Aviseringar
Rensa alla

Vad är en "anarkist"?


Ämnesstartare

Jag sedan några månader till baka trott mig vara en anarkist. Nu har jag dock pratat med några andra som också kallar sig anarkister, och det visar sig att vi inte alls håller med varandra om någonting. Märkligt.

Kan någon förklara anarkismen för mig, så att jag kan lista ut vilka av oss som verkligen är anarkister?


   
Citera

The King in Yellow:

Jag sedan några månader till baka trott mig vara en anarkist.

Hur kan du tro dig att vara det om du inte vet vad anarkismen innebär?


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

[love][love][love][love][love]


   
SvaraCitera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism

Anarkism (från grekiskans ἀν (utan) + ἄρχειν (att styra) + ισμός (från stammen -ιζειν), "an archos", "utan härskare", är en politisk riktning med syfte att avskaffa statsmakten, [1][2] kapitalismen och alla andra hierarkiska och auktoritära strukturer i samhället. Det finns ett flertal olika varianter av anarkism, men det gemensamma målet är ett stats- och klasslöst samhälle. Något förenklat kan man säga att anarkisterna vill organisera samhället horisontellt, inte vertikalt, och med allas jämlika medverkan. Staten, kapitalet och klassamhället ses som hinder som först måste undanröjas med en social revolution för att detta ultrademokratiska samhälle ska kunna realiseras.


   
SvaraCitera

The King in Yellow:

vilka av oss som verkligen är anarkister?

Antagligen ingen av er. Verklig anarkism är så verkligetsfientlig och går så starkt emot människans natur att ingen vettig människa kan tro på det. Total frihet kan inte existera, lagar och regler måste finnas för att ett samhälle skall fungera.


   
SvaraCitera

anarkisterna har iaf fattat att det är anarki man måste börja med


   
SvaraCitera

AndyH:

Total frihet kan inte existera, lagar och regler måste finnas för att ett samhälle skall fungera.

källa på det, tack.


   
SvaraCitera

AndyH:

Antagligen ingen av er. Verklig anarkism är så verkligetsfientlig och går så starkt emot människans natur att ingen vettig människa kan tro på det. Total frihet kan inte existera, lagar och regler måste finnas för att ett samhälle skall fungera.

[tired][tired][tired][tired][tired][tired][tired][tired]

Anarkister har inget alls emot lagar och regler. [tired][tired][tired][tired][tired]


   
SvaraCitera

har en kompis som är med i muf och är anarkist typ, så man kan visst vara kapitalist och anarkist på samma gång enligt han..


   
SvaraCitera

AndyH:

Verklig anarkism är så verkligetsfientlig och går så starkt emot människans natur att ingen vettig människa kan tro på det.

Vad snackar du om? [zzz]
Anarkism innebär inte laglöshet, endast ett avskaffande av alla hierarkiska instutioner.
Dessutom så är det ju snarare sättet vi lever på nu som kan anses onaturligt.


   
SvaraCitera

AndyH:

Total frihet kan inte existera, lagar och regler måste finnas för att ett samhälle skall fungera.

Total frihet är verklighetsfrånvarande ja, men det är liberalt trams och inget anarkister tror på.


   
SvaraCitera

kaninkudde:

har en kompis som är med i muf och är anarkist typ, så man kan visst vara kapitalist och anarkist på samma gång enligt han..

Han är anarkokapitalist, och det är inte en variant av anarkism. Faktum är att din muf:polare bara vill ha en häftigt frihetlig klang till sin drömvärld, trots att han ändå skulle vara för ekonomiska hierarkier och så vidare, vilket går emot anarkismens väsen.


   
SvaraCitera

iosib:

källa på det, tack.

Jag känner för att misshandla dig och mörda dina barn. Om du hindrar mig kränker du min frihet.

Jag kanske tyckte att just din cykel såg trevlig ut och bestämde mig för att använda den. Om du hindrar mig kränker du min frihet.

Poängen är att total frihet sker ofta på bekostnad av andras frihet, alltså kan inte total frihet finnas. Vissa begränsningar i friheten och vissa grunläggande regler krävs för att ett samhälle skall fungera.


   
SvaraCitera