Aviseringar
Rensa alla

Vad är en Svensk?


När man har svenskt personnummer.


   
SvaraCitera

Nationalismen som ideologi har inget med folket att göra. Det har funnits folk i miljoner år utan att det fanns nationalism. Existerade det klasser innan innan Marx eller uppstod de först när han skrivit klart sin definition av dem?

Statsnationalism är inte nationalism. Det är ett borgligt påfund för att motivera bönder att kriga för kungar som inte ens tillhör folket. Nationalstaten är ett idiotiskt projekt som existerar för att flytta makt uppåt i samhällspyramiden. Vi ska aldrig någonsin definiera oss efter nationalstater. Precis som samhällsklasser är de sociala konstruktioner som skapats av vårar herrar. Jag skiter fullständigt i medborgarskap.

Nationalism är ett utökat släktskap. Närmast har man kärnfamiljen, sen kommer släkten, och sen folkgemenskap, mänskligheten, primater, däggdjur, djur och allt levande. Hur blir man en medlem av en släkt? Man föds in i den. Hur blir man ett däggdjur? Man föds som ett.

Visserligen är jag inte så pepp på judiska kommunister men Wallerstein verkar ganska intressant. Jag läste en kortare analys av kapitalismen som han har skrivit som jag gillade. Kommunistisk litteratur kanske borde bli ett sommarprojekt.


   
SvaraCitera

acadi:

Nationalismen som ideologi har inget med folket att göra. Det har funnits folk i miljoner år utan att det fanns nationalism.

Det har aldrig funnits några folk utan de har hela tiden skapats. Det är bara ideologisk överbyggnad. Gränserna för vad som in- och utdefinieras ur de olika "folken" har varierat genom historien. Skåningar ses idag som svenskar t.ex. trotsa att man historiskt setts som både danskar och som ett eget folk. Definitionerna ändras utifrån vilket syfte de ska tjäna. I ett samhälle utan stater kommer inga folk att existera.

acadi:

Existerade det klasser innan innan Marx eller uppstod de först när han skrivit klart sin definition av dem?

Ja, och Marx var verkligen inte den första som skrev om klasser om du tror det. Klasser är intressegrupper i samhället med en gemensam position, "kultur", "folk", "etnicitet" däremot är bara konstruerade idéer kring olika typer av utseende eller genetiska anlag. Vilka karaktärsdrag som räknas till ett visst "folk" har även det ändrats hela tiden. Detta konstruerande av "raser" kallas för rasifiering.

acadi:

Statsnationalism är inte nationalism. Det är ett borgligt påfund för att motivera bönder att kriga för kungar som inte ens tillhör folket.

Det är nationalismens ursprungliga form.

acadi:

Nationalstaten är ett idiotiskt projekt som existerar för att flytta makt uppåt i samhällspyramiden.

Nationalism är omöjligt utan en nationalstat. Du kan inte upprätthålla en nation utan en stat. Nationalstaten är hela grunden för nationalismen och den byggdes upp kring denna.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Definitionerna ändras utifrån vilket syfte de ska tjäna. I ett samhälle utan stater kommer inga folk att existera.

Det fanns folk innan de fanns civilisationer. Romer, Kurder och Syrianer är folk utan länder. Försök övertala en syrian att han inte existerar. Det fanns skillnad på eskimåer och de som bor i djungeln långt innan nationalstaten.

Rödingajävel:

Nationalism är omöjligt utan en nationalstat. Du kan inte upprätthålla en nation utan en stat. Nationalstaten är hela grunden för nationalismen och den byggdes upp kring denna.

Är kurdisk nationalism omöjlig?

Folket behöver ingen administratör längst upp. Självständiga områden som sköter sig själva genom direktdemokrati fungerar alldeles utmärkt.

Vem sa att man ska upprätthålla en nation?


   
SvaraCitera

när man känner sig som svensk
alt svenskt medborgarskap


   
SvaraCitera

Är en katt som växer upp i ett stall en häst?

Svenskhet är ett släktskap. Jag blir inte wallenbergare även om jag vill vara det.


   
SvaraCitera

acadi:

Är en katt som växer upp i ett stall en häst?

är en italienare uppvuxen i USA amerikan?

svar: Ja.


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

är en italienare uppvuxen i USA amerikan?

Amerikan är en nationalitet, inte en etnisitet. De ända riktiga amerikanerna är indianer. Sen finns det vita amerikaner, Svarta amerikaner, asiatiska amerikaner hispanics osv.


   
SvaraCitera

acadi:

Amerikan är en nationalitet, inte en etnisitet. De ända riktiga amerikanerna är indianer. Sen finns det vita amerikaner, Svarta amerikaner, asiatiska amerikaner hispanics osv.

Svensk är också en nationalitet, det föds t ex svarta svenskar i Sverige hela tiden.
det finns svenskar som är asiater, afrikaner, vita, svarta, gröna, gula och bruna


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

en sån som har svenskt medborgarskap och lägger väskan på sätet bredvid i bussen

[bigsmile] Iaf en jävligt bra definition av stockholmare


   
SvaraCitera

ja inte är det någon som vägrar använda språket iaf


   
SvaraCitera

En person som har Svenskt medborgarskap är svensk.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Iaf en jävligt bra definition av stockholmare

så sant! är förvisso sådan också, men bara när det är gott om lediga säten och väskan är tung


   
SvaraCitera

Ett medborgarskap är bara en skrift på ett papper, ett beslut som genomdrivits när du av olika orsaker valt att flytta utomlands. Den säger ingenting om vilken nationalitet du tillhör. Idag kan du få medborgarskap utan att ha gjort ett spadtag, betalat in en skattekrona, och ha fundamentala kunskaper gällande sverige och det svenska språket. Jag blir inte en Mauretanier för att jag flyttar till Maurentanien, en Mauretanier blir inte en svensk för att han flyttar till Sverige. Principen gäller överallt i hela världen frånsett västeuropa. Hade jag använt mig av den dumsvenska logiken utomlands hade dom skrattat år mig. Hade jag sagt det på balkan hade jag blivit halvt ihjälslagen.

För att bli en svensk så måste du antigen ha etniska, eller kulturella band med den svenska entiteten. En svensk som växer upp i Finland eller USA men inte har svenska som modersmål är fortfarande svenskar. En colombian eller nigerian som kommer hit som adoptivbarn av svenska föräldrar med ett svenskt förflutet och lever efter svenska normer är också en svensk. Din tillhörighet avgörs inte i nödvändigaste fall huruvida du är vit eller svart. Den sitter i hjärtat och den värdegrund du håller kärt och lever efter.

En somalie som kommer hit vid 40 års åldern, går i burka och kan inte ett ord svenska är alltså ingen svenska hur mycket hon än vill se sig som en.

Rödingajävel:

"kultur", "folk", "etnicitet" däremot är bara konstruerade idéer kring olika typer av utseende eller genetiska anlag. Vilka karaktärsdrag som räknas till ett visst "folk" har även det ändrats hela tiden. Detta konstruerande av "raser" kallas för rasifiering.

Vart har du fått ifrån att en etnicitet skulle vara en konstruktion? Har inte svenskar inbördes en mer lik genuppsättning än med Maorier eller Bantu?

Rödingajävel:

Nationalism är omöjligt utan en nationalstat.

Det finns många folkslag som står eller har stått utan en egen stat. Acadi nämnde kurderna, jag kan nämna arabisk och turkisk nationalism som blossade upp i början av 1900-talet, då hade dom ingen egen stat utan ingick i osmanska riket. Finns många exempel.


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

då är man svensk medborgare.

Men man har ingen nationalitet eller?

En svensk är någon som är uppväxt i Sverige och har svenskt medborgarskap. Så enkelt är det.


   
SvaraCitera