Aviseringar
Rensa alla

Vad är feminism? Helt seriöst?


Ämnesstartare

Vad går feminism ut på? Varför ska jag bli feminist (om du ska övertala mig)?

Jag har fördomar om feminister t.ex. att dom inte rakar benen för att äckla/provocera eller passa in bland andra feminister (ifall ni har håriga ben - VARFÖR?) och är allmänt ett manshatande släkte!


   
Citera

Ifrågasättande av tidigare patriarkala normer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går ut på att utrota män. 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Feminism är en samling rörelser som verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen." - Att kvinnor och män ska samma förutsättningar och vara likställda. 

http://trettiotreanledningar.com/  33 anledningar varför feminism behövs, var en länk som spreds på facebook ett tag. 

"Vårt ”jämställda samhälle” genomsyras fortfarande av att män har makten och tjejer och killar uppfostras olika redan från början. Det innebär förstås inte att killar och män är onda varelser, utan att vi lever i ett samhälle där "typisk manlighet" är mest värd.

Till exempel är lönerna mycket lägre på de jobb som ofta kvinnor har, medan de flesta chefer är män som tjänar bra med pengar. Många chefer är dessutom fortfarande skraja för att släppa in kvinnor i sina styrelser. Fortfarande på 2000-talet diskrimineras människor på grund av vilket kön de har. Det är därför det är svårt att låta bli att vara feminist."

Feminism handlar om att du ska bli behandlad likadant, vare sig du är man eller kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämställdhet mellan könen genom att lyfta kvinnor. 


   
SvaraCitera

Majoriteten män rakar inte benen, feminister vill krossa idealen och normerna kring detta och väljer kanske därför att inte raka benen - "varför skulle man behöva liksom". Eller?  


   
SvaraCitera

S3ON:
Det går ut på att utrota män. 🙂 

Ja precis, så att alla vi kvinnor kan leva i harmoni tillsammans och skaffa små barn med varandra som vi kan fläta armhålehåret på och klä i små bruna sparkdräkter. Precis så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

image_51.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anledning att bli feminist: att man inte är dum i huvudet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Ja precis, så att alla vi kvinnor kan leva i harmoni tillsammans och skaffa små barn med varandra som vi kan fläta armhålehåret på och klä i små bruna sparkdräkter. Precis så.

mmm precis så Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

craig davids största fan :
anledning att bli feminist: att man inte är dum i huvudet. 

!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I min skola är nästan alla feminister, de flesta är flator…. Vad kan det bero på? 


   
SvaraCitera

Jag tycker att du ska läsa Lady Dahmers blogg. Har lärt mig massor genom henne, och det var bland annat hon som fick mig att på riktigt börja fundera över jämställdhetsfrågorna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: http://trettiotreanledningar.com/ 33 anledningar varför feminism behövs, var en länk som spreds på facebook ett tag.

Tycker att många av de där anledningarna är idiotiska dock. Fler av dem är resultat av brist på rättvisa, demokrati, frihet och mänsklighet, inte brist på feminism. Listan tar upp herrtidningar som exempel, att snygga halvnakna kvinnor finns på omslagen beror på att män gillar att se på snygga halvnakna kvinnor, feminism lär inte ändra på det. Andra anledningar är starkt vinklade, skribenten visar att illustrationer av fittor är förbjudna på facebook utan att nämna att kukar också är det.

Vissa anledningar är det svårt att reagera med annat än ett stort "WTF?" på, som den om anorexiamodeller. Eller "vi måste förändra hur kvinnor framställs i dataspel"... "det borde vara självklart att kämpa för feminism" (utan motivering).

Finns mycket att säga om listan men jag har överlag svårt att ta den på allvar.


   
SvaraCitera
mynona

Feminsim handlar om allas rätt att vara en personlighet och följa sin egen smak i stället för att spela en roll utifrån sin kropp. 


   
SvaraCitera