Aviseringar
Rensa alla

Vad är din syn på Bibeln? Jesus? Helvetet?


Ämnesstartare

Kungen blev tillfrågad om hans syn på kristendomen. [cool]

Fråga:
Min kungliga höghet notfallingapart, vad är din syn på Bibeln? Jesus? Helvetet? Är du kristen?

Svar:
Jag tror det är fel att tro att Bibeln är Guds ord. Han skrev inte den, män gjorde, och de ursprungliga goda ord övergår genom dussintals olika översättningar till en tro som sprider rädsla hos människor för att vinna kontroll över dom. På den tiden styrde kyrkan länder, inte politiker eller företag, och som ni vet, kyrkorna kämpade krig och dödade och lemlästade och deformerade, men du litar på deras tolkning av "Guds" ord?

Tror ni verkligen att Gud inte är stor nog att förstå och förlåta även de mest svåra synder? Vad skulle vara den poängen med en människas liv? Att se om vissa personer kan passera vissa avgörande prov på att vara plikttrogna? Vad skulle Gud göra med alla de bra? Och varför skulle han vilja ha en man som tycker illa om sig själv och begår brott i hela sitt korta liv på jorden för att bli torterad för 50 biljoner år i helvetet? Har brottet passande straff? Låter som ett mycket barnsligt sätt att sköta ett universum! Mänskliga föräldrar är mer toleranta än en sådan Gud. Och jag skulle tro Gud att vara en mycket mer förståelse än mänskliga föräldrar.

Här är en bättre idé i min mening: Vad ifall verkligheten skapades av Gud, som gjorde mannen i hans likhet, med makt och herravälde över allt, så att varje man och kvinna kan då lära sig av sin egen makt och gudomlighet? Vad händer om denna Gud älskade alla hans barn så mycket att även de som snubblade och ramlade och gjorde illa i livet skulle vara kärleksfullt omfattas av detta slag, allvetande, värmande, förlåtande Fadern för att visa deras sanna natur? Tänk om, efter valet, de kunde leva ett annat liv, eller så många som de ville, eller utforska andra verkligheter, så att alla skulle komma in i "himmelen" genom att till fullo förstå under och magi de oändliga miraklerna av livet? Vad händer om ingen har döms till helvetet, förutom kanske lever ett numera ynkligt olyckliga liv på jorden byggt på deras missriktade tänkande. Och tänk om det bara fanns kärlek, bara himlen och bara Gud för dem som valde att se livet på detta sätt? Låter de inte gudomligt?

Naturligtvis så ser de flesta människor inte livet så här, så gissa vem som verkade ha ett bättre sätt? Jesus. Inte den enda son till Gud, men en av oss som undervisade och bodde sanningen, att ge honom herraväldet över varje begränsning. Han är en välsignad som visar oss hur livet kan vara. Och genom att följa hans lära, och lära av många andra upplysta själar, alla kan göra samma sak. Men genom att följa den här mannen, eller genom att placera honom högre än dig själv, så förstör många av hans budskap och du börjar dyrka en idol i stället för de sanningar han lärde.

Jesus älskar dig och mig, och varje levande själ. Så gör Gud. De vill inte döma, bara kärlek. Det är vi som dömer.

Ser du mig som kristen?


   
Citera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Ser du mig som kristen?

Ja du är rena rama prästasvinet själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trodde inte dom hade internet på kloster[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Ja du är rena rama prästasvinet själv

Vadå, nu fattar jag inte riktigt. Hur menar du? Du menar att du tycker att jag predikar? Eller vadå? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Vadå, nu fattar jag inte riktigt. Hur menar du? Du menar att du tycker att jag predikar? Eller vadå?

Jaa, för fan, lägg ner den där jävla rappakljan o läs Kalle Anka ist.


   
SvaraCitera
loita

jag säger att jag tröttnade på att läsa efter en mening, de säger kanske hur intresserad jag är 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror notfallingapart är gay[blush]


   
SvaraCitera

SMS från 118800 är betydligt kortare.

Skicka ett om bibeln istället.


   
SvaraCitera

tl;dr


   
SvaraCitera

1.Fejk
2.Jude
3.Fejk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Jaa, för fan, lägg ner den där jävla rappakljan o läs Kalle Anka ist.

loita:

jag säger att jag tröttnade på att läsa efter en mening, de säger kanske hur intresserad jag är 😛

Chickfactor:

tror notfallingapart är gay[blush]

DinGud:

SMS från 118800 är betydligt kortare.

Skicka ett om bibeln istället.

Homunculi:

tl;dr

Jucka:

1.Fejk
2.Jude
3.Fejk

Jag talar bara till mitt folk [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Jag talar bara till mitt folk

O det är en tunna piss eller


   
SvaraCitera
loita

gammalt skämt ^^'[party]


   
SvaraCitera

notfallingapart:

Tror ni verkligen att Gud inte är stor nog att förstå och förlåta även de mest svåra synder?

Argumentet för att Gud kan förlåta vilka synder som helst bara man verkligen ångrar sig är att Jesus tog alla synder på sig.

notfallingapart:

Vad skulle Gud göra med alla de bra? Och varför skulle han vilja ha en man som tycker illa om sig själv och begår brott i hela sitt korta liv på jorden för att bli torterad för 50 biljoner år i helvetet? Har brottet passande straff?

Gud ska ta hand om de som kommer till paradiset. Enligt Big Bang teorin uppstod tiden och rummet vid Big Bang, alltså vid universums uppkomst. Tiden existerar alltså inte utanför universum, helvetet är säkert även utanför universum i en andlig värld. Alltså existerar inte tiden i helvetet, det som existerar där är evigheten. Alltså måste man vara för evigt i helvetet eller himlen. Jag tror däremot att evigheten uppfattas annorlunda än vi föreställer oss eftersom vi är så vana att leva i tiden.


   
SvaraCitera

Bibeln är en lögn som funnits i många år, den började nog som någon saga utav nått psykat offer, sen har den utvecklats och blitt större och större, står inget om dinos eller hur världen utvecklats på riktigt, står bara en massa skit som gör folk glada för de finns nått större än dem


   
SvaraCitera