Aviseringar
Rensa alla

Vad är era åsikter om detta?


Ämnesstartare

Jag tycker detta är lite intressant så jag tänkte höra lite med er här om vad ni tycker om detta. 
Jag såg ett youtube klipp där en tjej pratade om könsidentifiering. 

Om jag nu förstår rätt så är hon emot könsidentifieringen för att den blivit flummig. Jag själv tycker ju att det blivit lite oseriöst just för att helt plötsligt har alla blivit hen och liknande. 

Men vi säger såhär som ett exempel. Kajsa (tog bara ett tjejnamn) har biologiskt och vetenskapligt sätt blivit född som en tjej pga att en tjej har då XX kromosomer och en kille har ju då XY kromosomer. Vi andra då ser ju då denna kajsa som en tjej för att det är så vi är vana att se henne. Sedan kommer hon plötsligt på att hon vill identifiera sig som en kille som heter Jonas. Hon vill då att andra ska acceptera att hon är en kille och heter jonas och blir jättesur för att vi tycker det är svårt att ta in detta pga att det är en omställning för oss andra pga att vi är ovana /det är nytt för oss. Hur ser ni på detta? 

Min åsikt på detta leder ju då att Kajsa som blev en Kille som heter jonas då någonstans har medfött, ärftligt eller pga en psykisk diagnos fått för sig att hon är någon annan än det hon är och att pga denna psykiska diagnosen som hon fått av antingen av en trauma eller annat psykologskt sätt beter sig annorlunda jämfört med samhällets normer pga den psykiska diagnosen. Tex har man varit med om en olycka krig eller sådant får man ett beteende av det. Jag menar då att denna Kajsa då skulle ha varit med om något eller fått ärftligt eller medfött en psykisk diagnos och pga den fått ett beteende som anses annorlunda för samhället. Ofta att personer är annorlunda är ju inte bara positivt, det kan också vara tecken på att man behöver hjälp. Tex om en person säger att den är ett medium och ser spöken uppfattas den av samhället oftast som konstig eller sjuk/mentalsjuk pga att samhället är ovan med främmande saker, tex sokrates som var en filosof i athen ifrågasatte människors agerande och tänkande och dödades för att han tänkte utanför ramen och inte innan för som samhället gjorde. de tänkte ju de dom är vana vid. 

vill bara ha era åsikter kring detta. detta är intressant. 


   
Citera
Ämnesstartare

Josbec: Hur ser ni på detta?

Respekterar hennes önskan och börjar kalla honom Jonas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Respekterar hennes önskan och börjar kalla honom Jonas.

var det inte du som kalla mig idiot och blocka mig ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Josbec:

var det inte du som kalla mig idiot och blocka mig ?

Jo, det är möjligt. 


   
SvaraCitera

Jag själv, som indentifierar mig som mitt biologiska kön, kan såklart inte förstå hur trans-personer känner och tänker, men jag tycker inte att det är min ensak att tycka något om det. Jag respekterar allas val av kön, om du vill bli identifierad som en kvinna så är du kvinna. 🙂


   
SvaraCitera

Tror det snarare har mer med hormoner än någon diagnos/något trauma att göra. 

I alla fall så skulle jag fortfarande hävda att det är en tjej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag menar bara att eftersom de har en diagnos eller ja det kan vara en psyskisk diagnos och pga att de har den så beter de sig annorlunda, för de som har diagnoser anses ju vara annorlunda enligt samhället. Man tar avstånd från de som är fränmmande eller har diagnoser eller de som på något sätt anses vara annrlunda, varför tror ni annars det finns mobbing? Det är ju så det funkar, mobbin gåt till på samma sätt, en har blivit mobbad sen skäms personen för det och då måste den trycka ner någon annan som har samma egenskaper som den själv, dvs personen kanske inte har så mycket kompisar och liknande. detta påminner då mobbaren hur det vara själv att bli mobbad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda tar ju av stånd i vilket fall som, mobbaren för att den skäms för att ha blivit mobbad och därför trycker ner den som är mobbad och samhället tar avstånd från de dom inte är vana vid, tex annorlunda, de som har diagnoser eller liknande. 

Sokrates var en filosof i athen och han dödades för att han var annorlunda och ifrågasatte människors agerande och tänkande, dvs om en person tyckte om färgen grön tex så kunde han då tex ifrågasätta varför personen tyckte om den färgen. (Nu var bara det ett exempel men det var på så sätt han ifrågasatte folk) 


   
SvaraCitera

En bra idé e ju att inte felköna personen hela tiden som du gör i tex deta inlägg hela tiden och sluta felköna nästan ingen tycker det e jobbigt med att säga rätt till cis personer då ska det inte va svårare med transpersoner


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Tror det snarare har mer med hormoner än någon diagnos/något trauma att göra. 

I alla fall så skulle jag fortfarande hävda att det är en tjej. 

Alltså e du transfob?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vadå man kan ju inte helt plötsligt tro att alla är transfober bara för att det finns män som kanske hävdar att en hen är en tjej för att det är så personen var när hon föddes? Om en person har blivit född som en tjej som heter kajsa så är det ju inte konstigt då att man antar det är en tjej för det är ju en tjej? sen att kajsa kanske blev transexuell och blev en kille som heter göran så klart det blir en omställning då för alla andra? 

Män som hävdar att en tjej är en tjej för att hon föddes som en tjej, har alltid funnits och kommer alltid finnas, så varför då tro att den helt plötsligt ärt transfob bara för tjejen blivit en kille? för personen kommer ju det alltid vara den tjejen eller kille som personen föddes som, sen blir det ju en omställning såklart och det tar tid att förstå att någon bytt kön elelr namn. det borde ju folk räkna med att de blir en omställning för alla runtomrking om den byter kön eller namn. 


   
SvaraCitera
duden

Det finns två kön, män och kvinnor, that's it! Tycker det är sjukt irriterande när människor påstår att de är ett kön som de egentligen inte är.


   
SvaraCitera
Yaren

Han heter Jonas, inte Kajsa och han är man och han är en han. 

Kön är mycket mer än bara kropp, kromosomer och könsorgan. Transsexualism är varken en psykisk störning eller en sjukdom. Kön finns, det är till stora delar en social konstruktion, därför är det inte konstigt att känna sig som något annat kön än det man är född som. Spöken finns inte, därför är det konstigt att tro att man är ett medium och jag ser den som gör det som märklig. 

Med tanke på de orimliga och skadliga normer som samhället konstruerat är det inte konstigt att vissa inte vill identifiera sig med dessa. Däremot kan jag tycka att vissa transsexuella bidrar till detta då en transtjej måste vara superkvinnlig bara för att hon är kvinna och vissa transkillar måste visa sig vara supermacho och grabbiga bara för att de är killar... 🙁 

duden:
Det finns två kön, män och kvinnor, that's it! Tycker det är sjukt irriterande när människor påstår att de är ett kön som de egentligen inte är.

Varför stör det dig? Det har väl inte du med att göra? 


   
SvaraCitera
duden

Yaren
Varför stör det dig? Det har väl inte du med att göra? 

Varför skulle inte jag ha nåt med det att göra?
Det stör mig att det finns människor som inte kan acceptera sitt kön och sen går runt och ljuger om det. 
Hur man väljer att klä sig eller vilken personlighet man har bryr jag mig inte om. Om du är en man t.ex. och vill gå klädd som en kvinna får du väl göra det men du är fortfarande en man biologiskt


   
SvaraCitera

jag skulle uppskattat hans val 🙂


   
SvaraCitera