Aviseringar
Rensa alla

Vad är detta för djur? (bild)


Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Easy, tiger. This is a 404 page. [sad]

Skulle länka till en bild på den sidan men det blev knasigt, men detta är i alla fall bilden:
Image

Den övre är en iller, mellersta en mink och den nedersta en utter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja.

isola:

[sad] rädda dem

Varför jag undrar om det är mink eller iller är väl som jag misstänker att lagarna är skrivna att... iller har väl knappast kommunen något med att göra med, men är det minkar så ligger det väl i kommunens ansvar. Eller är jag ute o cyklar? Sedan är ju frågan om det är "vilda" minkar eller som sagt... några som rymt från någon minkfarm?

isola:

De kan frysa ihjäl pga tanklösa tokstollar släppt ut dem

isola:

[sad] rädda dem

Jo, jag tycker också synd om dom. Frysa ihjäl tror jag inte de gör om det är minkar. De lever väl i sina burar utomhus även på vintern... eller??? Minkpäls,, you know. [wink] Men däremot är ju matfrågan ett betydligt större problem. Det är därför jag börjat mata dom. Kanske är fel IOF sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

kommunens ansvar.

Kommunnissarna kommer inte att skutta runt och leta minkar, utan endast skriva lite i sina papper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Frysa ihjäl tror jag inte de gör om det är minkar

Minkar fryser ihjäl utan skydd, som de flesta djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

"Minken har en kroppslängd på 30–45 cm lång exklusive svansen på 13–23 cm."

"Illern blir mellan 30 - 46 cm lång (hanen), 29 - 36 cm (honan)."

iofs står det ej om svansen är medräknad där.. aja!

Lite svårt av mig att exakt gissa längd. Tog bilden med ett teleobjektiv på kameran. Storleken jag uppgav är mycket vilt chansad.

Geigerzähler:

Skulle länka till en bild på den sidan men det blev knasigt, men detta är i alla fall bilden:
Den övre är en iller, mellersta en mink och den nedersta en utter.

Kroppsformen ser ju väldigt snarlik ut på både iller resp mink enl denna bild. Men ska man enbart gå enl detta vita i ansiktet så är det ju definitivt inte en iller utan en mink. De är ju inte så där superrädda men å andra sidan är de inte så tama så att man kan klappa dom.

Å andra sidan kanske varken iller eller mink gillar att bli klappade o gullade med. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Å andra sidan kanske varken iller eller mink gillar att bli klappade o gullade med. [smile]

Nej, tror inte det, kanske tamillrarna men de ser ofta (inte alltid) helt annorlunda ut på grund av selektiv avel o.s.v. Meeen det finns ju pälsminkar som har andra färger än de vilda också på grund av avel, fast det är inte riktigt lika vanligt. Dessutom så finns minken naturligt i det vilda i Sverige, det gör inte illern om jag inte missminner mig. Så jag är helt, heeeeeelt säker på att det är en mink som du har fotat där.


   
SvaraCitera

Mink. Ni som tror att det är en iller, är ni allvarliga?!
Minkar är ren skit i den svenska naturen, vet inte hur det är längre men vet att det varit skottpeng på mink i stora delar av Sverige åtminstone i perioder. Väldigt synd att de ska svälta, självklart, men att mata dem och bidra till deras fortlevnad gör bara att du bidrar till andra djurs död och förstörelse av den svenska faunan. Minken passar inte in, den fungerar inte i den svenska naturen utan bidrar till utrotning av flera olika andra arter.

Skulle tro att man är skyldig att anmäla mink till kommunen, det finns inte någon kommun som vill ha mink - både för minkens och andra arters skull - så de skjuter dem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geigerzähler:

Dessutom så finns minken naturligt i det vilda i Sverig

Tvärtom. Minken är allt annat än naturlig i Sverige, illern finns däremot i södra Sverige. Alla minkar i Sverige är utsläppta/utplanterade och förstör som faaaaaaaaaaan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Tvärtom. Minken är allt annat än naturlig i Sverige, illern finns däremot i södra Sverige. Alla minkar i Sverige är utsläppta/utplanterade och förstör som faaaaaaaaaaan.

Ja, det är helt sant! Jag uttryckte mig lite klumpigt bara, menade att de finns vilda i naturen, även om det kanske inte är naturligt. Men finns det iller i sverige?


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Ja, det är helt sant! Jag uttryckte mig lite klumpigt bara, menade att de finns vilda i naturen. Men finns det iller i sverige?

Tänkte väl att du borde ha koll. [crazy]
I södra Sverige finns illrar, några har även tagit sig en liten bit upp i Svealand...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

I södra Sverige finns illrar, några har även tagit sig en liten bit upp i Svealand...

Ah, okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Kommunnissarna kommer inte att skutta runt och leta minkar, utan endast skriva lite i sina papper.

Jag misstänker nog dessvärre detsamma. Hade det varit mängder av minkar kanske de agerat lite annorlunda men nu är det ju bara 3 eller fyra stycken.

isola:

Minkar fryser ihjäl utan skydd, som de flesta djur.

Jag har ju varit på minkfarmar o på sommaren har de ju minkarna i stora nätburar som står på marken eller på ställningar någon halvmeter över marken. Men hur de har minkarna vintertid har jag faktiskt ingen aning om. Men det kan säkert stämma att de inte tål temperaturer neråt 20 - 25 minusgrader som vi redan haft den här vintern. Fakta måste väl onekligen vara att matfrågan är det största problemet för dom i kombinationen med all snö. Hade det varit barmark o plusgrader hade de säkert fixat sin mat själva. Skogsmöss finns ju i mängder men på grund av all snö har ju mössen "gått i ide" under all snö. Så på det sättet är det ju svårt för dom att få tag i någon mat.

Förresten - finns det vilda minkar i Sverige? Det borde det ju finnas!?


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Förresten - finns det vilda minkar i Sverige? Det borde det ju finnas!?

Inte naturligt och det är fri jakt på dem - av en mycket, mycket logisk anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Minken passar inte in, den fungerar inte i den svenska naturen utan bidrar till utrotning av flera olika andra arter.

Skulle tro att man är skyldig att anmäla mink till kommunen, det finns inte någon kommun som vill ha mink - både för minkens och andra arters skull - så de skjuter dem.

Luna Lovegood:

Tvärtom. Minken är allt annat än naturlig i Sverige, illern finns däremot i södra Sverige. Alla minkar i Sverige är utsläppta/utplanterade och förstör som faaaaaaaaaaan.

Du menar att mink aldrig funnits i Sverige o ska inte finnas normalt i Sverige? Är de alltså inplanterade (importerade)? Från vilket land då?

Sorry, jag har noll koll på dessa djur. [blush]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Du menar att mink aldrig funnits i Sverige o ska inte finnas normalt i Sverige? Är de alltså inplanterade (importerade)? Från vilket land då?

Minkar är hundraprocentigt onaturliga i Sverige. De är importerade, för pälsen, från Nordamerika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men finns det iller i sverige?

Jag vill minnas en gång när jag var jävligt liten att farsan sa att det var en iller som sprang i ett stenröse o det var här nere i södra Sverige (Småland).

Luna Lovegood:

Minkar är hundraprocentigt onaturliga i Sverige. De är importerade, för pälsen, från Nordamerika.

WOW... det hade jag ingen aning om. [blush] Jag trodde att de alltid funnits i Sverige eller snarare att de fanns i Sverige redan innan människan kom hit för 10.000 år sedan o att de fanns på vikingatiden o att det är lika naturligt att de finns idag. [smile]

Tack för den infon! [love]

En fråga... ok, att mata dom ger mer skada än nytta säger du. Om jag lyckas fånga dom... är det jag som äger dom då dvs har jag rätt att döda dom o behålla skinnen? Synd på de gulliga djuren iof sig om de de är en plåga för den svenska naturen så är det ju bättre att avliva dom.

Alt fånga dom o ha dom i stora burar o vänta tills de får ungar så har jag en egen minkfarm om några år. [bigsmile]


   
SvaraCitera