Aviseringar
Rensa alla

Vad är fel med att gå på soc ett litet tag?


Ämnesstartare

Jag mår väldigt dåligt av att bo här jag bor nu, har bott här i snart två år. Min pappa är inte delaktig i mitt liv så jag bor med min mamma och hennes nya familj. Hon är absolut inte rik och har sagt att hon inte kan hjälpa mig med någon hyra eller sånt när jag flyttar hemifrån. Jag har förståelse för det och får helt enkelt lösa det själv.  Är verkligen desperat med och flytta, orkar inte berätta allt men tro mig jag måste härifrån så fort jag blir 18. 

Så om jag inte får jobb direkt eller en lön som jag kan leva på så tänkte jag gå på soc och få bostads bidrag till en liten etta. Alltså under en kortare period. Tilfälligt, inte flera år.  Min mamma och min släkt har gjort det eller lever på det nu och det är helt okej för dom. Men om jag berättar det för andra kollar dom på mig som om jag vore dum i huvudet och säger att det är helt fel.

Jag förstår verkligen inte, hur ska jag annars kunna flytta direkt? 
eller är det en dålig ide? 
(och jag vet att man får lite pengar osv för jag vet många som går på det och har berättat)


   
Citera

Det är okej så länge det inte blir för bekvämt. Många vänjer sig tillslut och ger upp hoppet om att hitta ett arbete.(och utvecklar ngn sorts depression samtidigt)
 Socbidrag är väldigt olyxigt och krävande, och många som är verkligen i behov av det får det svårare då andra är bara bekväma med det. 

dömer ej människor som behöver hjälp av staten, men det är anpassat för 1 tillfällig period ba och man borde tänka på drt innan man ger sig in


   
SvaraCitera

det är inte fel. utan socialbidrag skulle samhället sett mycket mörkare ut än det redan gör.


   
SvaraCitera
Lounge

Schism:
det är inte fel. utan socialbidrag skulle samhället sett mycket mörkare ut än det redan gör.


   
SvaraCitera

Vet att jag lät -osympatisk- där, men det har gått så långt att människor tror att de kan få sina skönhetsprodukter, sina JCkvitton och spelkvitton betalda. Hamna helst inte där pls 


   
SvaraCitera

ta hellre studielån pga du lär inte få ngt jobb utan utbildning ändå och då hamnar du ju där din familj är nu


   
SvaraCitera
mynona

Det är inte fel, det är därför det finns där. Huvudsaken är att man tar emot det när man verkligen behöver och inte vänjer sig vid det. 


   
SvaraCitera

Hur ska du få lägenheten till att börja med? För du måste ha en inkomst för att få lägenhet och soc kommer ej att hjälpa dig att flytta ifrån dina föräldrar till någonting eget.


   
SvaraCitera