Aviseringar
Rensa alla

Vad är era åsikter för Burka eller vad det än heter...


Ämnesstartare

Som rubriken leder, vad är era åsikter?


   
Citera
Ämnesetiketter

Man har väl rätt att ha på det om man vill så länge man inte tvingar någon annan.


   
SvaraCitera

Borde vara restriktioner när man jobbar statligt och tex i skolan, tycker jag Turkiet hade rätt i. Men ett förbud, nej.


   
SvaraCitera

Måste man ha en åsikt? Jag bryr mig verkligen inte


   
SvaraCitera

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om någon har en men.


   
SvaraCitera

deras familjer tvingar dem.


   
SvaraCitera

kan du inte stava till det ska du inte ha en åsikt om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devax) Hur vet du det?..petite) Jag frågade inte jag kunde stava rätt, jag frågade om din åsikt.


   
SvaraCitera

Plaggat:
devax) Hur vet du det?..petite) Jag frågade inte jag kunde stava rätt, jag frågade om din åsikt.

Lättare om du citerar dom så dom ser att du har svarat på deras kommentar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet, glömde knappen (Citera) tack ändå!


   
SvaraCitera

Plaggat: devax) Hur vet du det?

det är väl ganska tydligt att muslimer står nära sina familjer och därmed styrs av dem


   
SvaraCitera

Plaggat:
Vet, glömde knappen (Citera) tack ändå!

Du glömde den igen.


   
SvaraCitera

petite:
kan du inte stava till det ska du inte ha en åsikt om det.

Och om man är dyslektiker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devax:

det är väl ganska tydligt att muslimer står nära sina familjer och därmed styrs av dem

Ser ut som att du har levt i en sån familj. Med andra hand så tror jag att du har fel. Tror att det är själva hon sån bestämmer om hon vill bära den eller inte. 

Hoppas att jag inte sårar någon.


   
SvaraCitera
mynona

Jag får negativa associationer av den eftersom plagget härstammar från och symboliserar en könssyn som säger att: kvinnor måste täcka över sig för att inte ses enbart som ett sexobjekt; kvinnor förtjänar ingen respekt om de är ett "sexobjekt"; män ska slippa ha sexuell självkontroll; att alla är heterosexuella eftersom slöjan inte behöver bäras bland kvinnor bara bland män; att män inte kan vara sexobjekt eftersom de inte behöver bära slöja; och slutligen så symboliserar den en tro på att könen ska bete sig och klä sig olika eftersom bara det enda av könen har slöja och inte det andra. Och nej, könskoderna i västvärlden är inte jämförbara, en tjej kan bära vanliga jeans och vanlig tröja här precis som en kille. 

Jag tror att de flesta som bör slöja/burka gör det för att de själva vill och jag tror att de gör det enbart som ett slags symbol för religion/kultur. Det förändrar inte något av det i stycket ovanför. Jag är inte för ett förbud, vill man ha burka så ska man ha det, men jag sympatiserar inte med den syn på könens olika villkor den demonstrerar. Män behöver inte ha slöja: det avgör allt för mig.


   
SvaraCitera