Forumet - Vad är fel?

Vad är fel?

249 0 20
Jag är en 17årig tjej som har ett litet problem. Jag är 166 lång och brukar vanligtvis väga 52-56 kg nu har jag ökat drastiskt på en vecka eller mindre upp till 61 kg vilket jag själv tycker är konstigt, kan förövrigt säga att jag äter p-piller sen ett halvår tillbaka och får lite små ångest över att jag ökat i vikt så mycket på så kort tid..

Spana också in:

Mikaelas:

Ja det gjorde jag? jag kollar med jämna mellanrum, och ringa vårdcentralen? varför då?

För det är helt stört att gå upp 5-9 kg på en vecka. Aldrig hört om något liknande. Min teori är att du knappt hade ätit något på flera dagar, druckit lite, hade inga kläder och var morgon när du vägde dig för en vecka sedan, och denna vecka har du käkat massor, har på dig massor med kläder på vågen, har mens, var kvällstid.. Då KANSKE det är möjligt att nå 5 kg på en vecka. Men högst otroligt. Det kanske är fel på din våg?
Mikaelas:

eftersom jag vägt mig på flera olika

Har du vägt dig på SAMMA våg igen då? För det kan skilja så mycket mellan olika vågar. Det kan har varit fel på den första vågen du vägde dig på? Hade du exakt samma kläder? Var det på morgonen eller kvällen? Det finns jättemycket saker som spelar in, men att du skulle ha gått upp så pass mycket låter ju inte troligt direkt...

Om du varken har ändrat mat- eller motionsvanor så tycker jag också att du borde prata med en läkare.

Mikaelas:

ätit för mycket? Nej absolut inte, dessvärre ibland för lite

Det där fick mig att reagera på: Äter du för lite fett? Det kan vara problemet. (låter helt sjukt, jag vet, men det är sant. På samma sätt går man inte ner i vikt när man bantar om man tar bort fettet helt [crazy] )