksom jag ser det som att när man är nervös och sådant så får ju hjärnan det extra svårt vilken KAN leda till olika händelser. Orkar inte prata om det mer pg.a att jag har varit riktigt trätt idag. 🙂


   
SvaraCitera

honolulu:
    

En rolig grej på tal om det där; jag och kompis A snackade med några snubbar på gymmet i veckan och berättade att vi skulle ha fest i helgen blabla och bjöd in dem. jag tyckte att en av dem verkade sjukt schysst, han var rolig och verkade vettig. så jag berättade det för kompis B och sa att han skulle komma.

han och B hookade senare på kvällen! idag berättar hon att hon antagligen inte hade lagt märke till honom om jag inte hade sagt något om honom. det tycker jag är lite roligt, för så är det ju. ibland missar man människor som man ett tag senare lär känna och så tänker man; hur kunde jag missa dig?

jag tror att miljön påverkar väldigt mycket hur man klickar med en person. omgivningen, vad man hittar på tillsammans, hur man framstår osv. sånt påverkas ju också i framtiden, så alla förhållanden går alltid igenom jobbiga perioder där man inte känner likadant längre. så gör man slut och går vidare till nästa förhållande där samma sak ofta händer igen.

mycket intressant! första gången jag fick höra talas om min partner var det om en sak hen gjort som jag fann imponerande.


   
SvaraCitera

amsi:
mycket intressant! första gången jag fick höra talas om min partner var det om en sak hen gjort som jag fann imponerande.

i know right! hah mm juste! vi är drivna av andra individers framgång och achievements, visar på evolutionär duglighet osv.

glömde nämna det som en faktor som påverkar vår förälskelse! satt faktiskt och tänkte i typ en minut på att det var något jag glömt som jag kommit på sekunden innan, var så disträ så jag sket i det.

Apa13: liksom jag ser det som att när man är nervös och sådant så får ju hjärnan det extra svårt vilken KAN leda till olika händelser.

jag förstår inte riktigt vad du försöker få fram här. du håller med mig och försöker styrka det genom ytterligare ett exempel, eller?


   
SvaraCitera

honolulu:

i know right! hah mm juste! vi är drivna av andra individers framgång och achievements, visar på evolutionär duglighet osv.

glömde nämna det som en faktor som påverkar vår förälskelse! satt faktiskt och tänkte i typ en minut på att det var något jag glömt som jag kommit på sekunden innan, var så disträ så jag sket i det.

vi hade kanske inte ens varit ihop om jag inte hört talas om det. skumt. det hade varit jätteintressant att läsa mer om det. 


   
SvaraCitera

amsi:

vi hade kanske inte ens varit ihop om jag inte hört talas om det. skumt. det hade varit jätteintressant att läsa mer om det. 

mm! det finns säkert mycket att läsa om det ifall man googlar rätt grejer. detsamma om typ attraktion/skönhet och evolution.


   
SvaraCitera

Jag har ibland blivit attraherad till personer jag aldrig tänkt mig att jag skulle vara attraherad av. Det går inte att förklara, sånt vet man bara.


   
SvaraCitera